۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۶۴۶۵۸۹
حجت الاسلام باقرزاده در گفت و گو با رسا:

امید به بیرون از کشور مانع جدی جهش تولید است

امید به بیرون از کشور مانع جدی جهش تولید است
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که امید به بیرون مانع از تحقق جهش تولید است، گفت: برخی مسؤولان برای امید به بیرون ادبیات سازی و تئوری سازی می کنند.

حجت الاسلام محمدرضا باقرزاده عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، اظهار داشت: یکی از زمینه های نامگذاری امسال، عملکرد نه چندان مطلوب در سال گذشته در جهت رونق تولید بود.

وی با اشاره به فرمایشی از رهبر معظم انقلاب گفت: آنچه که اتفاق افتاد، ضمن این که خوب بود، کافی نبود و مقام معظم رهبری امسال را «جهش تولید» نامیدند، به این معنا که مردم باید ثمرات رشد و رونق تولید را در زندگی خود ببینید، لذا نیاز به حرکتی است که در جهت تولید موج زا باشد.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که امید به بیرون مانع از تحقق جهش تولید است، تصریح کرد: برای رسیدن به جهش تولید، به فصل الخطاب نیاز داریم که قطع امید از بیرون باید اتفاق بیفتد و برنامه ریزی ها باید نسبت به ظرفیت های درونی صورت گیرد.

برخی از مسؤولان برای امید به بیرون از کشور تئوری سازی می کنند

وی با تأکید بر قطع امید از خارج کشور افزود: متأسفانه برخی از نخبگان و مسؤولان نگاه به بیرون را نه تنها قطع نکردند، بلکه در نوشته ها و آثاری که مشاهده می کنیم، برای امید به بیرون نوعی ادبیات سازی و تئوری سازی هم کردند و می کنند و این آفت خیلی مهمی است، البته تأکید بنده بر امید به بیرون است، نه نگاه به بیرون؛ باید برای برنامه های اقتصادی نگاهمان به درون و بیرون باشد اما امیدمان کلاً به درون باشد.

حجت الاسلام باقرزاده با بیان این که در جهان امروز نباید به دیگر کشورها دل بست، اظهار داشت: در جهانی هستیم که کسی دلش برای دیگری نمی سوزد و در اقتصاد جهانی برای منافع خود برنامه ریزی می کنند و نباید توقع داشت که به آنها امید داشته باشیم.

وی یکی از الزامات تحقق شعار سال را توجه به بنگاه های زودبازده داخلی عنوان کرد و گفت: امروز دستان توانمندی داریم که وارد تولید شده اند اما به جهت بی توجهی دچار ورشکستگی و اختلال شدند و باید دستشان را گرفت؛ بنگاه های زودبازدهی داریم که به زودی می توانند به چرخه تولید برگردند و جایگاه صادرات نفتی را تصاحب کنند و ارزآوری زیادی داشته باشند و باید به این ها توجه ویژه ای شود.  

تبدیل تهدید کرونا به فرصت می تواند جهشی جهانی قلمداد شود

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به شیوع بیماری کرونا در جهان تصریح کرد: امروز در آغاز سال نو شاهد یک فاجعه بین المللی به نام کرونا هستیم و می توان از آن استفاده های مختلفی کرد، هم می توان تأثیر پذیری منفی داشت و هم استفاده مثبت کرد.

وی با اشاره به ضرورت بهره برداری مثبت از بیماری کرونا افزود: استفاده مثبت از این بیماری آن است که از فرصت به وجود آمده برای رشد علمی خود و تولیداتی که در مقابله و پیشگیری از این بیماری است، با توجه به وجود نهادهای دانش بنیان و علمی و اهمیت دادن به فعالیت هایشان، از آنها بخواهیم که ظرفیت های خود را در این راستا بکار می گیرند و با اهتمام ویژه به جهت مقابله با این تهدید، وارد میدان عمل شوند؛ این تهدید می تواند به فرصت تبدیل شود و جهشی را در راستای رونق نهادهای دانش بنیان ایجاد کند و جهشی جهانی قلمداد شود.

حجت الاسلام باقرزاده با بیان این که با کشف داروی مقابله با کرونا و صادر به قلب اروپا می توان کرونا را به فرصت تبدیل کرد، اظهار داشت: امروز خبرهایی مبنی بر امیدهایی در خصوص کشف داروی مقابله با این بیماری به گوش می رسد که می تواند برای ما زمینه سازی کند که این تهدید بزرگ را به فرصت تبدیل کنیم و تولید این موارد می تواند برای اقتصاد ایران شکوفایی ایجاد کند و به عنوان صادر کننده این اکتشافات در دنیا مطرح شده و دستاوردهای خود را به قلب اروپا صادر کنیم.

وی یکی از الزامات جهش تولید را مقابله با سیاست های تحمیلی فشار از بیرون دانست و گفت: اخیرا استقراض از بانک جهانی و صندوق بین المللی پول مطرح شد که مثل پوست خربزه هایی است که زیر پای برخی از مسؤولان ما می رود و گاهی اوقات نگاه ها به این جور قضایا نگاهی مثبت می شود، در حالی که فشار از بیرون است.

استقراض از نهادهای مالی جهانی فشار از بیرون است

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بر پرهیز از استقراض از بانک جهانی در بحران ها تأکید و تصریح کرد: هر گاه که ما با تهدیدی رو به رو هستیم، بنا نیست که در بحران ها دست به سمت گدایی و استقراض از بیگانگان دراز کنیم و اگر آنها به ما چیزی بدهند، چند برابر آن را از ما پس خواهند گرفت؛ کسانی که زیر بار استقراض از بانک جهانی و صندوق بین المللی پول رفتند، دیگر نتوانستند کمر راست کنند و این خطری جدی و فشار از بیرون محسوب می شود.

وی اصلاح عملکرد بانکی در حمایت از تولید کنندگان را دیگر الزام جهش تولید عنوان کرد و افزود: مشکل تولیدکنندگان، مشکلی پولی و اقتصادی است؛ گله آنها از این است که بروکراسی اداری در بانک ها برای اعطای وام به تولیدگنندگان با پیچیدگی رو به رو بوده که باید این عملکرد بانکی اصلاح شود، چرا که رسالت بانک، حمایت از تولید کننده است، نه دلال بازی، و نباید برای تولید کننده این مقدار سنگ اندازی شود.

لزوم رفع بروکراسی های اداری در مسیر تولید

حجت الاسلام باقرزاده با بیان این که یکی دیگر از الزامات جهش تولید، صادرات بدون بروکراسی است، اظهار داشت: متأسفانه ما برای صادرات به عنوان مشوق عمل نمی کنیم؛ صادر کننده نباید برای صادرات اجازه به معنای مرسومِ خود بگیرد، در صورتی که باید به کسانی که می توانند صادر کنند، با رعایت استانداردها اجازه داده و تشویقشان کنیم.

وی با بیان این که نباید بروکراسی پیچیده اداری، صادرکننده را دلسرد کند، گفت: وقتی که قل و زنجیر از پای صادرات باز شود، صادرات می تواند جهش پیدا کند و جهش صادرات به معنای جهش تولید است و تولیدکننده داخلی می داند که اگر جنسی را تولید کند، محصول تولید شده مشتری دارد./822/

مهدی فلاحی
ارسال نظرات