۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۰
کد خبر: ۷۴۵۶۷۱
در نشست رسانه ها و طوفان الاقصی مطرح شد؛

ناکامی امپراتوری های رسانه ای یهود در حوادث غزه

ناکامی امپراتوری های رسانه ای یهود در حوادث غزه
در نشست رسانه ها و طوفان الاقصی به تلاش رژیم صهیونیستی در انتصاب جنایاتی به حماس و تلاش رسانه ها برای توجیه حملات وحشیانه به غزه سخن به میان آمد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست «رسانه ها و طوفان الاقصی» پیش از ظهر امروز با ارائه آقای سیدمحمود بجنوردی کارشناس رسانه و پژوهشگر حوزه جهان عرب و آقای سیدعلی محمد رضوی استاد دانشگاه و مدیر گروه ارتباطات دانشکده دین و رسانه در دانشکده دین و رسانه دانشگاه صداوسیما برگزار شد.

اساتید در این نشست با تفکیک رسانه های مختلف واکنش آن ها را به عملیات طوفان الاقصی و پاسخ جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در طول این چند هفته را، بررسی کردند.

بجنوردی در سخنان خود به امکانات بالای شبکه الجزیره در پخش زنده از غزه اشاره کرد و آن را رسانه ای دانست که جزء محور مقاومت نبوده و طرفدار سازش است.

وی همچنین به اخبار جعلی رسانه های صهیونیست و استناد بایدن به این اخبار اشاره کرد و رسانه های کشورها و دولت های سازشکار را خبیث عنوان کرد.

رضوی همچنین به شکست رسانه ای یهود علی رغم برخورداری از امپراتوری های بزرگ رسانه ای اشاره داشت و روایت اول در جنگ هفت اکبتر را بسیار مؤثر دانست.

وی تلاش رسانه های غربی را خاموش کردن صدای مردم مظلوم فلسطین عنوان و این تلاش را ناموفق توصیف کرد.

مشروح این نشست تقدیم شما علاقه مندان می شود:

دکتر بجنوردی گفت: عملیات طوفان الاقصی تنها یک عملیات خاص نظامی نبوده و شامل مجموعه ای از موفقیت های رسانه ای و امنیتی است. کنترل محتوای رسانه ای در غرب و آمریکا با هماهنگی شرکت های رسانه ای صورت می گیرد و سیاست رسانه های همسو با خود را پیگیری می کنند و جنگ سردی علیه روسیه، چین و فلسطین توسط این رسانه ها صورت می گیرد و شگردهایی مانند فریب افکار عمومی، تشویش اذهان عمومی و بازنمایی اخبار به صورتی که حماس را به عنوان جنایتکار وانمود کنند توسط رسانه های غربی پیگیری می شود.

رسانه های حامی صهیونیست در پوشش اخبار مناطق فلسطینی از خبرنگاران محلی استفاده می کنند که در اقناع مخاطب عرب زبان تأثیر بیشتری دارد زیرا پیش از این، خبرنگاران غربی با آشنایی کم به زبان و فرهنگ عرب به عنوان نماینده کشوری غربی وارد فلسطین می شدند و هر گزارشی که ارائه می کردند امری به فایده را منتقل می کردند اما خبرنگاران عرب محلی جزئی از فلسطین هستند که حرفشان برای مخاطب باورپذیرتر است.

ناکامی امپراتوری های رسانه ای یهود در حوادث غزه

البته در کنار رسانه های بزرگ حامی صهیونیست رسانه هایی نیز هستند که عزت نفس دارند و سعی می کنند انسانی برخورد کنند اما تعداد آن ها کم بوده و از آن گذشته، سرکوب نیز می شوند.

قضیه جنگ اخیر بسیاری جدی است از همین رو بایدن شخصا وارد می شود و به همین صورت هجمه هایی علیه فلسطینی ها و مجاهدان صورت می گیرد؛ بایدن در خصوص سر بریدن کودکان و تجاوز به زنان و کشتار دسته جمعی خانواده ها توسط حماس اظهار تأسف کرد و به این دروغ استناد کرد و دروغ بودن این ادعا این قدر بالا بود که سخنگوی کاخ سفید آن را رد کرد اما وقتی که ادعا مطرح شود رسانه ها افکار عمومی را بمب باران می کنند.

حرف اول در فضای رسانه بسیار شنیده می شود و وقتی بایدن در روز اول چنین دروغی را مطرح می کند تأثیر خود را می گذارد حتی اگر روز پنجم تکذیب شود؛ یکی دیگر از دروغ های بزرگ مطرح شده در طول عملیات طوفان الاقصی کشتن 250 نفر از گردشگران در فستیوال موسیقی بود که حتی من نیز باور کردم و برایم سؤال بود که چرا حماس این افراد کشته است اما اسرائیل این دروغ را برای این امر مطرح کرد که به دنیا بگوید انسان هایی از نقاط مختلف دنیا در این مکان حاضر بودند و کشته شدند و دیگر مردم دنیا را به خونخواهی این مردم تشویق و دشمنی با حماس تشویق کند.

البته ناگفته نماند وقتی حصار غزه شکسته شد و نیروهای حماس وارد شدند عده ای دیگر نیز وارد شدند و گاهی غنیمت هایی نیز برداشتند؛ حزب الله لبنان بر خلاف گروه های فلسطینی بسیار منضبط عمل می کنند و گاهی نیروهای فلسطینی حرف مافوق خود را اصلا جدی نمی گیرند از این رو برخی صحنه ها پیش می آید.

دکتر رضوی در ادامه سخنان خود را آغاز کرد و گفت: یهودی ها در خصوص رسانه ها برای خود اصولی دارند؛ دانش آموزانی که در آمریکا در مدارس مرتبط با یهودیان درس می خوانند کتابی با عنوان «قوم یهود چگونه رشد کرد؟» را می خوانند و حتی در کتابی دیگر علیه اسلام مطالبی را می آموزند؛ یهودیان فراتر از این هم رفته و در کنگره خود بیان کردند: «رسانه های تبلیغاتی جهان وسیله ترویج اندیشه ها هستند و باید در سیطره ما باشند و ادبیات و روزنامه نگاری باید در چنگ ما باشد»

در یکی از پروتکل های صهیونیست عین این عبارت آمده که دشمنان آن ها نباید رسانه داشته باشند؛ باید انواع نشریه ها داشته باشیم ؛ زیرا این مطبوعات صدها دست خواهد داشت که هر وقت به ما حمله کنند، آن ها را در چنگ خود داشته باشیم. باید مطبوعات مخالف را به کسی بسپاریم که سوء پیشینه اخلاقی داشته باشند تا وقتی دست از پا خطا کردند بتوان آن ها را ساکت کرد.

رسانه های بزرگی در جهان توسط یهودیان اداره می شوند؛ صاحب امتیاز و مدیر مسؤول نیویورک تامیز، وال استریت ژورنال از یهودیان بوده و حامیان رویترز، هاواسک و دیگر رسانه های بزرگ که در گذشته 80 درصد اخبار جهان را صورت می دادند همه یهودی هستند.

اولین روایتی که حماس از عملیات خود ارائه داد را می توان روایت دست نخورده دانست که توانست خط خبری بزرگی ایجاد کند و نقش بزرگی در نشان دادن قدرت حماس و بازوی رسانه ای آن داشت. یکی از مصادیقی که رسانه های جریان غالب را در پوشش اخبار عقب انداخت پوشش خبری درست عملیات اولیه بود.

با انتشار اخبار از غزه خصوصا بعد از بمباران بیمارستان المعمدانی احساسات جهانی جریحه دار شد و رسانه های جریان غالب نتوانستند کاری کنند.

باید گفت در طول سالیان گذشته در فرایند دریافت اخبار تغییرات اساسی رخ داده است و همینکه مسأله فلسطین به عنوان مسأله اول جهان رسانه شناخته می شود نشان دهند این تغییر است؛ روایت رسانه های کشورهای جهان آزاد و عربی در مجموع در خصوص فلسطین توانستند این ساختار را تغییر دهند و تغییر مدل اطلاع رسانی در اخبار و رسانه های جهان تغییر پیدا کرد. مخاطبان آگاه به مخاطبان فعال تبدیل شدند و اگر تا دیروز فقط شنونده و خواننده اخبار بودیم اما در کشورهای مختلف تجمعات و جنبش هایی در رسانه شکل گرفت.

هجمه هایی که رسانه های غالب در حمله به جهان سوم در نظر می گیرند در این عملیات تأثیری نداشت. در قضیه فلسطین می توانیم ادعا کنیم که این ساختار دچار تغییر شده است. رسانه هایی که در کشورهایی آسیایی و جهان عرب تحت سیطره صهیونیست اخبار را روایت می کنند، به طور تحریف شده ارائه داده و سپس توسط رسانه های غربی با شیوه هایی مانند دروغ بزرگ بازتاب گسترده پیدا می کند تا افکارعمومی را با خود همراه کند اما صهیونیست ها نتوانستند موفقیت گذشته را به دست بیاورند.

مسأله فلسطین در بین افکار عمومی کشورهای مختلف حضور دارد و مورد توجه مردم دنیا است؛ در عملیات طوفان الاقصی رسانه های صهیونیست و حامیان به دنبال وانمایی  هستند نه بازنمایی؛ زیرا در بازنمایی با تصویری از آن خبر مواجه هستیم هر چند ممکن است دچار تحریف نیز بشویم اما وانمایی بدون تصویر عمل می کند؛ رسانه های غربی سعی کردند با سکوت پنهان کاری کنند.  در وانمایی رسانه ای مشاهده می کنیم که رسانه ها تظاهر می کنند به آنچه که نیست؛ در واقع بین درست و نادرست مرزها را تخریب می کنند. بسیاری از رسانه های جهان عرب با رویکردهای وانمایانه اخبار جنگ را پوشش دادند.

مجموعه ای از نشانه های تصویری و نشانه های موجود در انتخاب واژگان در این دسته از رسانه ها وجود دارد.

رسانه های همسو، حماس، حزب الله و... واژگان را با مهندسی معکوسی به صورت جذاب تر و تأثیرگذار تر منتشر کردند؛ برای مثال پس از بمباران بیمارستان المعمدانی کنفرانس خبری در کنار اجساد برگزار شد که بسیار تأثیر داشت؛ حتی در انتشار تصاویر کودکان مجروح نیز احساس می کنم تصاویری انتخاب شده است که احساسات بیشتری را بر انگیزد؛ روایت حماس در کنار روایت های جعلی رسانه های بین المللی تأثیر بیشتری داشته است.

بجنوردی در نوبت دوم سخنان خود ادامه داد: نسلی که عملیات های علیه اسرائیل در کرانه باختری و غزه را رهبری می کند دوران سازش را دیده است و می داند که اسرائیل دنبال پروژه خود است و به هیچ وجه اهل به رسمیت شناختن فلسطین نیست؛ نتانیاهو افتخارش این است که هیچ امتیازی نداده است از همین رو از طرف افراطیون رأی آورده است. رسانه های صهیونیست اصرار دارند بیان کند که حماس، جهاد و سازمان های مقاومت مسلمان و تروریست هستند از این رو اسرائیل حق خود می داند با تروریست های متجاوز برخورد کند اما در واقع طبق قوانین بین المللی هم اسرائیل غاصب است.

رسانه های صهیونیست واژه هایی را انتخاب می کنند تا بار روانی را کم کنند برای مثال در خصوص کشته شدن فلسطینی ها تعبیر مردن را به کار می برند اما در خصوص صهیونیست ها تعبیر «کشتار» را استفاده می کنند. در خصوص بمباران بیمارستان هم ادعا می کنند که مجروحان حماس در آنجا هستند. در انتخاب تیتر و عنوان خبر به گونه ای بیان می کنند که مرگ فلسطینی یک مرگ مجهول بدون قاتل است است.

آرایش مهمان در مباحث رسانه ای بسیار مهم است از این رو مهمان هایی که در رسانه های خود می آورند غربی هستند و تأکید دارند که حماس تروریست بوده و جنایتکار است؛ مجری نقش میخ و عروسک را ندارد بلکه باید سؤالات بیشتری از مهمان خود بپرسد اما این مسأله صورت نمی گیرد و مهمان یک طرفه صحبت می کند و مجری فقط تأیید می کند.

رسانه های مقاومت در جنگ تمام عیار هستند اما متأسفانه ضعیف هستند؛ الجزیره رسانه مقاومت نیست اما با زرنگی و هنرمندانه در همه میادین حضور دارد و می توان کامل فهمید در غزه چه اتفاقی می افتد؛ الجزیره به صورت زنده نشان می داد که آمبولانسی در نزدیک گذرگاه رفع مورد اصابت قرار گرفت و سریع به صورت زنده بمباران جایی دیگر را نشان داد و این نشان می دهد چه امکاناتی را در غزه مستقر کرده است.

رسانه هایی که با رژیم صهیونیستی عادی سازی کردند بسیار نامرد و خبیث بوده و نیروهای مقاومت را ملامت می کنند مانند العربیه؛ متهم کردن حماس به ماجراجویی، دست نشانده بودن ایران، اتهام به بی تدبیری، سیاست های غلط مقاومت، از خطوط خبری رسانه های جریان سازش و عادی ساز است؛ این رسانه هاایران را دشمن اعراب می دانند و دشمنی ایران را مقدم بر دشمنی اسرائیل می دانند.

در خصوص حمله به بیمارستان المعمدانی که واکنش های جهانی را به همراه داشت، در ابتدا از سوی اسرائیلی ها انکار شد اما در شبکه الجزیره کارشناس نظامی حضور یافت و تشریح کرده که بیمارستان المعمدانی راکت نخورده و موشک اسرائیلی است اما العربیه همچنان منتظر است نتایج تحقیقات چیست.

ناکامی امپراتوری های رسانه ای یهود در حوادث غزه

در پایان نیز دکتر رضوی خاطرنشان کرد: سید حسن نصرالله تأکید کرد که مسأله عملیات طوفان الاقصی مربوط به فلسطین است و این گفتمان را ایجاد کرد که مسأله فلسطین مربوط به درون فلسطین است و حضور مستقیم طرف های دیگر وجود ندارد.

گفتمان فلسطین در بین ملت های آزادی خواه و افکار عمومی به گفتمان جدی تبدیل می شود که پیش از طوفان الاقصی چنین چیزی دیده نمی شود؛ این امر از حالت خاکستری و آگاه به سمت مخاطبان فعال رفته است که دستاوردی بزرگ است. رسانه های غربی به دنبال خاموش کردن صدای مردم مظلوم فلسطین هستند اما در روزها اخیر نتوانستند.

ارسال نظرات