۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۲۶۱۵۴۰

خبرهای کوتاه از اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ جشن بعثت نبی مکرم اسلام(ص) در بقاع متبرکه خراسان رضوی، تحقق بیش از 50 درصد سهمیه شهرستان جغتای در ثبت موقوفات جدید سال 94 و ثبت سه وقف جدید به ارزش بیش از 2 میلیارد و300 میلیون ریال توسط یک خیرنیشابوری عناوین مهم ترین خبرهای اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی است.
سازمان اوقاف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، ساخت و بازسازی امامزادگان از اهمیت ویژه ای برخوردار است اما با این حال شاهدیم که عمران و آبادانی اغلب بقاع متبرکه به دلیل کمبود بودجه، همچنان معطل مانده است.

 

امامزاده سیدهاشم(ع) انابدبه دلیل انتساب به حضرت علی بن موسی الرضا(ع) و اعتقادات عمیق مذهبی مردم در طول سال به ویژه در روزهای جمعه مورد توجه اهالی این شهر قرار گرفته است.

 

قرار گرفتن شهر انابد و این مکان مقدس در مسیر عبور میلیون ها مسافر و زائر بر اهمیت آن افزوده و به همین دلیل، در دل کویر مکانی مناسب برای زیارت و استراحت زائران فراهم کرده است.

 

مردم حتی از شهر و روستاهای اطراف برای زیارت و ادای نذر و حاجت های خود به حرم امامزاده سیدهاشم(ع) مشرف می شوند. از طرف دیگر انابد به دلیل قرار گرفتن در دروازه ورودی استان خراسان رضوی در طول سال مسیر عبور زائران و مسافرانی است که به عشق زیارت بارگاه امام رضا(ع) وارد شهرشده وتعداد زیادی از این مسافران یا برای رفع خستگی و یا به عنوان زائر وارد انابد می شوند که گذرشان به امامزاده سیدهاشم(ع) به عنوان یک بنای تاریخی و مذهبی می افتد.

 

بارگاه منور امامزاده سیدهاشم(ع) در مسیر جاده ترانزیتی طبس- شاهرود واقع شده با وجود این شرایط ویژه، با مشکلاتی رو به رو است که برای طرح و بیان این کمبودها ابتدا با چند تن از مسئولان شهرستانی گفت و گو کردم تا کاستی های این آستان مطهر را از زبان آنان بازگو کرده و به گوش مسئولان مربوطه استانی برسانم.

 

یکی از خدام افتخاری از کمبود فضا در بارگاه امامزاده سیدهاشم(ع) گلایه کرد و گفت: ساختمان فعلی این مکان مطهر کوچک بوده و جوابگوی جمعیت زائران و مسافران نیست، اجرای طرح جامع امامزاده ضروری است.

 

حسین رضایی ادامه داد: در زمستان و تابستان شاهد هستیم که بسیاری از زائران به دلیل کمبود فضا در خارج از بنای فعلی و در داخل محوطه برنامه های مختلف فرهنگی، مذهبی و اقامه نماز جماعت را برگزار می کنند که باید این مشکل رفع شود.

 

یکی از بانوان خادم افتخاری بقعه امامزاده سیدهاشم(ع) از نبود نظارت بر نظافت سرویس های بهداشتی گلایه کرد وخواستار رسیدگی بیشتر شد.

 

ملیحه غلامی ثانی اضافه کرد: ماهم قبول داریم که حل مشکلات موجود در زمان کوتاه امکان پذیر نیست اما رفع آن باید به طور جدی آغاز شود.

 

عباس علی محمودیان ،عضو هیئت امنای بقعه امامزاده سیدهاشم(ع) بیان کرد: اگر در مسیرهای منتهی به بارگاه، چشم انداز سبزی از انواع گل و چمن ایجاد شود می تواند نقش مهمی در افزایش زائران به این آستان مبارک و توسعه منابع طبیعی به همراه داشته باشد.

 

عضو هیئت امنای بقعه امامزاده سیدهاشم(ع) احداث پارکینگ در محدوده امامزاده را ضروری دانست و گفت: امیدواریم شهرداری و اداره اوقاف وامور خیریه شهرستان بردسکن تدابیری را برای کاهش پارک خودرو و ساخت پارکینگ بیاندیشند.

 

وی افزود: با این که سال های گذشته با همکاری اداره اوقاف وامور خیریه و دیگر اعضای هیئت امنا این آستان مطهر اقدامات زیادی برای ایجاد مکانی مناسب به منظور استراحت مراجعه کنندگان انجام شده اما با توجه به استقبال زائران از شهر ها و روستاهای اطراف و از سوی دیگر مراجعه تعدادزیادی مسافر و زائر از استان های کشورمان به ویژه در ایام تعطیلات نوروز و تابستان ، ضروری است با توجه بیشتر به این مکان مقدس ، مشکلات و کمبودهای موجود رفع شود.

 

یکی دیگر از اعضای هیئت امنا در تایید سخنان همکارش اظهار کرد: با وجود مراجعات ما به برخی از مسئولان مربوطه قرار شده فضای ورودی این مکان مقدس چمن کاری شود اما متاسفانه تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

 

سید احمد موسوی از عدم رسیدگی به فضای سبز و معابر مقابل امامزاده نیز گلایه مند بود و خاطر نشان کرد: فضای سبز مقابل ورودی امامزاده سیدهاشم(ع) به حال خود رها شده و اطراف این قسمت پس از بارندگی به استخر تبدیل می شود.

 

به گفته ی وی عمران و آبادانی این بقعه متبرکه تاکنون با همیاری اهالی و خیرین نیک اندیش این شهر انجام شده است.

 

اما ابوالفضل رضایی شهردار انابد اظهار کرد: انابد به دلیل آب و هوای مساعد، در تمام فصول سال شاهد ورود گردشگران و زائران گسترده به شهر است. همجواری این بقعه با درختان و باغ های سرو و کاج حس و حال دل انگیزی به زائران می دهد.

رضایی خاطر نشان کرد: پیاده روهای سطح شهر در حال سنگ فرش و چمن کاری است که پس از اتمام این پروژه اقدام به راه اندازی فضای سبز محوطه مسیر امامزاده خواهیم کرد.

 

وی اضافه کرد: تلاشمان براین است بر اساس اقلیم آب و هوای منطقه فضای سبزی را در کنار بقعه متبرکه امامزاده سیدهاشم(ع) داشته باشیم تا زائران بهره کافی و وافی را ببرند.

 

 

تحقق بیش از 50 درصد سهمیه شهرستان جغتای در ثبت موقوفات جدید سال 94

احمد محمدیان در خصوص وقف های جدید در سال جاری اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون 22 وقف جدید توسط خیرین شهرستان جغتای به ثبت رسیده است.

 

وی به با ارزشترین وقف جغتای در سال 94 اشاره کرد و گفت: واقف خیر اندیش براتعلی فشانجردی دو هکتار زمین و 14 ساعت آب چاه عمیق به ارزش یک و نیم میلیارد ریال را با نیت هزینه های مسجد جواد الائمه(ع) روستای فشانجرد وقف کرده است.

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه جغتای عنوان کرد: وقف های جدید بیشتر شامل آب و اراضی و زمین بوده که با نیت عزاداری ایام فاطمیه(س)، عفاف و حجاب، ساخت خانه عالم، هزینه های مسجد، توسعه بقاع متبرکه،توسعه فرهنگ ولایت و امامت و همچنین وقف در حوزه سلامت ، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و ... صورت گرفت.

 

محمدیان با اشاره به سهمیه ثبت وقف های جدید شهرستان درسال 94 گفت:ثبت 40 وقف جدید سهمیه شهرستان در سال جاری می باشد که با ثبت 20 مورد وقف توسط آقایان و دو مورد نیز توسط بانوان نیکوکار این شهرستان بیش از 50 درصد این سهمیه تحقق یافته است.

 

وی با اشاره به آیه92 سوره آل عمران که به مقام خاصان نخواهد رسید مگر از آنچه دوست دارید در راه خدا انفاق کنیدعنوان کرد: وقف دری از درهای آسمان است که خدا به روی بندگان خاص خود گشوده است و انسان با وقف راه بهشت را هموار می کند.

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه جغتای وقف را هدیه بی منت برای خلق و رحمتی بی پایان برای واقف برشمرد و بیان داشت: وقف معامله با خداست که نشانه دور اندیشی، مردم دوستی و عامل شکوفایی علم و اندیشه است.

 

 

ثبت 3وقف جدید به ارزش بیش از2میلیاردو300میلیون ریال توسط یک خیرنیشابوری

سه وقف جدید توسط خیر نیک اندیش عباسعلی شاکری درروستای میرآبادشهرستان نیشابوربه ثبت رسیده است.

 

بر اساس این گزارش وی در اولین وقف خود زمینی به مساحت472متر مربع با ارزش ریالی 140میلیون ریال را وقف بر هزینه های فاطمیه روستای میرآباد کرده است.

 

عباسعلی شاکری در ثبت دومین وقف خود زمین دیگری به مساحت 503 مترمربع را وقف بر هزینه های جاری مسجد جامع این روستا نموده است.

 

ارزش ریالی این وقف 170 میلیون ریال برآورد شده است.

 

این خیر نیک اندیش زمین دیگری با مساحت 1909 مترمربع را جهت احداث مسجدی جدید در روستای میر آباد به عنوان سومین وقف خود ثبت کرده است. ارزش ریالی سومین وقف این واقف خیراندیش که ارزشمندترین وقف وی نیز می باشد 2 میلیارد برآورد شده است.

 

گفتنی است ارزش ریالی سه وقف مذکور بالغ بر2میلیاردو300میلیون ریال می باشد.

 

جشن بعثت نبی مکرم اسلام(ص) در بقاع متبرکه خراسان رضوی برگزار شد

همزمان با خجسته سالروز بعثت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص)مراسم جشن و شادمانی در بقاع متبرکه و امامزادگان شهرستان های خراسان رضوی در قالب برنامه های متنوعی از قبیل سخنرانی، مولودی خوانیو برپایی محفل انس با قرآن کریم با حضورعاشقان و دوستداران ائمه اطهار(ع) برگزار شد.

 

جشن مبعث پیامبر نور و رحمت محمد مصطفی(ص) در بقاع متبرکه امامزاده یحیی(ع)، امامزاده سید عبدالعزیز(ع)، امامزادگان تبادکان و آستانه مقدسه خواجه اباصلت و خواجه مراد برگزار شد.

 

بنا بر این گزارش آستان مقدس امامزادگان یاسر و ناصر(ع) شهرستان طرقبه شاندیز میزبان زائرین و مجاورین درروز بعثت حضرت رسول اکرم(ص) بودند.

 

در امامزاده سلطان ابراهیم(ع) شهرستان قوچان با حضور زائرین و مجاورین شب گذشته مراسم جشب بعثت رسول اکرم(ص) برگزار شد و در پایان مراسم اطعام میهمانان صورت پذیرفت.

 

همچنین همزمان با روز بعثت محفل نورانی انس با قرآن کریم به یاد رشادتهای شهدای ارتش باحضور بیش از 2 هزار نفر از پیروان حضرتش در امامزاده سید حمزه(ع) برگزار شد.

 

 در امامزاده سید مرتضی(ع) این شهرستان نیز در شب عید مبعث جشنی به این مناسبت برپا شد.

 

این گزارش می افزاید در روز 27 رجب در امامزاده سید احمد(ع) روستای بیدخور شهرستان جوین جشن عید مبعث برگزار شد و رئیس اداره اوقاف و امور خیریه این شهرستان در این مراسم به ایراد سخن پرداخت.

 

گفتنی است آستان مقدس امامزاده سید طاهرالحسینی (ع) بردسکن و امامزاده سیدهاشم (ع) سرنخواب از توابع شهرستان بردسکن در روز بعثت نبی مکرم اسلام(ص) غرق در شادی و سرور بود.

 

یادآور می شودامامزاده محمدبن جعفر صادق(ع) روستای شیلگان شهرستان درگز نیز پذیرای زائرین و دوست داران اهل بیت(ع) در روز مبعث بود.

 

 

کلام دلنشین وحی توسط قاری ممتاز مصری در فضای معنوی امامزاده شعیب(ع) طنین انداز شد

 

محفل انس با قرآن کریم که با حضور قاریان و حافظان در جمع زائرین و مجاورین امامزاده شعیب(ع) سبزوار برگزار شد.

 

در این مراسم حجت الاسلام هادی حسین پور از اساتید حوزه علمیه قم با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر این که دنیاى اسلام باید با قرآن به فکر حفظ موجودیت اسلام و حفظ عزت امت اسلامى باشد، گفت: احیای ارزش های دینی و اسلامی تنها با عمل به آموزه های قرآنی و معارف اهل بیت امکان پذیر خواهد بود و قرآن کریم انسان ها را به معیارها و ارزش ها ی انسانی و الهی دعوت می کند.

 

وی در خصوص اهمیت تعالیم قرآن در زندگی انسان ها بیان کرد: قرآن عامل هدایت و سعادت انسان در دنیا و آخرت است و بهترین راهنما و رهبر در زندگی بشریت است چرا که با فطرت انسان ها سازگار است.

 

این کارشناس مذهبی خطاب به مسئولین به ضرورت ایجاد فضای قرآنی در جامعه تاکید کرد.

 

همچنین محسن‌ حاجی‌حسنی‌کارگر، قاری ممتاز و نفر دوم مسابقات کشوری نیز در این محفل به تلاوت آیاتی از کلام وحی پرداخت.

 

امامزاده شعیب(ع) سبزوار از نوادگان امام موسی کاظم(ع) می باشند و بقعه متبرکه ایشان در مرکز شهر سبزوار واقع شده است./930/پ203/ب5

 

 

ارسال نظرات