۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۵
کد خبر: ۷۴۹۱۱۸
به همت خبرگزاری رسا برگزار شد؛

«زن تراز انقلاب اسلامی در رسانه های جمهوری اسلامی»

«زن تراز انقلاب اسلامی در رسانه های جمهوری اسلامی»
نوزدهمین پیش نشست چهارمین کنفرانس بین المللی دین، فقه و قانون با عنوان «زن تراز انقلاب اسلامی در رسانه های جمهوری اسلامی» در خبرگزاری رسا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نوزدهمین پیش نشست چهارمین کنفرانس بین المللی دین، فقه و قانون با عنوان «زن تراز انقلاب اسلامی در رسانه های جمهوری اسلامی» به همت گروه فرهنگی اجتماعی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و با همکاری خبرگزاری رسا پنجشنبه با حضور کارشناسان و پژوهشگران عرصه زن و رسانه برگزار شد.

«زن تراز انقلاب اسلامی در رسانه های جمهوری اسلامی»

حجت الاسلام رضوانی محقق عرصه زن و رسانه در ابتدای این جلسه به ویژگی های زن تراز در جمهوری اسلامی و جلوه نمایی نقش آن در رسانه کشور ایران ابراز کرد: زن تراز را می توان در سه سطح حوزه فردی، خانوادگی و اجتماعی می توانیم بحث و بررسی نماییم، زن تراز انقلاب اسلامی و دین در هر سه حوزه ویژگی هایی دارد.

وی ادامه داد: مکاتب غربی را استوار بر حرف خود برشمرد و ابراز کرد: متاسفانه دیدگاه های دینی برخلاف مکاتب غربی در آراء و اندیشه خود نسبت به حوزه زن متشتت هستند و در شاخصه های خود استحکام غرب را نداریم.

وی اشاره ای به سیاست های حوزه فرهنگی داشت و آن را منفعلانه دانست و خاطرنشان کرد: در حوزه فردی برخلاف امانیسم و فردگرای غربی، زن تراز جمهوری اسلامی زنی هست که پایگاه اجتماعی است و اصلی ترین نقش زن تراز دین و انقلاب نقش همسری می باشد.

پژوهشگر عرصه زن و رسانه ادامه داد: زن اگر در جامعه اسلامی همسر خوبی باشد بدون شک می تواند مادر خوبی هم باشد و اساساً اگر زن خوبی باشد قوام خانواده هم کاملا مستحکم خواهد بود و در مرحله بعد اولویت نقش مادری است.

«زن تراز انقلاب اسلامی در رسانه های جمهوری اسلامی»

در ادامه حجت الاسلام عبدالله جلالی پژوهشگر ارشد رسانه با اشاره به عدم تبیین رسالت خانواده و زن در جامعه اظهار داشت: اگر گفتمان غالب در رسانه تبیین نقش اصلی زن در جامعه بود بدون شک حال و روز بهتری در این مسئله مهم و پراهمیت را داشتیم.

وی ادامه داد: سریال ستایش چه رویکردی را به جامعه منتقل کرد فقط نام ستایش در آن عصر پررنگ شد و غیر از این اثری از نقش مادر و همسری بازنمایی شد، سریال پهلوی هم نتوانست مقوله حجاب را در جامعه پر رنگ و تاثیر آن را به جامعه بازنمایی کند، علی رغم هزینه هایی که در رسانه می شود اما جایگاه صحیح زن را نتوانستیم به جامعه منتقل کنیم.

حجت الاسلام جلالی با اشاره به الگوی امروز به عنوان زن مدرن در رسانه تصریح کرد: زن مدرن رسانه ای ما زن شاغلِ در حال تحصیل می باشد در حالی که اولویت اسلام انچه دررسانه بازنمایی می کنند، نیست هرچند اسلام موافق فعالیت های اجتماعی و اقتصادی زن هم نیست.

«زن تراز انقلاب اسلامی در رسانه های جمهوری اسلامی»

علیرضا داودی کارشناس و فعال رسانه از دیگر سخنرانان این نشست بود که گفت: در برابر زن منفعل غربی الگوی اسلامی را داریم ماهیت زن آنچیزی است که در خانواده شکل خواهد گرفت.

وی افزود: فمنیست شکل می گیرد چرا که خواسته ثروتمندان غربی است که به دنبال مصرف گرایی هستند و اگر ما مبتلا به این الگو شدیم بحران ها به وجود خواهد آمد، در رسانه زن تراز را زن دارای مدرک دکترا و شاغل دارای سه فرزند معرفی می کنند در حالی که اصلا نود درصد زنان جامعه نمی توانند به این مقوله فکر کنند پس الگوی های معرفی شده ما هم اشتباه و اصلا قابل الگوبرداری نیستند.

«زن تراز انقلاب اسلامی در رسانه های جمهوری اسلامی»

در ادامه حجت الاسلام عبدالله رضایی  تهیه کننده برنامه های دینی در رسانه ملی با اشاره به نقش بانوان در جامعه اظهار داشت: باید تکلیف خود را در مسئله زن مشخص کنیم که این زن مظلوم بالاخره باید فرزند بیاورد یا شاغل باشد و نقش اقتصادی ایفا نماید، چرا باید زن الگو یک زن شاغل دارای مدرک دانشگاهی باشد.

وی ادامه داد: باید نگاه وسیع تری داشته باشیم، بازنمایی زن در رسانه جمهوری اسلامی باید ما را به یک قالب و فرم برساند. در اوایل نگاه اصیل تری به بانوان در رسانه داشتیم اما به نظرم بهترین قالب حوزه نمایشی در بازنمایی نقش و هویت زن در جامعه باشد.

حمیدرضا شاکر

ارسال نظرات