۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۵۵۳۷۲۴
آیت‌الله محمدی ری شهری:

امید و آرزو داشتن عامل پیشرفت تمدن بشری است

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آدمی به امید و آرزو زنده است، گفت: حکمت آرزو داشتن و کمال طلبی پیشرفت تمدن بشری و تکامل جامعه است.
ری شهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد محمدی ری شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در جلسه درس خارج فقه که در حوزه علمیه همین آستان برگزار شد، گفت: امام سجاد(ع) در دعای شریف و نورانی مکارم الاخلاق می‌فرمایند: بارالها؛ هر آرزو و گمان و حسد که اهریمن در دل من افکند تو آن را به ذکر عظمتت و تفکر در قدرتت و تدبیر بر ضد دشمنت بدل کن.

وی افزود: انسان باید نسبت به القائات شیطانی آگاهی داشته باشد تا بداند شیطان در قلب و ضمیر او چه اموری را تلقین می‌کند و تمنی یکی از آن امور است که انسان باید به آن دقت کند.

آیت‌الله محمدی ری‌شهری بابیان اینکه تمنی و رجاء ازنظر معنایی بسیار به هم نزدیک هستند، ابراز کرد: تمنی در قرآن کریم به معنای آرزوی نیکو و آرزوی نکوهیده به‌کاررفته شده اما منظور از رجا درآیات الهی آرزوهای خوب است که در مقابل تمنی که شامل آرزوهای بد و نکوهیده می‌شود، قرار دارد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: اینکه انسان آرزو می‌کند به یک مطلوبی برسد ریشه در ذات انسان دارد، انسان به‌طور ذاتی به دنبال رسیدن به کمال مطلق است به همین جهت آرزوهایش حدوحصر ندارد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با بیان اینکه آرزوهای انسان پایان و انتهایی ندارد، گفت: امام راحل می‌فرمایند: اگر انسان کره ماه را هم بگیرد درصدد آن است که بالاتر از آن را نیز بگیرد؛ زیرا انسان به‌صورت ذاتی کمال طلب است.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: حکمت آرزو داشتن و کمال طلبی پیشرفت تمدن بشری و تکامل جامعه است، اگر آرزو نباشد جهان نابود می‌شود طبق صریح روایات؛ دنیا با آرزو شکل می‌گیرد زیرا انسان با آرزوی زندگی می‌کند.

استاد اخلاق ادامه داد: اگر از انسان آرزویش گرفته شود دیگر هیچ مادری به فرزندش محبت نمی‌کند، هیچ باغبانی نهالی نمی‌کارد و هیچ کشف و پژوهش جدیدی برای حرکت بشر به‌سوی کمال صورت نمی‌پذیرد. اگر آرزو از انسان گرفته شود هیچ عملی انجام نمی‌شود./813/پ202/ب1

ارسال نظرات