۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۱
کد خبر: ۵۹۳۸۰۱
استاد محقق و پژوهشگر علوم اسلامی:

نظام سیاسی غرب پاسخگوی نیاز جامعه نیست

نظام سیاسی غرب پاسخگوی نیاز جامعه نیست
حجت الاسلام عابدی گفت: نظام سیاسی طراحی شده از سوی غرب پاسخگوی تمام ابعاد شخصیتی انسان دو ساحتی نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عابدی استاد حوزه علمیه ظهر امروز در مدرسه علمیه امام رضا(ع) با موضوع کرسی آزاد اندیشی «انسان شناسی و علوم سیاسی» به سخنرانی پرداخت و گفت: برگزاری جلسات بصیرتی و کرسی های آزاد اندیشی از جمله آثار انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به جنس هویت انسان خاطرنشان کرد: در این حول دو نظریه وجود دارد، برخی قائل به تک ساحتی بودن هویت انسان هستند و برخی آن را ذو ابعاد می دانند، حال سوالی که مطرح می شود این است که اگر بپذیریم انسان هویت ترکیبی از جسم و روح دارد چه الزاماتی خواهد داشت؟

تک ساحتی بودن یا دو ساحتی بودن هویت انسان هسته علوم انسانی است

استاد محقق حوزه علمیه در ادامه افزود: این بحث از مباحث انسان شناسی قرآنی است و این علم در کنار جامعه شناسی قرآنی، روانشناسی قرآنی و هستی شناسی قرآنی هسته ی علوم انسانی را تشکیل می دهد.

حجت الاسلام عابدی با اشاره به تعیین سیاست های کلان سیاسی، اقتصادی و قوانین مرتبط به زندگی بشر در صورت ذو ابعاد تلقی کردن هویت انسان گفت: تاثیر این بحث در ایجاد سیاست های کلان مبتنی بر مبانی قرآنی است و این نکته حائز اهمیت است که در این صورت به ابعاد شخصیتی انسان از وجوه متفاوت می توان پرداخت.

وی ابراز کرد: علوم انسانی و علوم سیاسی فعلی مبتنی بر بعد تک ساحتی جسمی انسان است.

استاد و محقق حوزه علمیه تشریح کرد: علامه طباطبایی در تفسیر آیه رشد و تکامل جنین از نطفه تا تولد قائل به دو ساحتی شدن هویت انسان است و منشا اثر را هم جسم و هم روح انسان می داند.

پژوهشگر حوزه علوم انسانی گفت: اگر رفاه و امنیت روح تامین نشود در واقع انسان دستاوردی نداشته است و در نتیجه باید بدانیم با توجه به نصوص موجود در مبانی و اندیشه اسلامی روح مجرد و معاد بشری به نوع معاد جسمانی و روحانی است.

حجت الاسلام عابدی خاطرنشان کرد: قوانین سیاسی نظامات باید با هویت دو ساحتی انسان منطبق باشد، تناسب بین قانون ضروری با اهداف وجودی انسان در راستای وصول به آن ها باید در هر دو جهت جسمانی و روحانی حرف برای گفتن داشته باشد.

تکالیف انسان بر مبنای دو ساحتی بودن جعل شده است

وی در ادامه افزود: تکالیف جعل شده ی باری تعالی در راستای کمال انسانی جعل و در راستای عینک مادی و روحی شما تدوین شده است و در اشارات قرآن آمده است که هدف خود را دو بعدی می داند و قرآن نیز تابع رشد دو بعدی انسان است.

استاد و محقق حوزه علمیه گفت: اوج کمالی که خداوند متعال انتظار دارد به آن دست یابیم، موضوع عدالت و تقوا و ... نیست بلکه مطلق وصول به قرب الهی است.

حجت الاسلام عابدی تاکید کرد: در هیچ فسلفه ای که وابسته به غرب است، الزام سیاسی متناسب با آن هم وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: تعادل باید بین دو جنبه هویتی انسان بر پایه مسائل مادی و روحی برقرار باشد و حقوق انسان را در این دو عرصه پاسخگو باشد که نتیجه گوهر سیاست در انسان دو بعدی کسب هدایت است و قیام امام راحل نوعی تجلی گاه هدایت در انسان دو بعدی است.

نظام سیاسی غرب پاسخگوی نیاز جامعه نیست

پژوهشگر حوزه علوم انسانی تاکید کرد: نظام سیاسی طراحی شده از سوی غرب پاسخگوی تمام ابعاد شخصیتی انسان دو ساحتی نیست، اگر بپذیریم که انسان دو بعدی است و برای نفس او قائل به روح ابدی شویم، کشاندن دامنه پاداش در افعال انسان به آخرت معنا پیدا می کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر سیاستمداران غربی به دنبال منفعت طلبی دنیوی هستند به این دلیل است که قائل به انسان تک ساحتی هستند، اما افرادی که قائل به دو بعدی بودن ساحت انسان هستند مطمئنا در مبانی اعتقادی شان با وحی و ارتباط روحی با ماوراء پیرو این اندیشه اند و آن را حقیقت می دانند.

استاد حوزه علمیه ابراز کرد: اگر پذیرفتیم که انسان ها افزون بر کالبد جسمی کالبد روحی هم دارد، باید بپذیریم که قرآنی وجود دارد، رسول و فرستاده ای در جهت غایت مند کردن انسان وجود دارد.

حجت الاسلام عابدی در ادامه ضمن خوانش فرازی از کتاب فطرت در قرآن شهید مطهری گفت: نیچه یکی از مادی گرایان است و در بخشی از سخنانش گفته؛ آنچه تاکنون به نام اخلاق به شما معرفی کرده اند بریزید دور، اگر گفته اند دنبال هوای نفس نروید اتفاقا بروید، اگر گفته اند به کمک ظالم علیه مظلوم قیام نکنید بلکه به این کار مبادرت ورزید و حق او را پایمال کنید.

وی در پایان با اشاره به آثار و پیامدهای مادی گرایی، آمریکا را مظهر مادیگرایان بی وجدان معرفی کرد و افزود: عین این جمله نیچه در مورد جنایات رژیم استکباری آمریکا صدق می کند و این دغدغه بودن به خیل عظیم ارزش های انسانی نشان از مادی بودن آن هاست./811/پ202/ب1

ارسال نظرات