۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۳
کد خبر: ۷۴۷۶۵۴

راه‌اندازی اتوبوس تهران ـ نجف؛ بدون کاروان به زیارت بروید!

راه‌اندازی اتوبوس تهران ـ نجف؛ بدون کاروان به زیارت بروید!
در حالی که تا امروز جدی‌‌ترین گزینه برای سفر انفرادی عتبات «هواپیما» بود، اکنون اتوبوس تهران ـ نجف برای تشرف به این سفر معنوی بدون نیاز به کاروان راه‌اندازی شده است.

همراهی با کاروان‌های عتبات محدودیت‌هایی دارند؛ باید جایی بروی که کاروان می‌خواهد، زمانی بروی که کاروان تعیین کرده است و ناهماهنگی یک نفر، کل سفر را تحت شعاع قرار می‌دهد. حالا با راه اندازی اتوبوس تهران ـ نجف هر کسی می‌تواند سفرش را مدیریت کند.

بلیت اتوبوس تهران ـ نجف با قیمت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان با هدف سهولت زیارت عرضه می‌شود. این اتوبوس کاپوتاژ شده و زائران فقط در مرز مهران برای بررسی گذرنامه پیاده می‌شوند.

تا امروز جدی‌‌ترین گزینه برای سفر انفرادی عتبات هواپیما بود. حالا با راه‌اندازی اتوبوس تهران ـ نجف هزینه تردد یک خانواده چهار نفره ۶ میلیون تومان است که یک سوم سفر با هواپیما می‌شود.

البته در ایام اربعین هم اتوبوس‌هایی برای انتقال زائران از تهران به نجف با قیمت حدود ۲ میلیون تومان راه‌اندازی شده بود. اکنون سفر اتوبوسی به نجف روزهای دوشنبه و سه‌شنبه از تهران اجرا می‌شود و برگشت نیز در روزهای چهارشنبه و جمعه تعیین شده است.

در سال‌های اخیر، سفر زمینی عتبات در حال افزایش است و به گفته برخی از مسؤولان تعداد سفرهای انفرادی و خارج از چارچوب حج و زیارت از مرزهای زمینی «سه برابر کاروان‌های رسمی» شده است.

مدیر یکی از دفاتر زیارتی محسن صمدی می‌گوید که راه‌اندازی اتوبوس‌ تهران ـ نجف همچون قطار تهران ـ کربلا «زمینه سفرهای خارج از چارچوب سازمان حج و زیارت را افزایش می‌دهد» این در حالی است که مدیر یکی دیگر از دفاتر زیارتی علی سلامی با اشاره به سخنان رئیس جمهور درباره مردمی کردن زیارت می‌گوید که «این اتوبوس‌ها زیارت کوتاه مدت و البته ارزان را محقق می‌کنند.»

بسیاری از مشتاق تشرف به زیارت امام حسین علیه السلام در شب‌های جمعه هستند که راه‌اندازی سفرهای کوتاه مدت عتبات می‌تواند سفرهای زیارتی با اتوبوس را نیز ساماندهی کند. البته مسوولان سازمان حج و زیارت سفرهای کوتاه مدت عتبات را طراحی و برای آماده سازی زیرساخت‌های آن در حال برنامه‌ریزی است.

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات