وی به فرازهایی از آیه ۱۱۲ سوره انعام «وَکَذَلِکَ جَعَلْنَا لِکُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیَاطِینَ الْإِنْسِ وَالْجِنِّ» اشاره و وجود دشمنانی از انس و جن در مقابل آرمان الهی را از قواعد عمومی نبوت برشمرد و اذعان داشت: قرآن کریم در آیات متعدد به قواعد عمومی نبوت و حرکت در مسیر آرمان‌های بزرگ الهی تصریح نموده است.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر با بیان این که شیطان قسم‌خورده در مقابل صراط مستقیم می‌ایستد و صراط با کسی کار دارد که در صراط مستقیم در حرکت است، اظهار داشت: شیطان به‌اندازه طرح و برنامه انسان قوت به خرج می‌دهد؛ حریف به‌اندازه قدوقواره انسان می‌نگرد.

حجت‌الاسلام‌ قاسمی با اشاره به این که ارتباط شیاطین انس و جن با یکدیگر ناظر به اشارات رمزآلود و نقشه‌هایی علیه مؤمنین بوده، برای اغفال مؤمنین سخنان آراسته ظاهرفریب را بیان می‌کنند، خاطرنشان کرد: شیطان در سینه برخی از انسان‌ها تخم نفاق کاشته، با زبان آنان سخن می‌راند و عملکرد شیطانی را دنبال می‌کند.

 وی در ادامه ضمن اشاره به معانی «زُخْرُفَ» با تأکید بر این که جریان نفاق و معاند در مقابل اسلام، هیچ‌گاه سخنی نمی‌گوید که باطل بودن آن واضح باشد، یادآور شد: حرف شیطانی، سخن شیطنت‌آمیز، منطق شیطانی، فکر شیطانی، روزنامه شیطانی و رسانه شیطانی هیچ‌گاه واضح البطلان نیست و از سر فریب به‌صورت کالایی قابل‌عرضه و پذیرش ارائه می‌گردد.

حجت‌الاسلام‌ قاسمی با بیان این که دنیا عرصه نقش‌آفرینی انسان بوده، خداوند متعال کارها و بحث‌هایش را بر دوش انسان‌ها پیش می‌برد، اظهار داشت: در سنت الهی تا حلقه‌های مبانی و مؤمنین وارد میدان نشوند و صبوری مؤمنانه در پیش نگیرند، امدادهای الهی فعال نخواهد شد.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت عرصه‌های مختلف نقش‌آفرینی انسان و بسترهای متنوع آزمون‌های الهی را موردتوجه قرار داد و اذعان داشت: در ادبیات قرآنی بحثی وجود دارد که از آن به سرسره‌های خطوات الشیطان یاد می‌شود؛ اگر انسان گرفتار این سرسره‌ها گردد، تا انتهای آن کشیده خواهد شد.

 وی با تاکید بر این که هرکسی به بحث پرمحتوای شیطان در قرآن توجه داشته باشد، به مجموعه حجیمی از معارف الهی دست خواهد یافت، یادآور شد: دلی که به آخرت ایمان و باور ندارد، گرفتار طراح‌های متعدد شیاطین شده، رفته‌رفته قدم‌های شیطانی برایش رضایت‌بخش می‌گردد.

حجت‌الاسلام‌ قاسمی با بیان این که نظریات و باورمندی انسان باید به ایمان تبدیل و در سیر زندگی تجلی یابد، خاطرنشان کرد: کسانی گرفتار تباهی شدند، در ابتدای گرفتار سرسره انحراف بودند و در سیر انحرافشان قدم‌به‌قدم حجت بر ایشان تمام شده است.