۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۵
کد خبر: ۵۹۱۴۴۷
آیت الله حسینی بوشهری:

آیت الله هاشمی شاهرودی از استوانه های علمی حوزه های علمیه بود

آیت الله هاشمی شاهرودی از استوانه های علمی حوزه های علمیه بود
دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این‌که آیت‌الله هاشمی شاهرودی رکنی از ارکان نظام بود، گفت: ایشان از استوانه‌های علمی حوزه به شمار می‌رفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری در مراسم بزرگداشت مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی كه امشب در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به این‌که مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی فقیهی نوآور بودند، گفت: ایشان کارگزاری صادق و مسؤولیت پذیر بودند و همه عمرشان را با اخلاص در پی انجام وظیفه سپری کردند.

وی با بیان این‌که در قرآن کریم به ویژگی‌هایی همچون علم، دانش، فقاهت، جهاد و مبارزه، تواضع و اخلاق‌مداری اشاره شده است، اظهار داشت: علما یکی از گروه‌هایی هستند که در نزد خداوند متعال جایگاه بسیار رفیعی دارند؛ شخص عالم در مبانی قرآنی به عنوان یک عنصر برجسته شناخته شده است.

آیت‌الله حسینی بوشهری به تبیین جایگاه با اهمیت علم و فقاهت در نزد پروردگار از دیدگاه آیات و روایات پرداخت و افزود: تشییع باشكوه و حضور پرشور مسؤولان و مردم در این مراسم مصداق بارز تكریم علما است؛ بر اساس روایات اكرام عالم به مثابه اكرام پیامبر اکرم(ص) و اكرام رسول خدا به‌منزله اكرام خداوند است.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به توصیفات رهبری و مراجع تقلید از مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی ابراز داشت: بر اساس روایات، علما مرزبانان افكار شیعه بوده و همواره مراقب هستند تا دشمنان به دین هجمه نبرند؛ یک عالم برجسته و نقش‌آفرین بر 70 هزار عابد برتری دارد.

وی با تأکید بر این‌که مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی همواره در جهت تحكیم مبانی نظری نظام اسلامی تلاش می‌کردند، بیان کرد: ایشان یک شخصیت علمی وارسته بود و در زمینه‌هایی همچون اقتصاد جزء صاحب‌نظران به شمار می‌رفتند؛ این‌که در سن 27 سالگی به اجتهاد رسیدند، نشانگر نبوغ علمی ایشان است.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به این‌که مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی در درجه مرجعیت قرار داشتند، گفت: ایشان فقیهی نوآور و نو اندیش بوده و به گواهی شاگردانشان از دقت فراوان و تسلط عمیق بر مباحث مختلف علمی برخوردار بودند؛ ایشان بسیار زود در حوزه به عنوان یک صاحب‌نظر شناخته شدند و شاگردان بزرگی تربیت کردند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: امروز ضرورت دارد که کارهای عمیق علمی که از سوی ایشان پیگیری می‌شد، توسط شاگردانشان ادامه پیدا کند؛ امروز باید کسانی باشند که در جهت تحکیم مبانی نظری نظام اسلامی به تحقیق و پژوهش بپردازند.

وی با بیان این‌که مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی رکنی از ارکان نظام جمهوری اسلامی بودند، اظهار داشت: ایشان شخصیتی بصیر، انقلابی و اندیشمند بود و از استوانه‌های علمی و تحقیقی حوزه علمیه به شمار می‌رفتند؛ حضور این عالم فقیه در پست‌های کلیدی نظام نشانگر شایستگی ایشان است.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به این‌که شخصیت علمی مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی به خاطر ورودشان به مسائل سیاسی نادیده گرفته شد، خاطرنشان کرد: ایشان یک شخصیت جهادی و مبارز بودند و مدت‌ها در زندان‌های بعثی به سر می‌برد و تحت شکنجه‌های سخت قرار می‌گرفت.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان این‌که مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی خدمتگزاری صادق و مسؤولیت پذیر بودند، ابراز داشت: ایشان معتقد بود مرجعیت آنجایی كارساز است که گره از کار نظام اسلامی بگشاید؛ مردمی بودن، شرح صدر داشتن، اخلاق‌مداری و علمیت نیز از دیگر ویژگی‌های این فقیه وارسته بود.

وی با اشاره به این‌که امروز همه ما باید قدردان مراجع تقلید، علما و شخصیت‌های علمی وارسته باشیم، یادآور شد: حوزه علمیه نقدپذیر است، اما نباید آن را با بی‌انصافی نقد کرد و شأن بزرگان را نادیده گرفت.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 10

/841/پ202/ق

ارسال نظرات