۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۷۵۲۷۹۱
رئیس دانشگاه قم مطرح کرد؛

حضور گسترده مردم در انتخابات و ناامیدی دشمنان

حضور گسترده مردم در انتخابات و ناامیدی دشمنان
حجت الاسلام شریفی با بیان اینکه مشارکت مردم در انتخابات از میانگین کشورهای اروپایی و آمریکایی به مراتب بالاتر بود، گفت: با کنار گذاشتن همه شرایطی که وجود داشت این مشارکت مردم، اعجاب گونه بود.

 اشاره: جمهوری اسلامی ایران از آغاز تا به امروز پویایی و زنده ماندن خود را مرهون حضور مردم در صحنه‌های حساس می‌داند و بدون استثناء هر موفقیتی و عزتی که حاصل می‌شود و هر تلاشی که در عرصه‌های مختلف علم و فناوری، نظامی، سیاسی، اجتماعی به ثمر می‌نشیند، محصول این حضور ارزشمند است که  امام خمینی (ره) آن را در کالبد اجتماع مسلمین جهان دمید؛ مشارکت و حضور مردم در انتخابات فارغ از سلایق، جناح ها، طرفداری‌ها و رقابت‌های انتخاباتی، به خودی خود دستاورد عظیمی به همراه دارد و آن عبارت از تقویت اعتماد به نفس ملی، گسترش باور توانستن و امید به آینده و افزایش قدرت ملی و بین المللی ایران سربلند در دنیای پیچیده امروز است.

از این‌رو خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، گفت‌وگویی را با حجت الاسلام و المسلمین شریفی ریاست محترم دانشگاه قم انجام داده است که در ادامه تقدیم شما می‌شود:

رسا ـ حضور پرشور مردم در انتخابات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟  

حضور مردم در این انتخابات جای تحلیل و بررسی زیادی دارد؛ از اوایل فروردین امسال دشمن توپخانه رسانه‌ای خود را روشن و آتش تردید را بر سر مردم ریخت و مردم در یک جنگ شناختی تمام عیار قرار داشت؛ دشمن همه داشته‌های خود را به میدان آورد تا مردم را از حضور در انتخابات مأیوس کند و پشتوانه مردمی نظام را کاهش دهد؛ اغتشاشات سال گذشته امیدی برای دشمن ایجاد کرد تا احساس کند که نظام با ریزشی در بدنه اجتماعی خود مواجه خواهد شد؛ نهایت تحلیلی که مراکز رسمی آنها ارائه دادند این بود که جمهوری اسلامی نمی‌تواند انتخاباتی را با بیش از ۲۷ درصد واجدین شرایط برگزار کند.

دشمن همه اقدامات لازم را به کار گرفته بود و حتی بعضی از روحانی نما‌های خود را وارد میدان کرد و بعضا پسوند آیت الله بر بعضی روحانی‌ها قرار داد تا این افراد در شرعی و مورد رضایت امام زمان (ع) بودن انتخابات تردید ایجاد کنند، ان‌ها درباره مطالب زیادی نوشتند و گفتند؛ دشمن تمام بدنه روشنفکری داخلی و خارجی را به میدان آورد و مردم را تحت جنگ ترکیبی و شناختی تمام عیار قرار داد.

از طرف دیگر از مشکلات اقتصادی جامعه استفاده کردند و برداشت آنها این بود که طبقه متوسط و حتی قشر مستضعف جامعه تمایل چندانی به انتخابات نخواهند داشت و احساس یاس و ناامیدی از بهبود اوضاع جامعه ایجاد شده است؛ تمام این مسائل دست به دست هم دادند تا دشمن امیدوارتر شود و دل برخی از دوستان بلرزد.

این مسائل در کنار برخی کم کاری‌های جبهه انقلاب باعث تهاجم بیشتر دشمن شد؛ باید توجه داشت جبهه انقلاب تلاش چندانی برای خنثی سازی جنگ دشمن نکرد؛ این یک واقعیتی است که از طرف رسانه‌های داخلی کار چندانی صورت نگرفت و متناسب با آتشی که آنها بر بر سر جامعه ریختند پدافندی وجود نداشت.

جبهه انقلاب در دو سه هفته مانده به انتخابات بیدار شد و علی رغم تاکیدات رهبر معظم انقلاب که در روز اول عید نوروز اخطار دادند دشمن از همین امروز توپخانه جنگ ترکیبی را روش کرده است تلاش و فعالیت شایسته‌ای صورت نگرفت و متناسب با حمله دشمن پدافند و دفاعی نداشتیم، با درکنار گذاشتن همه شرایطی که وجود داشت این مشارکت مردم، اعجاب گونه بود و از میانگین کشور‌های اروپایی و آمریکایی به مراتب بالاتر بود.

برخی کشور‌ها در دنیا شرکت در انتخابات را اجباری می‌دادند و کسی که در انتخابات شرکت نکند را مورد تحریم‌های اجتماعی قرار می‌دهند و بخشی از حقوق اجتماعی او را  لغو می‌کنند؛ علی رغم این جریمه‌ها  مردم کمتر از ۴۰ درصد شرکت می‌کنند و حاضرند جریمه بدهند و در انتخابات شرکت نکنند، با وجود این مسائل در دنیا علیه این کشور‌ها اقدام تحریمی صورت نمی‌گیرد؛ مردم جمهوری اسلامی ایران علی رغم هجمه‌های دشمن شرکتی شکوهمند، پرشور، افتخارآمیز و بانشاط آفریدند.

رسا ـ آیا از نظر جامعه شناسی می‌توان گفت حضور پررنگ مردم در این انتخابات با همه سنگ اندازی‌های خارجی تقویت نظام جمهوری اسلامی است؟

از جهات مختلفی می‌توان حضور گسترده مردم در انتخابات را بررسی کرد، یک جهت بصیرت مردم است؛ بصیرت و دشمن شناسی مردم روز به روز عمیق‌تر و دقیق‌تر شده است و مردم می‌دانند که کجا انقلاب اسلامی به حضور آنها نیاز دارد و در آنجا مردانه پای کار می‌آیند و با معرفت حضور میدانی پیدا می‌کنند.

یکی دیگر از عوامل حضور پرشور مردم در انتخابات این بود که علی رغم کم کاری‌های دولت قبل که در دو سال پایانی به شدت احساس شد و دولتمردان از خانه بیرون نمی‌آمدند؛ حتی اگر رئیس قوه قضائیه و رئیس قوه مققنه حضور میدانی داشتند مورد توبیخ و تمسخر رئیس جمهور وقت قرار می‌گرفتند؛ مردم مشکلات را  نتیجه کار‌های دولت قبل دانستند؛ دولت قبل تصریح کرد که خزانه خالی است و نامه رئیس سازمان برنامه و بودجه به رئیس جمهور وقت موجود است که نوشته بود حقوق ماه بعد کارمندان دولت را نمی‌توانند پرداخت کنند؛ دولت آیت الله رئیسی با این شرایط دولت را تحویل گرفت و جهادی پای کار آمد و مردم خدمات دولت را دیدند و افزایش حقوق، بیمه همگانی، هم‌سان سازی حقوق معلمان و خیلی از خدمات دیگر را مردم احساس کردند و باعث امیدواری آنها شد.

رسا ـ یکی از مشکلات اصلی نظام مباحث اقتصادی است و این جز با همراهی مردم امکان پذیر نیست چگونه می‌توان از این توان مردمی در جهت اهداف و راهبرد‌های رهبر معظم انقلاب استفاده کرد؟

به اعتقاد بنده مشکلات اقتصادی برای مردم موضوعیت ندارد؛ مردم اگر ببینند مسئولین از جنس خود آنها هستند و مشکلات آنها را درک می‌کنند و با تکیه بر نیروی مردم کار می‌کنند آنها را امیدوار می‌کند و علی رغم همه دشمنی‌ها در انتخابات شرکت می‌کنند.

بزرگترین کمپین تحریم انتخابات در چهل و پنج سالی که از انقلاب گذشته این انتخابات بود، دشمنان همه کاری انجام دادند که مردم پای صندوق‌های رأی نیایند؛ ولی مردم آمدند و در شهر مقدس قم هفت درصد بیشتر از دور قبل شرکت کردند و برگ زرینی در تاریخ قم رقم زدند؛ این انتخابات مشت محکمی از طرف مردم بر دهان یاوه گویان خارجی و مخالفین داخلی بود و معلوم شد که این افراد برای مردم جایگاهی ندارند؛ مردم سیاستمداران و گروه‌های سیاسی‌ای را می‌پذیرند که صادقانه و عالمانه خدمت کنند و زمانیکه این فضا را  ببینند مشارکت افزایش پیدا می‌کند.

اعجاز مشارکت مردم در کنار جنگ ترکیبی یک ساله و شبانه روزی دشمن با همه داشته‌های که داشت و همراهی عده‌ای از حوزویان به خوبی نمایان است؛ کسی که درک نکند مشارکت در انتخابات عاملی برای حفظ نظام جمهوری اسلامی و بقاء اسلام است و تمسخر کند و بگوید ربطی به شریعت ندارد از اسلام چیزی نفهمیده است، اسلامی که برای کوچکتری مسائل حکم دارد آیا برای مسئله‌ای که سرنوشت جامعه را تا ده‌ها سال می‌تواند تعقییر دهد و جایگاه جمهوری اسلامی را در نظم بین المللی تضعیف یا تقویت کند حکمی ندارد! و کسانی که نام خود را فقیه و آیت الله  بگذارند و در راستای اهداف دشمن حرکت کنند ساده لوحانه یا ابلحانه و یا با برنامه ریزی هوشمندانه دشمن پای کار آمدند ولی باید بدانند که مردم مشت محکمی بردهان آنها خواهند زد.

ارسال نظرات