۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۷۵۳۹۲۰
هوش برتر (۱۲)؛

هوش مصنوعی تا واقعیت مجازی در نمایشگاه قرآن

هوش مصنوعی تا واقعیت مجازی در نمایشگاه قرآن
فعالان سی و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با استفاده از تکنولوژی‌های روز و برنامه‌های متنوع تلاش کرده‌اند تا درک بهتری از آموزه‌های قرآنی به مخاطب ارائه کنند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، این روزها مصلای امام خمینی (ره) تهران در روزهای تقارن بهار طبیعت با بهار معنویت ماه رمضان، با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم میزبان مردم و علاقمندان به قرآن کریم است.

سی و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «می‌خوانمت» از ساعت 17 اولین روز فروردین ماه میزبانی خود را آغاز کرده و طبق اعلام مسئولان نمایشگاه قرار است این برنامه تا روز چهاردهم فروردین از ساعت 17 تا 30 دقیقه بامداد ادامه داشته باشد.

در نمایشگاه سی و یکم بیش از 160 ناشر، 24 نهاد حاکمیتی،46 مؤسسه مردمی و 25 کشور حضور دارند.

تالار هوش مصنوعی با کلاس‌های رایگان

یکی از پر مخاطب‌ترین بخش‌های نمایشگاه قرآن امسال بخشی است که با عنوان «تالار هوش مصنوعی»که در سالن مصلای امام خمینی (ره) جلب توجه می‌کند. مجموعه‌ای از تصاویر برگرفته از آیات قرآن کریم که با هوش مصنوعی ساخته شده‌اند،در این غرفه چیده شده‌اند که هر کدام محصول تلاش افرادی است که دغدغه ترویج آموزه‌های قرآنی در غالب هنر را داشته‌اند.

ازجمله موضوعاتی که در تابلوها به آنپرداخته شده می‌توان به داستان زندگی انبیاء الهی علیهم السلام، واقعه عام‌الفیل، ماجرای اصحاب کهف و خواب طولانی مدت آنها و همچنین ماجرای حدیث کساء اشاره کرد.البته در کنار هر یک از تابلوها، آیات مرتبط نیز نصب شده است تا مخاطب را در درک بهتر اثریاری کند.

مصطفی ضابط، مسئول غرفه،از برگزاری مدرسه هوش مصنوعی خبر می‌دهد و می‌گوید: این کلاس‌ها به صورت رایگان و با راهنمایی اساتید این حوزه برگزار می‌شود. در عین حال افراد بعد از آموزش می‌توانند آثارخود را به غرفه ارائه دهند تا بهترین آثاربه چاپ رسیده ودر معرض بازدید علاقمندان قرار بگیرد.

او درباره فعالیت دیگر در این غرفه توضیح می‌دهد: ربات هوشمندی در این غرفه قرار داده‌ایم و مردم می‌توانند با او صحبت کنند تا در این گفت‌وگو تصویر مورد علاقه آنها به نمایش درآید.

واقعیت مجازی بر پایه آیات قرآن

داستان‌ها و حتی موجودات و جانورانی که در قرآن از آنها نام برده شده، در ذهن هر یک از ما تصور خاصی دارد. اما امسال شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران دست به کار شده و با ارائه محصول  واقعیت مجازی بر پایه آیات قرآن سعس کرده آیات قرآن را به نوع خاصی به تصویر بکشد.

مهدی سیفی، رئیس اجرایی شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران، در این باره توضیح می‌دهد: امسال با استفاده از تکنولوژی فضای مجازی و همچنین طراحی خلاقانه، تلاش کردیم تا تصویرسازی از آیات قرآن داشته باشیم و از این منظر نگاهی جدید به آیات شود تا قرآن را بیش از پیش در بطن زندگی وارد کنیم.

سیفی به همکاری گسترده متخصصان قرآنی و هنرمندان اشاره می‌کند و می‌گوید: برای تهیه و تولید این محصول، متخصصان قرآنی در کنار کارشناسان فناوری اطلاعات و همچنین هنرمندان بصری قرار گرفتند تا با استفاده از ظرفیت فضای مجازی به تجسم مخلوقاتی بپردازیم که در قرآن کریم نام آنها برده شده است.

این محصول جدید که به تازگی در غرفه شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران در نمایشگاه قرآن عرضه شده و علاقمندان می‌توانند با مراجعه به این غرفه که در مصلای تهران دایر است، تجربه‌ای نو از تصویرسازی از آیات قرآن داشته باشند.

نمایشگاه قرآن , قرآن ,

بخش بین‌المللی نمایشگاه

در بخش بین‌الملل پیش‌بینی شده 25 کشور در نمایشگاه حضور داشته باشند. معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرده که تلاش می‌کند این بخش را سال به سال تقویت کند.

از جمله کشورهای حاضر در دوره سی و یکم می‌توان به ترکیه، الجزایر، سنگال، روسیه، هند، فرانسه، آفریقای جنوبی،‌ چین، کانادا و ... اشاره کرد. البته مدت زمان فعالیت بخش بین‌الملل کمتر از حوزه عمومی بوده و از تاریخی کم فروردین تا هشتم این ماه دایراست.

در عین حال علاوه بر حضور کشورها، تعدادی از مؤسسات قرآنی بخش مردمی کشورهای اسلامی هم در این نمایشگاه حضور دارند.

نمایشگاه قرآن , قرآن ,

از باغ آیات تا کهکشان و آسمان‌نما

یکی از بخش‌های انتهایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن به کودکان اختصاص پیدا کرده است و در غرفه‌ای به نام «باغ آیات» میزبان کودکان علاقمند به آموزه‌هاو داستان‌های قرآنی شده است.

این بخش را شامل سالن نمایش، کاردستی، نقاشی، کارگاه تذهیب، آسمان‌نما، غرفه فروش و بازی و سرگرمی است. بخش باغ آیات که با استقبال خانواده‌ها و کودکانشان همراه شده است، امسال برای سومین بار متوالی در نمایشگاه فعالیت دارد.

از جمله تغییرات ایجاد شده در این دوره نسبت به دوره های پیشین، اضافه شدن بخش آسمان‌نما است که عظمت آفرینش عالم را به کودکان نشان می‌دهد. در عین حال مساحت غرفه بازی و سرگرمی کودکان نیز نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است تا میزبانی بهتری برای خانواده‌ها و فرزندانشان صورت بگیرد.

لیلا شویدی، مسئول گروه نمایشی باغ آیات، در این باره توضیح می‌دهد: مربیانی در غرفه حضوردارند که با کودکان همراهی کرده و آنها را در بخش‌های متنوع راهنمایی می‌کنند. این افراد مربیانی با سابقه و فعال هستند که سال‌ها در حوزه کودکان فعالیت داشته و در مراکز تربیتی و فرهنگی در بخش‌های خوشنویسی، نقاشی و نمایش خلاق کار کرده‌اند.

به چایخانه محبان امام رضا ع خوش آمدید

پذیرایی از میهمانان نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم آداب خاصی دارد که امسال با گستردن سفره افطار برای مردم روزه‌دار رنگ و عطر بهتری نسبت به سال‌های قبل به خود گرفته است.

اما در کنار این افطاری ساده و صمیمی، چایخانه محبان امام رضا(ع)نیز درمحوطه نمایشگاه راه‌اندازی شده که قرار است تا روز پایانی نمایشگاه در زمان افطار از روزه‌داران پذیرایی کند.

نمایشگاه قرآن , قرآن ,

نشست قرآنی تهران با حضور چهره‌های قرآنی کشورهای اسلامی

در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، نشست قرآنی«نقش قرآن کریم و مقاومت در تثبیت هویت اسلامی»روز پنجشنبه دوم فروردین،در هتل لاله تهران برگزار شد. محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ رونی الفه، مشاور وزیر فرهنگ لبنان؛ حجت‌الاسلام و المسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ مهدی مصطفوی، قائم مقام معاونت ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری؛ پروفسور سلیمان برک، استاد دانشکده الهیات استانبول و تعداد دیگری از میهمانان بین‌المللی در این نشست که برای دومین بار در تهران برگزار شد، حضور داشتند.

اسماعیلی در این نشست با بیان اینکه به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران از برپایی نشست قرآنی تهران توقعاتی دارم، اظهار داشت: این نشست باید خروجی‌های مشخصی داشته باشد. باید آینده درخشان جامعه اسلامی را در پرتو تعالیم قرآن کریم نشان دهد و وحدت امت اسلامی را در ریشه کن کردن تروریسم دولتی رژیم‌ صهیونسیتی به مثابه یک جمع واحد اعلام کند.

او خاطرنشان کرد: این نشست باید سکوت مجامع بین‌المللی و کشورهای حامی صهیونسیت را به چالش بکشاند و این موضوع را تبیین کند وقتی که مردم مظلوم غزه بیش از سی و یک هزار شهید را تقدیم کردند نباید برخی از دولت‌های اسلامی همچنان به روابط اقتصادی و سیاسی خود با صهیونیست ادامه دهند؛ چرا که این اقدام خیانت آشکار به جهان اسلام، جبهه مقاومت و دهن‌کجی به خون‌های پاک مردم غزه است.

نمایشگاه قرآن , قرآن ,

همچنین حجت‌الاسلام محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این نشست با عنوان "نقش قرآن کریم و مقاومت در تثبیت هویت اسلامی" طی سخنانی از قرآن مجید به عنوان قدرت نرم مردم غزه و مقاومت و همچنین قدرت نرم مقاومت اسلامی یاد کرد و گفت: به همین دلیل است که به قرآن هجمه می‌شود و اگر قرآن این آموزه‌ها را نداشت، اینگونه به آن هجمه نمی‌شد.

مهدی مصطفوی، قائم مقام معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، نیز مقارن شدن این نشست با روزهای ماه مبارک رمضان و بهار معنویت و طبیعت را زمینه‌ای برای کسب دستاوردهای ارزشمند فردی و اجتماعی دانست.

مصطفوی تصریح کرد: تفکرات غیر الهی هویت انسان را صرفاً آزاد می‌داند که موجب ظلم، بی بند و باری، غارت، از هم گسیختگی خانواده، از بین رفتن کرامت انسانی و سقوط اخلاق و معنویت شده و نمونه بارز آن رژیم صهیونیستی است.

ارسال نظرات