۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۹
کد خبر: ۷۵۶۳۰۸

رسانه‌ها مهمترین ابزار جهاد تبیین

رسانه‌ها مهمترین ابزار جهاد تبیین
رسانه‌ها به عنوان مهمترین عوامل تاثیرگذار در جوامع امروزی به شمار می‌روند که نقش تعیین کننده‌ای در دنیای امروز دارند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، از جمله مهم‌ترین اهداف در گام دوم انقلاب اسلامی نقش رسانه‌ها در جهاد تبیین است. رسانه‌ها به عنوان مهمترین عوامل تاثیرگذار در جوامع امروزی به شمار می‌روند که نقش تعیین کننده‌ای در دنیای امروز دارند. سپهر رسانه‌ای انقلاب اسلامی نیز باید به نحوی باشد تا بتواند مطالبه اصلی مقام معظم رهبری یعنی همان جهاد تبیین را به بهترین نحو ممکن انجام دهد.

رسانه، مهمترین ابزارعملیات روانی

آشنایی و شناخت حوزه گسترده عملیات روانی در بررسی رسانه‌ها از اهمیتی چشمگیر برخوردار است، چرا که در جنگ رسانه‌ای تمامی فعالیت‌ها برای تحت تاثیر قراردادن افکار و اعمال افراد در جهت اهدافی معین به کار می‌رود. به تعبیر دیگر رسانه‌ها به دلایل متعدد از موثرترین ابزار‌های جهت دهنده و ذهنیت بخش سیاسی - راهبردی به شمار می‌روند، چرا که می‌توانند وضعیت‌های غیرطبیعی را ان گونه طبیعی نشان دهند که همچون وضع طبیعی به نظر ایند و انچنان بر اذهان مخاطبان تاثیر گذارند که صحنه‌های غیرواقعی به مثابه حقیقت جلوه کنند؛ چرا که ذهن مخاطب را به فضای مجازی می‌کشانند و گاه با مقولات ارزشی در ذهنیت سازی و مدیریت ادراکی مخاطبان تاثیراتی شگرف بر جای می‌گذارند. بر همین اساس جنگ رسانه‌ای یکی از فضای‌های شکل گیری تهدیدات دشمنان انقلاب اسلامی در استمرار پروژه‌های ایران ستیزانه خود در حوزه رسانه هاست. مقوله‌ای که هجمه‌های تبلیغاتی و بمباران‌های خبری بسیاری از ان به وضوح در حوادث و رویداد‌ها و ناآرامی‌های مختلف سیاسی - اجتماعی علیه انقلاب اسلامی درک و تیر و ترکش‌های نابرابر ان در موضوعات مختلف با سیاه نمایی و شایعه پردازی‌های دروغین لمس می‌شود.

رسانه‌ها مهمترین ابزار جهاد تبیین

در این رویکرد، غرب به ویژه رسانه‌های امریکایی و وابسته به ان با هزینه‌های سنگین مالی درصدد دست یابی به اهدافی از قبیل براندازی، نا آرامی، ایجاد فضای التهابی، ناکارامد نشان دادن نظام اسلامی، ایجاد یاس و ناامیدی، سیاه نمایی و القای فرهنگ‌های وارداتی غربی و دامن زدن به هیجانات جنسی و غریزی هستند.

از این رو، در این نبرد به جای تحمیل افکار و ارزش‌های مورد نظر خود، می‌کوشند از طریق رسانه‌ها و اقدامات فرهنگی، جامعه هدف را به سوی خواسته‌های خود هدایت کنند و با ایجاد تغییرات در این حوزه، زمینه را برای تغییر افکار و ارزش‌ها و هنجار‌ها مطابق با اهداف جریان سلطه فراهم سازند؛ از اینرو جنگ رسانه‌ای به عنوان سلاحی تاثیرگذار بر نگرش مخاطبین بیشترین تاثیرگذاری روانی در اذهان عمومی جامعه را خواهد داشت و سیاستمداران غربی اندیشه‌های خود را به کمک تبلیغات رسانه‌ای و تحریک احساسات مردم به زبانی بیان می‌دارند که در اذهان افراد رسوخ نموده و هم سویی ان‌ها را در راستای اهداف خویش پدید اورد.

بر همین اساس با توجه به تنوع و تکثری که در تئوریزه کردن راهبرد‌های خرد و کلان امریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف سیاسی - اجتماعی مشاهده می‌شود و اتخاذ رویکرد جنگ رسانه‌ای از سوی این کشور در چارچوب اجرای براندازی و نا آرامی و پروژه ایران هراسی، بهره گیری از ابزار‌های جنگ نرم در شبکه سازی تهدیدات نرم اهمیتی خاص برای ان دارد که از سوی دیگر کشور‌های غربی و به ویژه لابی‌های صهیونیستی نیز حمایت، اجرا و پیگیری می‌شود. از این رو، با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری برای امادگی در برابر جنگ نرم دشمنان انقلاب اسلامی و به منظور مقابله با فرافکنی‌ها و هجمه‌های رسانه‌ای انان، ضرورت دشمن شناسی و جهاد تبیین و تبلیغ و روشنگری درباره راهکار‌ها و اهداف دشمن از ضروریات اجتناب ناپذیری است که اماج تهدیدات انان را خنثی می‌سازد. بنابراین، با بالا بردن ظرفیت مسیولیت پذیری، هوشیاری و اگاهی‌ها می‌توان با این رویکرد دشمنان انقلاب اسلامی مقابله کرد و با سازماندهی و جهت دهی مناسب در راستای بصیرت زایی عمومی در جامعه از طریق رسانه‌ها در برابر هجمه‌های رسانه‌ای دشمنان ایستادگی نموده، تهدیدات انان را خنثی کرد.

معنای جهاد تبیین

معنی خاص جهاد یعنی تقابل و مبارزه با دشمن همراه با ازجان‌گذشتگی و ایثار و معنای تبیین یعنی بیان حقیقت و آشکار کردن آن،   فلذا جهاد تبیین به معنای تلاش مجاهدانه همراه با ایثار در بیان حقیقت است.

رسانه‌ها مهمترین ابزار جهاد تبیین

در حقیقت قرآن کریم اصلی‌ترین نقش را در بیان حقایق دارد، جای‌جای قرآن پر است از بیان حقایق و روشنگری جبهه حق و افشاگری جبهه باطل و منافقان، دلیل اصلی ضدیت جبهه شیطان از ابتدا با کلام‌الله مجید همین روشنگری و افشاگری قرآن کریم است؛ لذا یکی از نام‌های قرآن،   بیان است که می‌فرماید «هذا بیان للناس»؛ از طرفی هدف از ارسال رسل و برانگیخته شدن پیامبران الهی نیز تبیین و روشنگری و به دنبال آن هدایت است.

زحمات طاقت‌فرسا و مبارزه همه ائمه اطهار (ع) و زهرای مرضیه (س) که منجر به شهادت این انوار الهی شد، همه در راستای جهاد تبیین بود؛ این ذوات مقدسه همگی شهید راه جهاد تبیین هستند و حادثه عاشورا و ماجرای سرخ کربلا جلوه تام و تمام جهاد تبیین بر تارک تاریخ است و انقلاب اسلامی هم نتیجه تبیین گسترده و عمیقی بود که حضرت روح‌الله روحی فداه و یاران خالص و با عزم و اراده‌اش مجاهدانه انجام دادند و علت اصلی دشمنی مستکبران با این نظام الهی دقیقاً همین است، چون جهاد تبیین باعث رسوایی شیاطین عالم و در رأس آنها شیطان بزرگ آمریکای جنایتکار است.

کاری جهادی برای تبیین

با اتکا به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر نیازمندی جامعه امروز به امر مهم جهاد تبیین و حساس بودن موقعیت زمانی، نیازمند توسعه قدرت تبیین در عامه مردم با رویکردی جهادی و پرهیز از ساختارگرایی بروکراتیک هستیم.

امروز همچون سال‌های نخست انقلاب که گروه‌های جهادی، در ضعف ساختار‌های رسمی به ارائه خدمات انقلابی و فوری به مردم می‌پرداختند در عرصه تبیین و آگاهی‌بخشی و پاسخ به سوالات و پرسش‌ها، نیازمند حرکتی جهادی هستیم.

«جهاد تبیین» در فضای مجازی باید مبتنی بر اصول، روشمند و بر پایه نوین‌ترین شیوه‌های ممکن باشد تا بتواند کارساز واقع شود. شاید از جمله گام‌های مهم در جهاد تبیین، رصد و پایش فضای مجازی از سوی جهادگران تبیین و ارائه سریع درون‌مایه‌های خلاف واقعیت ولی مؤثر در اذهان عمومی به مردم است. این گام به‌مرور اعتماد اشتباه مردم به فضای مجازی کنونی را محدود ساخته و توسعه آگاهی را زمینه‌سازی می‌نماید.

رسانه‌ها مهمترین ابزار جهاد تبیین

جهاد تبیین فضای مجازی باید به همه عرصه‌های مردمی توسعه یابد. مدارس، مساجد، اداره‌ها، محلات، دانشگاه‌ها، فضا‌های تجاری و هر فضایی که با انبوه مخاطب در هر ترازی مواجه است پایگاه‌های مهم جهاد تبیین است. به اختصار برجسته‌ترین گام جهاد تبیین در فضای مجازی را باید ارتقای «سواد رسانه‌ای» دانست.

بدین معنا که بر خلاف تصور سنتی از سواد رسانه‌ای، باید در این جریان شیوه مصرف رسانه را در مخاطب اصلاح کرد و در گام مؤثرتر و بعدی به مخاطبان شیوه‌های تولید پیام را آموزش داد تا هر مخاطب به جهادگری در عرصه فضای مجازی و با هدف ارتقای آگاهی بدل شود. تبیین، زمینه و راهکار تحقق آرمان‌ها و اهداف بیان‌شده در بیانیه گام دوم انقلاب، آن‌هم به دست جوانان است؛ که ان شاءالله جوانان عزیز بتوانند افسران این جنگ نرم باشند و بتوانند به بهترین شکل ممکن از عهده این امر مهم یعنی جهاد تبیین به خوبی برآیند.

ارسال نظرات