۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۵۹۱۴۶۰
مشاور رییس سازمان اوقاف تأکید کرد؛

هیأت‎های مذهبی متکی به اقتصاد درون‌زا باشند

هیأت‎های مذهبی متکی به اقتصاد درون‌زا باشند
حجت الاسلام شرفخانی گفت: باید توجه داشت که اقتصاد هیأت یک مؤلفه مهم در مدیریت هیأت است، به طوری که اگر این اقتصاد نباشد، هیأت شکل نخواهد گرفت.
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی، مشاور رییس سازمان و مدیر کل تحقیق و حسابرسی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در نشست کمیسیون روابط فرهنگی متقابل هیأت و سازمان اوقاف و امور خیریه که روز گذشته در سالن اجتماعات مجتمع یاوران مهدی (عج) جمکران برگزار شد، با بیان این‌که تجمع مجموعه مدیران و مسئولان موفق هیئات مذهبی کشور در شهر قم برکات بسیاری خواهد داشت، گفت: بایستی با هم فکری و هم افزایی مجموعه در جهت رسیدن به یک جمع‌بندی نهایی تلاش کنیم، چراکه این جمع‌بندی می‌تواند الگویی باشد که بتوان در هیئات مذهبی با توجه به این ساختار، اقدامات موفقی را در کشور طراحی کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تأکید کرد: باید توجه داشت که اقتصاد هیأت یک مؤلفه مهم در مدیریت هیأت است، به اقتصاد هیأت کمتر پرداخته شده است، در حالی که در تعریف اقتصاد هیأت، صرفا بعد مالی مطرح نیست، بلکه نیروی انسانی و مالی و توانمندی‌های اعضای هیأت در این بخش مطرح هستند که اگر این اقتصاد نباشد، هیأت شکل نخواهد گرفت.

وی ادامه داد: به تعبیری دیگر، شکل گیری هیأت وابسته به اقتصاد هیأت است، چراکه یک تشکل و ساختار مردمی است، حتی اگر هیأتی ۵ نفره هم باشد، نیازمند مدیریت اقتصادی در هیأت است.

حجت الاسلام والمسلمین شرفخانی تصریح کرد: با ملاحظه پیشینه هیأت‌های مذهبی در کشور، متوجه می‌شویم که اقتصاد هیأت علاوه در بعد نیروی انسانی که استفاده از ظرفیت مردمی و ساختار ارزشی و جهادی است، در دو بعد مالی وقف و نذر هم دارای پیشینه موفقی در کشور بوده و اقتصاد هیأت خارج از این ساختار نبوده است.

وی افزود: در جا‌هایی که هیأتی در عرصه‌های اقتصادی ورود پیدا کرده و خارج از این ساختار‌ها قرار گرفته‌اند، حواشی و بعضا حوادث ناگواری شکل گرفته و باعث شده که اهداف هیأت را به سمت دیگری کشیده شود.

مشاور رییس سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: چه شده است که در دوره رضاخان ملعون، روضه خوانی و عزاداری ممنوع اعلام می‌شود و مردم به صورت مخفیانه، قبل از نماز صبح در منزل‌های خود جمع می‌شوند و به صورتی که صدای روضه از منزل خارج نشود، عزاداری می‌کردند.

وی اضافه کرد: چه شده است که در تاریخ تمدن وقفی کشور ما، می‌بینیم که بخش قابل توجهی مهمی از وقف‌های شکل گرفته برای روضه‌خوانی و عزاداری در دوره رضاخان شکل گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین شرفخانی مطرح کرد: علت اصلی این مسأله این است که، چون رضاخان به دنبال براندازی پرچم هیأت‌ها بود، بنابراین بایستی پشتوانه اقتصادی طراحی شود تا پرچم هیأت همیشه پابرجا باشد، اگر امروز نیز با یک نگاه جامع مشاهده کنیم، بخش عمده‌ای از هیأت‌ها و مجالس عزاداری، دارای پشتوانه وقفی هستند که در دوره رضاخان شکل گرفته است.

وی افزود: در دوره محمدرضا شاه هم، همین ساختار در بین هیئات مذهبی شکل گرفته و حتی در مصاحبه با مردم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز سه موضوع مطرح شد؛ مسجد، امامزاده و اقلامی که در هیأت‌های مذهبی همچون طبل، علم و کتل که به عنوان ابزار هیأت‌های مذهبی مطرح است، مردم با این امور به عنوان وقف انس گرفته‌اند، در حالی که این‌ها وقف‌های کوچکی است و در چارچوب وقفی که بحث می‌کنیم، قرار نمی‌گیرد.
 
گفتنی است، گزارش کامل این نشست به زودی در خبرگزاری رسا منتشر می شود./۸۷۶/پ202/س
ارسال نظرات