۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۷۴۲۹۸۶

صهیونیست‌ها در آفریقا چه می‌خواهند؟

صهیونیست‌ها در آفریقا چه می‌خواهند؟
قاره آفریقا به دلیل برخورداری از منابع طبیعی ارزشمند همچن الماس و طلا همواره مورد توجه رژیم صهیونیستی قرار داشته و این رژیم علاوه بر غارت ثروت‌های طبیعی آفریقایی‌ها، در تلاش برای تثبیت پروژه اشغالگری خود از طریق این قاره است.

قاره آفریقا به دلیل برخورداری از منابع طبیعی و انسانی قابل توجه، واقعیتی کامل متفاوت از آنچه که جهان از این قاره می‌بینند، دارد و کشورهای آفریقایی می‌توانستند با توجه به ثروت طبیعی عظیمی که دارند، جایگاه بسیار بهتری در دنیا داشته باشند. درحالی که قاره آفریقا بیش از 65 درصد الماس جهان را تامین می‌کند اما به دلیل تاریخ استعماری غرب در این قاره، آسیب‌های زیادی دیده و کشورهای آفریقایی در زمره فقیرترین کشورهای جهان طبقه‌بندی شده‌اند.

اغلب کسانی که با تاریخ آفریقا آشنایی دارند زمانی که به بحث فقر در این قاره می‌رسند، به یاد غارتگری‌ها و استعمارگری غربی‌ها می‌افتند. اما واقعیت آن است که بحران آفریقا صرفا به غرب محدود نمی‌شود. رژیم اشغالگر صهیونیستی که نهاد جعلی و ساختگی خود را 7 دهه قبل در اراضی اشغالی فلسطین بنا کرد، طی دهه‌های گذشته در قالب یک برنامه سیستماتیک برای نفوذ به آفریقا و استفاده از این قاره در سطوح مختلف نقشه کشیده بود.

آفریقا؛ منبع الماس جهان

بزرگترین الماس جهان به وزن 3106 قیراط در سال 1905 در «کولینان» در شمال آفریقای جنوبی کشف شد و بعد از آن 9 سنگ بزرگ از این الماس ساخته شد که از آنها برای تزئین تاج انگلیسی‌ها نیز استفاده می‌شد. گزارش ارائه شده توسط «عملیات کیمبرلی» (یک طرح بین‌المللی برای تایید اصل بودن الماس‌های خام) مشخص کرد که از 10 کشور بزرگ تولید کننده الماس، 7 کشور متعلق به قاره آفریقا هستند و شامل بوتسوانا، آفریقای جنوبی، آنگولا، جمهوری دموکراتیک کنگو، نامیبیا، لسوتو و تانزانیا می‌شوند.

در این میان بوتسوانا به دلیل کیفیت بالای سنگ‌های خود، برترین کشور آفریقایی در تولید الماس محسوب می‌شود.این کشور در سال 2021 موفق شد 22.74 میلیون قیراط الماس که معادل حدود 20 درصد نیاز بازار جهانی است تولید کند. جمهوری دموکراتیک کنگو نیز با تولید 13.01 میلیون قیراط الماس که معادل حدود 11 درصد نیاز بازار جهانی است چهارمین تولیدکننده جهانی الماس محسوب می‌شود و بیش از 30 درصد ذخیره الماس جهانی در اختیار این کشور است. آفریقای جنوبی نیز با یک میلیون قیراط معادل 8.18 درصد نیاز بازار جهانی، از تولیدکننده‌های بزرگ الماس در جهان به شمار می‌رود.

پروژه اشغالگری صهیونیست‌ها در آفریقا

دوره اشغالگری صهیونیست‌ها در قاره آفریقا به سال‌ها قبل از اشغال فلسطین برمی‌گردد و تاریخ نشان می‌دهد که اولین پروژه اشغالگری آنها در این قاره آغاز شد. صهیونیست‌ها با هدف تشکیل رژیم جعلی خود به شکل رسمی، از سال 1897 تا 1972 شروع به برگزاری کنفرانس‌های صهیونیستی کردند که یکی از مهمترین آنها در سال 1903 بود که ششمین کنفرانس صهیونیسم محسوب می‌شد و در آن حامیان این جنبش از پروژه موسوم به «پروژه اوگاندا» رونمایی کردند که درواقع پروژه اشغالگری در قلب آفریقا و اسکان یهودیان در آنجا بود.

در سال 1955 کنفرانس «باندونگ» یا کنفرانس «آسیایی-آفریقایی برای کشورهای غیر متعهد» (کشورهایی که در دوره جنگ سرد نه وابسته به بلوک شرق بودند و نه غرب) برگزار شد که 29 کشور آفریقایی در جاکارتا (پایتخت اندونزی) در آن شرکت کردند و در این کنفرانس بیانیه‌ای در حمایت از مسئله فلسطین که در سال 1948 توسط صهیونیست‌ها اشغال شده بود، صادر گشت. در اواسط 1950 و در طول دهه 1960 و 1970 کشورهای آفریقایی به تدریج موفق به استقلال و رهایی از استعمار اروپایی‌ها شدند. اما با وجود اینکه ملت‌های کشورهای آفریقایی بعد از سال‌ها درد و رنج و تحمل مشکلات توانسته بودند از استعمار غرب خارج گردند، مقامات و حاکمان این کشورها همچنان وابسته به استعمارگران غربی بودند و همین مسئله نفوذ صهیونیست‌ها به این قاره را تسهیل می‌کرد.

توافق شوم «کمپ دیوید» میان دولت وقت مصر و رژیم اشغالگر صهیونیستی در سال 1979 درهای آفریقا را به روی صهیونیست‌ها باز کرد و آغازگر برقراری روابط دیپلماتیک کشورهای آفریقایی با رژیم صهیونیستی بود. به فاصله کوتاهی از این تحولات در دهه 1990 جنگ‌ داخلی در بسیاری از کشورهای آفریقایی آغاز شد که زمینه نفوذ سرویس جاسوسی موساد اسرائیل به این کشورها را فراهم ساخت.

چنبره صهیونیست‌ها بر ثروت‌های آفریقا

نفوذ اسرائیل به قاره آفریقا توسط فردی به نام «دیوید مورس» یک یهودی استرالیایی آغاز شد که از نزدیکان موساد محسوب می‌شود. او فعالیت خود را در آفریقا با ورود نیروهای بین‌المللی به سومالی در سال 1992 آغاز کرد و تحت پوشش سازمان ملل وارد محافل سیاسی و اقتصادی آفریقا شد. دیوید موریس همچنین دروازه ورود تاجران یهودی به این قاره بود که توجه زیادی به منابع الماس و سایر منابع طبیعی کشورهای آفریقایی داشتند. «دان گتلر» یکی از تاجران معروف یهودی بود که در زمان جنگ داخلی کنگو در دهه 1990 وارد این کشور شد و در ازای حق بهره‌برداری از منابع معدنی، قراردادهای تسلیحاتی با مقامات این کشور منعقد کرد. او معاملات غیرقانونی زیادی برای صادرات الماس و طلا و نفت و سایر منابع معدنی با ارزش و کمیاب از کنگو انجام می‌داد.

در سال 2017وزارت خزانه‌داری ایالات متحده تحریم‌هایی علیه گتلر اعمال و اعلام کرد که او ثروت خود را از طریق معاملات نفتی و معدنی مبهم و فاسد جمع‌آوری کرده و ارزش آنها به صدها میلیون دلار می‌رسد.

تجارت سودآور الماس توسط اسرائیلی‌ها در آفریقا

در اینجا قصد داریم درباره نوعی مبادله میان رژیم اشغالگر و مقامات برخی از کشورهای آفریقایی صحبت کنیم. این کشورهای آفریقایی در ازای دریافت تسلیحات نه چندان پیشرفته از اسرائیل، به این رژیم اجازه می‌دهند تا منابع معدنی کمیاب و با ارزش آنها را با قیمتی بسیار کم در اختیار بگیرند و به این ترتیب مردم آفریقا را از منابع طبیعی خود از جمله الماس محروم می‌کنند.

شرکت اسرائیلی IDI-Congo ، 70 درصد از سود استخراج الماس کنگو را نصیب خود کرده و تنها 30 درصد از سود آن به این کشور می‌رسد. این شرکت وابسته به حزب یهودی افراطی «شاس» است که حق انحصار استخراج و فروش الماس کشور کنگو را در اختیار خود دارد و ماهانه 18 میلیون دلار به این کشور می‌پردازد؛ مبلغی که حتی برای 3 یا 4 سنگ الماس نیز کافی نیست.

بر اساس نتایج کنفرانس بین‌المللی هفته الماس که در مارس 2023 برگزار شد، الماس 25 درصد صادرات رژیم صهیونیستی را تشکیل می‌دهد و در سال 2020 این رژیم 7.5 میلیارد دلار الماس صادر کرده و تبدیل به ششمین صادرکننده بزرگ الماس در جهان شد. در این کنفرانس اعلام شد که اسرائیل بیشترین میزان الماس خود را از کشور آفریقایی بوتسوانا به دست می‌آورد و 6 شرکت اسرائیلی در زمینه استخراج الماس در بوتسوانا فعالیت دارند.

این تجارت غیرقانونی الماس توسط رژیم صهیونیستی بسیار در کانون توجهات قرار گرفت و سازمان ملل آن را «تجارت خونین الماس» نامید. کارشناسان سازمان ملل در سال 2009 رسما رژیم صهیونیستی را متهم به دست داشتن در صادرات غیرقانونی الماس از آفریقا متهم کردند.

چند روز قبل در 3 سپتامبر 2023 مقامات قبرس «بنی اشتاینمتز» معروف به «قطب معدنی اسرائیل» را که در تجارت غیرقانونی الماس و سایر منابع معدنی در آفریقا نقش داشته، دستگیر کردند و حکم بازداشت وی توسط رومانی صادر شد. پیش از آن در سال 2021 سوئیس حکمی علیه اشتاینمتز صادر و او را به 5 سال زندان و 52 میلیون دلار جریمه محکوم کرد. طبق اظهارات مقامات قضایی سوئیس جرم وی پرداخت رشوه‌ای به مبلغ 8.5 میلیون دلار به یکی از همسران رئیس جمهور سابق گینه بین سال‌های 2006 تا 2012 برای اخذ مجوز اکتشاف و استخراج از معادن این کشور بوده است.

طبق گزارش روزنامه آفریقایی ریپورت، اشتاینمتز بر تعداد زیادی از معادن الماس در قاره آفریقا از جمله کشورهای بوتسوانا و آنگولا و سیرالئون سیطره داشت و حدود 130 شرکت برای استخراج الماس در این کشورها تحت مدیریت وی بودند. او همچنین روابط گسترده‌ای با مقامات ارشد و سیاستمداران کشورهای آفریقایی دارد که از همین طریق به راحتی می‌تواند در معادن مملو از الماس آنها نفوذ کند.

نقشه جدید نتانیاهو برای نفوذ به آفریقا و گسترش پروژه عادی‌سازی

در سپتامبر 2023 روزنامه عبری «اسرائیل هیوم» فاش کرد که «بنیامین نتانیاهو» (نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی) نقشه‌ای برای ایجاد ائتلاف بین اسرائیل و کشورهای آفریقایی از جمله اتیوپی، اوگاندا، کنیا و رواندا طراحی کرده است. تل‌آویو همچنین از سال 1993 با اریتره روابط و فعالیت امنیتی مخفیانه داشت. هدف ظاهری از این طرح جلب حمایت آفریقا از اسرائیل در مجامع بین‌المللی در ازای بهره‌مندی از فناوری تل‌آویو در زمینه‌های کشاورزی و آب بود.

اما اهداف اعلام نشده‌ای پشت این طرح وجود دارد که توسط برخی رسانه‌های صهیونیستی فاش شده است. رسانه‌های عبری این اهداف را «فروش امنیت» و معاملات تسلیحاتی در ازای دریافت الماس و مواد خام همچون اورانیوم و کبالت از کشورهای آفریقایی می‌خوانند. در سال 2017 نتانیاهو کمپینی به نام «اسرائیل به آفریقا و آفریقا به اسرائیل بازمی‌گردد » راه‌اندازی کرد . در آن دوره نتانیاهو تلاش داشت نشستی آفریقایی- اسرائیلی در کشور توگو برگزار کند که این نشست به دلیل مخالفت برخی کشورهای آفریقایی که مخالف نفوذ رژیم صهیونیستی به این قاره هستند لغو شد.

اما با وجود تلاش‌های زیادی که اشغالگران صهیونیست برای تثبیت پروژه عادی‌سازی با کشورهای عربی از دروازه آفریقا انجام داده‌اند، ملت‌های آفریقایی و مقامات برخی از این کشورها هنوز هم در مقابل این توطئه ایستادگی کرده‌اند. در همین چارچوب در فوریه گذشته، در نتیجه فشارهای الجزایر و آفریقای جنوبی، اتحادیه آفریقا حضور رژیم اشغالگر در این اتحادیه به عنوان «عضو ناظر» را تعلیق کرد.

در سایه تحولاتی که اخیرا در کشورهای آفریقایی شاهد آن هستیم و مخالفت گسترده مردمی در کشورهای این قاره با نفوذ و استعمارگری خارجی‌ها، انتظار می‌رود که به زودی شاهد مرحله‌ای از قیام علیه غارتگری صهیونیست‌ها در آفریقا باشیم.

احسان قنبری نسب
منبع: تسنیم
ارسال نظرات