۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹
کد خبر: ۵۹۱۰۱۷
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

پژوهش های حوزوی برای کاربردی شدن باید مساله محور شود

پژوهش های حوزوی برای کاربردی شدن باید مساله محور شود
حجت الاسلام مطهری نقطه زنی و مسأله محوری را رمز کاربردی سازی پژوهش های حوزوی برشمرد و تأکید کرد که علایقه و سلایق شخصی نباید جای ضرورت ها را بگیرد.
حجت الاسلام حمیدرضا مطهری رییس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به وضعیت پژوهش‌های امروز در حوزه‌های علمیه اظهار داشت: بدون شک در این که پژوهش‌ها باید به سمت نیاز‌های جامعه اسلامی سوق پیدا کند تردیدی نیست.

وی افزود: دفتر تبلیغات اسلامی و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به طور ویژه در راستای اهداف دفتر به همین سمت و سو حرکت کرده است و در سازمان جدید و ساختار تازه‌ای که ابلاغ شده این مسأله به روشنی دیده می‌شود و ما امروز شاهد رویکرد مسأله محوری و پاسخ به نیاز‌های روز در این مرکز بزرگ حوزوی هستیم.

حجت الاسلام مطهری شکل گیری قطب‌های فکری و فرهنگی را در راستای همین مسأله محوری توصیف کرد و گفت: باید در پژوهش امروز به ویژه پژوهش‌های حوزوی توجه به نیاز‌های روز جامعه بیش از پیش صورت بگیرد که اگر این اتفاق بیافتد خود به خود پژوهش‌ها کابردی می‌شود.

وی تصریح کرد: این که می‌گوییم پژوهش باید با توجه به نیاز‌های جامعه باشد این است که یک پژوهش نقطه زنی می‌کند یعنی کاری که می‌کند متناسب با نیاز‌های روز جامعه است و تنها طبق علاقه‌ها و سلایق شخصی نیست.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که هرکسی علایقی و سلایقی دارد که با امر پژوهش نیز آمیخته می‌شود، ابراز داشت: مسأله مهم این است که این علاقه مندی‌ها باید با توجه به نیاز‌های جامعه باشد و این مسأله به صورت جدی باید مورد عنایت قرار بگیرد، چراکه اگر بخواهیم یک پژوهش کاربردی شود صرف توجه به علایق کافی نیست.

وی یادآور شد: نظام و جامعه اسلامی و همین طور انقلاب اسلامی ما دارای نیاز‌ها و مسائلی است که پژوهش‌هایی را می‌طلبد همین توجه به نیاز‌های جامعه است که پژوهش‌های ما را کاربردی کرده و از حالت نظری صرف خارج می‌کند.
 
گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 8
 
/۱۳۳۰/ت302/ج
ارسال نظرات