۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۵
کد خبر: ۵۹۳۷۹۶
تبیین رهنمود‌های مقام معظم رهبری؛

وظیفه مسؤولان درآستانه چهلمین سالگرد انقلاب

وظیفه مسؤولان درآستانه چهلمین سالگرد انقلاب
یک وظیفه دیگری که مسؤولان ما باید به آن توجه داشته باشند، قدردانی از ظرفیت‌های درونی و داخلی کشور و شناخت این ظرفیت‌ها است.
به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه رسالت در یادداشتی به قلم حمیدرضا ترقی آورده است:
 
مقام معظم رهبری: به دولتمردان عرض می‌کنم که اولاً قدر موقعیت‌های خودتان را بدانید. اینکه شما در فلان مسئولیت مشغولید، نعمت بزرگ خدا است. [اینکه]انسان بتواند مسئولیت داشته باشد و کار کند برای یک چنین اهدافی، برای یک چنین ملتی، برای یک چنین کشوری، این نعمت بزرگ پروردگار است؛ قدر این را باید بدانند و شاکر باشند. ۱۹/۱۰/۹۷
 
شرایط کشور در آستانه چهل سالگی
 
چهل سال [از انقلاب]گذشته است. چهل سال زمان زیادی نیست؛ برای عمر تمدّن‌ها چهل‌سالگی آغاز بلوغ و حرکت فکری است. چهل‌سالگی دوران پیری نیست [بلکه]دوران شکوفایی است و این شکوفایی ان‌شاءالله وجود خواهد داشت.
 
زمینه‌های این شکوفایی را انسان دارد مشاهده می‌کند؛ امروز بحمدالله ایمان دینی در کشور ما خوب است، عزم راسخ در بین ملت ما خوب است، حضور و آمادگی در میان مردم خوب است، جوانان باایمان و دارای عزم راسخ کم نیستند، زیادند – بنده می‌شناسم؛ البتّه همه را هم نمی‌شناسم، امّا هزاران جوان در اطراف‌واکناف کشور مشغول کار‌های عمیق، کار‌های فکری [هستند]- جوانان دانشمند، جوانانِ با عزم راسخ، مشغول ساختن، مشغول تولید کردن، مشغول ابتکار و نوآوری هستند در سرتاسر کشور.
 
این‌ها آینده‌سازند؛ ایمانشان خوب و قوی، توکلشان بالا، اعتمادشان به خدا زیاد، امیدشان به آینده درخشان، بصیرتشان خوب؛ این‌ها هستند در بین مردم و کم نیستند -من «هزاران نفر» که گفتم، دایره ارتباط و معرفت خودم را گفتم، امّا ده‌ها برابرِ این هستند؛ زیادند- جوان‌های ما آماده‌اند. اساس همه این‌ها هم لطف و فیض پروردگار است.
 
خداوند متعال اگر اراده نکرده بود که این کار پیش برود، این مقدمات را فراهم نمی‌کرد. امام بزرگوار در یک برهه‌ای -متأسفانه جزئیات یادم نیست- از اینکه یک کاری به سهولت انجام‌گرفته است، استنتاج کرده بودند که خدای متعال می‌خواهد این کار انجام بگیرد: اِذا اَرادَ اللهُ شَیئاً هَیَّاَ اَسبابَه؛ مقدمات کار که فراهم می‌شود، پیدا است خدای متعال اراده فرموده است این کار انجام بگیرد. مقدمات کار، ایجاد انقلاب است، تشکیل جمهوری اسلامی است، تشکیل نظام اسلامی است؛ این‌ها مقدمات کار است برای ایجاد آن تمدّن اسلامی متناسب با این زمان و با این قرن. این‌ها مقدماتی است که خدای متعال فراهم کرده است که به آنجا برسیم و ان‌شاءالله خواهیم رسید.۱۹/۱۰/۹۷
 
طبق نظرسنجی انجام‌شده؛ ۷۰ درصد مردم معتقدند جامعه را باید بر اساس احکام اسلامی اداره کرد، ۷۵ درصد مردم تبعیت از رهبری انقلاب را راه‌حل مشکلات و عامل پیشرفت کشور می‌دانند و ۷۷ درصد مردم معتقدند که استقلال کشور درهر شرایطی باید حفظ شود. جمهوری اسلامی نیرومند است با معنویتش، بافکرش، با انسان‌های فداکارش، باایمانش، با پدر و مادر‌های مؤمن، با همسر‌های مؤمن و با جوانان مؤمن.
 
جوانی که از خانواده‌اش صرف‌نظر می‌کند، از همسر محبوبش صرف‌نظر می‌کند، از کودک شیرین‌زبانش صرف‌نظر می‌کند، می‌رود درراه خدا مبارزه می‌کند و جان خودش را به خطر می‌اندازد؛ کشور را این‌ها نگه‌داشته‌اند؛ نیرومندی انقلاب به وجود یک چنین انسان‌هایی و یک چنین ایمان‌هایی است؛ دشمن نمی‌فهمد مقام معظم رهبری ۲۹/۹/۹۷-
 
ما از صفر شروع کردیم، راهی را که دیگران در طول ۱۰۰ سال، ۱۵۰ سال یا بیشتر رفتند، بنده مدّعی نیستم که ما در طول ۴۰ سال توانستیم برویم، اما مدعی‌ام که در طول این چهل سال مرتباً جلو رفتیم، مرتباً پیشرفت کردیم، مرتباً قوی شدیم؛ حرکت چهل‌ساله جمهوری اسلامی، این را به‌روشنی اثبات می‌کند.
 
ما یک حرکت جدی استقلالِ صنعتی و استقلال سیاسی را در کشورمان شاهدیم. «صد‌ها گروه جوان» یک واقعیتی است. بنده بعضی را از نزدیک می‌شناسم، بعضی را از دور می‌شناسم؛ جوان‌های جدی، فعال، خوش استعداد، مبتکر، باهمت‌های بلند مشغول کارند، مشغول تلاش‌اند در زمینه‌های گوناگون؛ زمینه‌های فکری، زمینه‌های عملی، زمینه‌های علمی، زمینه‌های فنّاوری؛ نه به فکر رئیس شدنند، نه به فکر مدیر شدنند، نه به فکر وزیر و وکیل شدنند؛ دارند کار می‌کنند؛ امروز این‌جوری است. این‌یک پدیده مبارکی است که امروز در کشور ما وجود دارد؛ و این ادامه پیدا خواهد کرد. ۱۲/۸/۹۷
 
​​​​​​​وظایف مسؤولان 
 
۱-به مسئولین کشور هم توصیه می‌کنیم تلاششان را مضاعف کنند؛
 
۲-مراقب باشند فریب زبان‌بازی و ظاهرسازی دشمن را نخورند؛ مراقب باشند دشمن خبیث را که از در بیرون می‌کنند، از پنجره داخل نشود.۲۹/۹/۹۷،
 
۳-ثانیاً به لوازم این نعمت بزرگ عمل بکنند؛ مراقبت بکنند گرایش به رفتار غلط، گرایش به اشرافی‌گری، گرایش به اسراف، گرایش به آن چیزی که در بین دولتمردان طاغوتی رایج است، پیدا نشود؛ این وظیفه دولتمردان ما است. راه، راه اسلام است؛ حکومت اسلامی. ما مثل امیرالمؤمنین نمیتوانیم عمل کنیم، امّا می‌توانیم آن را یک مسیری بشناسیم و بدانیم که به آن‌طرف می‌شود حرکت کرد، در سایه آن راه باید حرکت بکنیم.
 
۴-شجاعت و عقلانیت. این هم یک وظیفه دیگر مسئولین است؛ هم شجاع باشند، در مقابل توپ‌وتشر این‌وآن پس نزنند، آنچه را صحیح است، آنچه را باید انجام بدهند، در مقابل یاوه‌گویی‌های این دولتمردان آمریکایی و اروپایی و دیگران، آن را از دست ندهند؛ می‌بینید که چه بی‌ربط حرف می‌زنند حرف‌هایشان واقعاً گاهی مثل دلقک است.
 
دولتمرد آمریکایی -می‌خواهد ما را مثلاً در دنیا هو کند می‌آید- می‌گوید ایران حقوق بشر را از عربستان سعودی یاد بگیرد! به این آدم چه می‌شود گفت؟ غیر از دلقک حرف دیگری می‌شود زد؟ عنوان دیگری می‌شود داد؟ این آدم و این‌جور آدم‌ها نه تهدیدشان، نه وعده‌شان، نه قولشان، نه امضائشان اعتبار ندارد.
 
به این‌ها نباید اعتنا کرد، شجاعانه در طریق صحیح باید حرکت کرد؛ و [همین‌طور با]عقلانیت؛ با احساسات نمی‌شود حرکت کرد، اداره یک کشور با صِرف احساسات امکان‌پذیر نیست. احساسات خیلی لازم است، امّا در مقام پشتیبانی عقلانیت؛ راه را با عقلانیت انتخاب بکنیم، باانگیزه و احساسات پیش برویم.
 
۵-یک وظیفه دیگری که مسئولین ما باید به آن توجه داشته باشند، قدردانی از ظرفیت‌های درونی و داخلی کشور و شناخت این ظرفیت‌ها است. بسیاری از این ظرفیت‌ها وقتی ما آن‌ها را نشناسیم متوقع می‌ماند؛ کما اینکه متأسفانه همین هم اتفاق افتاده است؛ خیلی از ظرفیت‌ها را [نشناخته‌ایم]، ازجمله ظرفیت همین جوان‌های خوب را.
 
گره‌هایی در کار برخی از مسئولین در بخشی از تشکیلات عظیم دولتی و حکومتی وجود دارد که این جوان‌ها می‌توانند این گره‌ها را باز کنند؛ هم با سرانگشت اندیشه جوانانه تابناکشان، هم با سرانگشت کار عملی‌شان می‌توانند این گره‌ها را باز کنند؛ قدر جوان‌ها را بدانند، به جوان‌ها مراجعه کنند، از نظرات آن‌ها استفاده کنند. غالب جا‌هایی که از نظرات آن‌ها استفاده کردیم و بهره‌مند شدیم، به موفقیت دست پیدا کردیم. قدر جوان‌ها را بدانند، قدر بلندپروازی‌های جوان‌ها را هم بدانند. جوان‌ها بلندپروازند، ایرادی ندارد؛ همین بلندپروازی‌ها است که یک ملّت را جلو می‌برد و از توقّف [بازمی‌دارد]. از هیاهوی غربی‌ها هم بیمی به دلشان راه ندهند.
 
۶-به مسئله معیشت مردم یک اهتمام ویژه مصروف کنند؛ امروز مهم‌ترین کار و اولویت این است، چون دشمن روی این متمرکز است؛ معیشت طبقات ضعیف. مشکلاتی که برای طبقات ضعیف در امر معیشت پیش می‌آید، جزو اساسی‌ترین کار‌ها است برای مسئولین کشور، مسئولین دولتی، عمدتاً مسئولین دولتی؛ این مهم‌ترین کار‌ها است. ممکن است منابع داخلی کم باشد، امّا انسان مشاهده می‌کند که در درون کشور افرادی هستند، جریاناتی هستند که این منابع را ظالمانه می‌بلعند؛ این دلال بازی‌ها، این انحصارطلبی‌هایی که درزمینه مسائل مادی، در تجارت و ... وجود دارد، مانع پیشرفت کشور است.
 
ما دائم تأکید می‌کنیم به تولید داخلی، فلان دلّال وارداتچی، چون برخلاف منافعش است، می‌رود از طرق مختلف کارشکنی می‌کند و انسان می‌بیند [کار]به نتیجه نمی‌رسد. رسیدگی به معیشت مردم فقط این نیست که ما پول پخش‌کنیم؛ نگاه کردن به این بخشه‌ای مضر و خطرناک و جلوگیری از آن‌ها، جزو مسائل مهم است. ما این را به مسئولین کشور با خصوصیات، گاهی با جزئیات در مجالس کاری تذکّر داده‌ایم، تأکید کرده‌ایم، بازهم تأکید می‌کنیم؛ این‌ها حرف‌هایی است که ما با مسئولین داریم.۱۹/۱۰/۹۷
 
مسئولین این حرف‌ها را جدی بگیرند، جوان‌ها را جدی بگیرند، از نسل جوان امروز که باانگیزه است، به معنای واقعی کلمه استقبال کنند، نسل جوان را کمک کنند. بنده می‌بینم در مواردی یک مجموعه جوان، یک کار بسیار خوب و برجسته و راهگشایی را انجام داده‌اند [امّا]دستگاه مسئول مرتبط با این کار به آن‌ها کمک نمی‌کند! این‌یکی از اشکالات کار ما است. مسئولین، جوان‌ها را جدی بگیرند، کار‌های آن‌ها را جدی بگیرند، به آن‌ها اهتمام داشته باشند. ۱۲/۸/۹۷،
 
۸-ملت، دولت، مسئولین، همه، می‌توانند کاری کنند که این تحریم‌ها صد درصد به نفع کشور تمام بشود. همچنان که ما در دوران جنگ تحریم بودیم که سلاح انفرادی هم به ما نمی‌فروختند و یک‌وقتی گفتیم سیم‌خاردار هم به ما نمی‌فروختند، (۸) [امّا]همین محرومیت‌ها موجب شد استعداد‌های داخلی به کار بیفتد و ازلحاظ وضعیت دفاعی به امروز برسیم که امروز در منطقه در سطح اولیم و از همه جلوتریم به توفیق الهی، و این به برکت تحریم بود؛ والا اگر چنانچه از روز اول هر‌چه لازم داشتیم می‌رفتیم می‌خریدیم، به ما می‌دادند، پول‌هایمان را می‌گرفتند، به فکر نمی‌افتادیم که خودمان درست کنیم و به اینجا نمی‌رسیدیم.
 
در همه قضایا همین‌جور است؛ جوان‌های ما به من میگویند - و این را ثابت هم می‌کنند؛ فقط صِرف ادّعا هم نیست- که هیچ وسیله‌ای که کشور به آن نیاز دارد، از قطعه و غیر قطعه وجود ندارد که مانتوانیم بسازیم؛ همه‌چیز را می‌توانیم بسازیم؛ راست هم میگویند؛ ۱۹/۱۰/۹۷
 
مشکلات اقتصادی و معیشتی رمز فتنه آینده
 
در سال آینده دشمن به دنبال این است تا با فشار سنگین اقتصادی معیشت و زندگی مردم را مختل کند و به تعبیر خودشان لشکر پابرهنگان را به خیابان بیاورند و پرونده نظام اسلامی را به‌صورت کامل ببندند.
 
دشمنان در سال جدید برای فتنه بر روی حوزه اقتصادی انگشت گذاشتند، چون وضعیت اقتصادی به‌خوبی در سفره‌های مردم حس می‌شود. هدف دشمنان ایجاد نارضایتی اقتصادی و بعدازآن مدیریت نارضایتی و کشاندن آن به کف خیابان است، چون موضوعات اقتصادی به‌راحتی برای مردم ملموس است.
 
فتنه ۹۸ نیز کاملاً اقتصادی و با بهره‌برداری از نارضایتی اقتصادی است، مسئولین هوشیار باشند که نارضایتی در حوزه اقتصادی برای هیچ قشر و صنفی به وجود نیاید که اگر این اتفاق افتد مسئولیت متوجه آن‌هاست، چون دشمن به دنبال کشاندن نارضایتی به کف خیابان است. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
منبع: رسالت
ارسال نظرات