۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۷۴۵۹۲۰
در دانشکده دین و رسانه برگزار شد؛

تدریس «خبر در بحران» توسط خبرنگار برجسته روسی

تدریس «خبر در بحران» توسط خبرنگار برجسته روسی
اولگ دمیترف از خبرنگاران مشهور روسیه در کارگاهی مجازی از تجربیات خود در بحران های مختلف گفت و توصیه هایی را به دانشجویان دانشکده دین و رسانه ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کارگاه مجازی با عنوان اخبار در شرایط بحرانی با حضور مدرس رسانه از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه برگزار شد. 

در ابتدای این نشست، کمال اکبری رئیس دانشکده دین و رسانه، اظهار داشت: یکی از مهم ترین مشاغل فارغ التحصیلان دانشگاه صداوسیما حضور در شبکه های متعدد رادیو و تلویزیون ایران با عناوین شغلی دبیری و سردبیری خبر است. برخی از فارغ التحصیلان ما به عنوان کارشناس و تحلیلگر خبری در شبکه های ایران مشغول به کار می شوند.

وی در ادامه اظهار داشت: کارگاه خبر در بحران می تواند در هنگام مواجهه های خبری و واکنش سریع به کمک فارغ التحصیلان ما بیاید؛ به اعتقاد بنده بخشی از این مباحث به حوزه حرفه ای خبر و بخشی دیگر مربوط به سیاست گذاری است. برای مثال، رسانه های امپریالیستی نسبت به انعکاس جنایات اسرائیل در غزه متفاوت برخورد می‌کنند.

رئیس دانشکده دین و رسانه در ادامه از ضرورت طرح راهبردی برای نقض قوانینی بین المللی توسط اسرائیل مانند کشتار کودکان، تخریب بیمارستانها و کوچ اجباری سخن گفت و افزود: باید در مجامع بین المللی از طریق خبرنگاران راهی برای پیگیری این موضوع پیدا کنیم.

وی با اشاره به استاد دوره «خبررسانی در بحران» که در رسانه های روسیه سال ها مشغول به کار بوده و به عنوان استاد رسانه تدریس های زیادی داشته است، افزود: تجربیات ارزشمند استاد اولگ دمیترف می تواند به دانشجویان ما کمک کند.                                                                                                                              
اولگ دمیترف مدرس رسانه و کارشناس خبری از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در این کارگاه که به صورت برخط برای دانشجویان دانشکده دین و رسانه برگزار شد، به تغییر قالب های خبری طی سالیان گذشته و پیشرفت فناوری های مرتبط اشاره کرد و اظهار داشت: در سال 1979 شاهد انقلاب اسلامی ایران بودیم که تحلیل همکاران و روزنامه نگاران نسبت به آن دوستانه بود؛ وقتی به آموزش خبر پرداختم مشاهده کردم که خبررسانی آمریکایی با ما متفاوت است، در حالی که تصویر یکی بود، اما تحلیل فرق داشت.

وی در ادامه افزود: پوشش اخبار جنگ در آمریکا موجب شد، توده های مردم نسبت به انعکاس نادرست خبر اعتراض کنند؛ اکثر رسانه های غربی از اسرائیل حمایت می کنند و این امر موجب می شود که مردم در راهپیمایی و تظاهرات در شهر واشنگتن شرکت کنند؛ در زمان جنگ بین انگلستان و آرژانتین برای اشغال جزایر فورکلند تصویری از این جنگ توسط بی‌بی‌سی نشان داده نشد تا مردم انگلستان درگیر این جنگ نشوند. اما پس از آن در هنگام شروع جنگ خلیج فارس گزارش های متعدد و پخش زنده توسط سی‌ان‌ان صورت گرفت و با اینکه تصاویر حقیقت داشت، گزارش ها تأثیرگذار بود.

این مدرس رسانه در ادامه افزود: در اواخر قرن بیستم میلادی روزنامه نگارانی در عراق و افغانستان بودند، اما تصور کاملی از فضای جنگ نداشتند و هر نوع فاجعه طبیعی به شو و نمایش تبدیل می شد؛ سی‌ان‌ان منفعت اقتصادی ندارد و فقط مصرف کننده پول است، اما شرکت هایی که از محصولات آن استفاده می کنند، سود می برند و صحنه جنگ در برنامه های جنگ مانند یک نمایش تفریحی ارائه می شود. در رویدادهای غزه، خانه های ویران شده را به شکلی نشان می دهند که گویا یک نمایش تفریحی منعکس می کنند.

وی در بخش دیگر سخنان خود در خصوص رفتار شایسته در هنگام انعکاس خبری بحران ها اظهار داشت: رویدادهای طبیعی زیادی را در هنگام روزنامه نگاری خود پوشش دادم و چند سال پس از فاجعه چرنوبیل در آنجا حضور داشتم و همچنان در دوره جنگ داخلی تاجیکستان نیز شاهد حوادث آن بودم؛ در منطقه غرب آسیا شاهد بهار عربی بودم و این حوادث را نیز پوشش دادم؛ در کانال های روسی به زبان انگلیسی رویدادهای سال 2014 اوکراین را نیز پوشش دادم و از تجربیات خود باید بگویم، هیچ وقت نمی توان به موقع در یک بحران حاضر شد، اما می توان از فناوری برای این امر استفاده کرد؛ قبل از شروع رویداد لازم است مفادی داشته باشیم که به ما کمک کند.

این کارشناس روسی در پیشنهادی به روزنامه نگاران اظهار داشت: در خصوص جریان های سیاسی و سیاستمداران هر کشور پرونده ای داشته باشید؛ برای مثال وقتی متنی از توافقات هسته ای ایران داشته باشید، در هنگام بروز رویدادی این متن به شما کمک می کند و همچنین وجود یک دبیرخانه در بنگاه خبری که نقشه جهان و رویدادهای بزرگ جهانی را داشته باشد می تواند کمک‌کار باشد؛ من همواره نقشه ها را در نیوزروم و تحریریه داشته ام و نقشه منطقه خبری مربوطه را به روزنامه نگاران نشان می دادم.

ارسال نظرات