۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۶
کد خبر: ۵۹۳۸۰۴
حجت الاسلام والمسلمین وفسی مطرح کرد؛

وجود اقوال متعدد در معنای الله

وجود اقوال متعدد در معنای الله
استاد حوزه علمیه گفت: برای معنای خدا آنچه که درست است معنای صاحب و مالک است، نه صاحب عربی به معنای همراه بلکه مراد همین صاحب عرفی به معنای مالکیت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین وفسی استاد حوزه علمیه تهران ظهر امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه آیت الله ایروانی در ادامه مباحث هستی شناسی و توحید خاطرنشان کرد: در مباحث کلامی در ابتدا باید مفاهیم مورد بحث و نظر تبیین و روشن شود و هیچ ابهامی وجود نداشته باشد و هر کدام از طرفین تعریف خود را ارائه دهند که در غیر این صورت اختلاف پیش می آید.

وی در ادامه افزود: مثلا در زمان انتخابات کاندیداها از کلمه آزادی بسیار استفاده می کنند و در بین حزب اللهی ها می گویند آزادی در چارچوب شرع و می روند در جمع دیگری از کلمه آزادی استفاده می کنند؛ اما هر کس از ظن خود مفهومی را انتخاب می کند شاید در واقع هیچ کدام منظور گوینده نبوده است.

مراد و مفهوم آزادی مشخص نبوده و به نفع خطیب است

استاد حوده علمیه تاکید کرد: اختلاف به وجود آمده به همین دلیل مشخص و روشن نبود مراد و مفهوم از آزادی نزد گوینده و شونده و این به نفع شخص خطیب است.

استاد کلام مدرسه علمیه آیت الله ایروانی گفت: برای رفع چنین اشکالاتی در مباحث، ما ابتدا به تعریف کلمه خدا می پردازیم.

وی در تشریح معنای الله بیان کرد: برای معنای خدا آنچه که درست است معنای صاحب و مالک است در لغت؛ نه صاحب عربی به معنای همراه بلکه مراد همین صاحب عرفی به معنای مالکیت است.

حجت الاسلام والمسلمین وفسی گفت: چند نقل قول وجود دارد یکی قول شهید مطهری که می گوید مراد از خدا در نزد ایرانیان باستان قائم بالذات است که این قول مردود است چون سندی موجود نیست در این رابطه و از حیز انتفاع خارج است.

وی در ادامه افزود: قول دیگر قولی است که می گوید خدا یعنی خودآ یعنی خودش خودش را آفریده که این محال است چون تقدم شیء بر خودش لازم می آید که محال است.

استاد کلام حوزه علمیه ابراز کرد: اینکه نمی شود یک چیز علت برای خودش باشد یعنی یکی بودن علت و معلول که این هم محال است در نتیجه این قول هم مردود است.

وی در پایان با اشاره به قول صحیح در تشریح معنای الله خاطرنشان کرد: مراد از خدا نزد کلامیون واجب الوجود بالذات است که این مورد قبول است./811/پ202/ب1

ارسال نظرات