۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۹
کد خبر: ۵۹۳۸۱۶
استاد حوزه علمیه:

مسائل معرفت شناسی علوم در اولویت قرار بگیرد

مسائل معرفت شناسی علوم در اولویت قرار بگیرد
استاد حوزه علمیه گفت: اولویت باید معرفت شناسی باشد و در جهت تقویت آن بکوشیم تا منجر به استنساخ مبانی آن شده و اصول و روش مند شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام تیزچنگ استاد و پژوهشگر حوزه علمیه ظهر امروز در محل مدرسه علمیه امام رضا(ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: جایگاه انسان شناسی در دوران مدرنیسم که قائل به انسان گرایی هستند پررنگ است اما در دوران پسا مدرنیسم باید ابتدا به مبانی معرفت شناسی و شناخت شناسی بپردازیم.

مسائل معرفت شناسی باید اولویت باشد

وی تاکید کرد: در دوران فعلی باید به مسائل معرفت شناسی پرداخت، به عبارتی اولویت باید معرفت شناسی باشد و در جهت تقویت آن بکوشیم تا منجر به استنساخ مبانی آن شده و اصول و روش مند شود.  

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در رابطه با مفاهیمی که ما می خواهیم به مسائل اجتماعی و علوم سیاسی ارتباط بدهیم، سیاستی غلط وجود دارد و آن تناقض میان اجتماعی بودن سیاست و فردی بودن نوع مقدمات است.

وی ابراز کرد: سرشت انسان لااقتضاء نیست و این طور نیست که انسان خوب و بد و قوه تشخیص آنها را نداشته باشد، خداوند متعال به وی قوه الهامیه و تشخیص فسق و فجور را دارد.

حجت الاسلام تیزچنگ تاکید کرد: ما باید در رابطه با ساحت های فطرت انسان بحث کنیم و به ابعاد فطری درونی انسان بپردازیم.

وی در ادامه افزود: نفس تعابیر مختلفی در قرآن دارد؛ از آن به عنوان نفس ملهمه، مسومه، اماره، لوامه، مطمئنه، راضیه و مرضیه تعبیر شده است؛ روح انسانی حالت مشترک ندارد و از ابعاد مختلفی برخوردار است که قوانین مورد اقتضای خود را می طلبد.

استاد حوزه علمیه در پایان سیاست را ابزار و مبنای استنساخ مبانی و نظریات خاطرنشان کرد و گفت: سیاست ابزاری است که در علوم سیاسی بیشتر مبانی سیاسی و نظریات مربوط به آن مطرح است نه آنچه در حال حاضر به عنوان سیاست در خارج قابل مشاهده است./811/پ202/ب1

ارسال نظرات