۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۹
کد خبر: ۷۵۶۰۸۳

خیزش دانشجویی در آمریکا؛ سرکوب در کشور مدعی دموکراسی

خیزش دانشجویی در آمریکا؛ سرکوب در کشور مدعی دموکراسی
صحنه‌های سرکوب وحشیانه دانشجویان نخبه آمریکایی در خیابان‌ها و دانشگاه‌‌های این کشور که در اعتراضاتی مسالمت‌آمیز تنها خواستار توقف ظلم و توحش علیه مردم بی‌دفاع فلسطین هستند، حقیقت بزرگی را برای کسانی که شعار دموکراسی آمریکا را باور داشتند روشن کرد.

شاید بسیاری از طرف‌هایی که شعارهای غرب و آمریکا درباره دموکراسی و حمایت از حقوق بشر و آزادی بیان را باور کرده بودند امروز نتوانند صحنه‌های خشن در خیابان‌ها و دانشگاه‌های آمریکا و اروپا با ضرب و شتم و سرکوب خشونت آمیز دانشجویان که در تظاهرات‌های مسالمت آمیز برای دفاع از حقوق مردم مظلوم فلسطین و همبستگی با آنها شرکت کرده‌اند و خواسته آنها توقف‌ جنایت‌های وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه است باور کنند.

عربی پست در تحلیلی به این منظور نوشت، سوال بزرگی که این روزها ذهن شهروندان آمریکایی و همچنین افرادی که باور زیادی به دموکراسی و آزادی بیان در آمریکا داشتند را مشغول کرده این است که دولت آمریکا چگونه علیه مردم خود اعلام وضعیت جنگی کرده است و آیا مگر قرار نبود ارتش و نهاد نظامی ایالات متحده در صورت تهدید خارجی از مردم خود دفاع کند؟ پس چه اتفاقی افتاده که نیروهای پلیس و سرویس‌های امنیتی این گونه افرادی را که در تظاهرات‌های مسالمت آمیز برای حمایت از حقوق مظلومانی که صدای آنها به دنیا نمی‌رسد به شکل وحشیانه مورد ضرب و شتم قرار داده و آنها را به زندان می‌برند؛ افرادی که نخبه‌های بزرگترین دانشگاه‌های آمریکا و در واقع رهبران آینده این کشور هستند و از هیچ روش خشونت آمیزی در اعتراضات خود استفاده نکرده‌اند و هیچ آسیبی به هیچکس نرسانده‌اند.

سرکوب در کشور مدعی آزادی بیان و دموکراسی

در این مرحله است که تردیدهای اساسی درباره ادعاهای آمریکا در زمینه دموکراسی و آزادی بیان آغاز می‌شود. کاری که امروز دولت آمریکا و سرویس‌های امنیتی آن انجام می‌دهند حمله بارز و وحشتناک به آزادی بیان و دموکراسی است. کمپین بازداشت دانشجویان معترض در حیاط دانشگاه‌های آمریکا را تنها در یک زمینه می‌توان توضیح داد و آن این است که دستگاه‌های امنیتی ایالات متحده به ارگان‌های سرکوب تبدیل شده‌اند و تهاجم مستمر به دانشجویان معترض دانشگاه‌های آمریکا، به مردم جهان ثابت می‌کند که دموکراسی و آزادی بیان تنها در راستای منافع آمریکا در این کشور تعریف می‌شود و زمانی که سیاست‌ها و منافع آمریکا به خطر بیفتد سرکوب و توحش جای شعارهای دموکراسی را می‌گیرد.

در حالی که علاوه بر سرویس‌های امنیتی و دولت آمریکا نهادهای جاسوسی رژیم صهیونیستی هم برای سرکوب معترضان در دانشگاه‌های ایالات متحده دست به کار شده و پیام‌های تهدیدآمیزی برای دانشجویان معترض با هدف عقب راندن آنها ارسال می‌کنند و این دانشجویان را به یهودی ستیزی متهم می‌کنند حضور دانشجویان از هر قشر و به ویژه دانشجویان یهودی در این اعتراضات همه گفتمان‌های رژیم اشغالگر درباره یهودی ستیزی را نابود می‌کند.

افشای استانداردهای دوگانه آمریکا درباره روشنفکری

نکته قابل توجهی که در اعتراضات مسالمت آمیز آمریکا و سرکوب آن توسط دولت این کشور دیده می‌شود آن است که ثابت شد مفهوم ارزش‌های انسانی و گفتمان روشنفکری نیز در آمریکا کاملاً دوگانه است؛ جایی که امروز مقامات آمریکایی که پیشتر مدعی روشنفکری بودند برای دفاع از استکبار و استبداد مشغول سرکوب دانشجویان آزادی‌خواه هستند و گفتمان‌های به اصطلاح روشنفکرانه خود را به گفتمان‌های امپریالیستی تغییر داده‌اند و علناً از جنایات اسرائیل علیه غیرنظامیان بی‌دفاع فلسطینی حمایت می‌کنند.

بیشتر بخوانید

این اعتراضات مسالمت آمیز دانشجویان آمریکایی که از دانشگاه کلمبیا آغاز شد و به دیگر دانشگاه‌های آمریکا و نیز اروپا و برخی کشورهای عربی و اسلامی نیز گسترش یافت توجیهات اخلاقی و سیاسی ویژه خود را دارد و از نظر اصول سیاسی نیز کاملاً قابل قبول است. این دانشجویان در وهله نخست می‌خواهند به مدیریت دانشگاه‌های خود فشار بیاورند تا از حمایت همه جانبه از رژیم صهیونیستی و جنایت‌های وحشیانه آن در نوار غزه دست بکشند.

جنگ آمریکا با آمریکا

بسیاری معتقدند که این اعتراضات و خیزش دانشجویی در آمریکا را می‌توان یک جنبش سیاسی در دفاع از اصول دموکراسی دانست. نکته دیگری که حامیان دموکراسی و آزادی بیان را در آمریکا نگران می‌کند این است که مدیریت دانشگاه‌های آمریکا نیز با تبعیت از دولت این کشور در حال سرکوب دانشجویان مدافع حقوق بشر هستند و به این ترتیب شعار دموکراسی و ارزش‌های حقوق بشری و آزادی بیان به شدت در ایالات متحده در حال رنگ باختن است.

اصطلاحی که برخی ناظران درباره خیزش دانشجویی کنونی در آمریکا مطرح می‌کنند تحت این عنوان است: «آمریکا در حال جنگ با آمریکاست». کارشناسان امور ایالات متحده در این زمینه معتقدند این اولین بار نیست که دولت آمریکا در حال جنگ با مردم خود است بلکه این جنگ همواره وجود داشته و تنها ابزارهای آن تغییر می‌کند، گاهی با ابزار نظام سرمایه‌داری، گاهی با ابزار نژادپرستی و گاهی با ابزار رسانه‌ای که تلاش دارد فکر مردم آمریکا را از آنها بدزدد.

آمریکای واقعی حامی توحش است نه دموکراسی و آزادی

«هربرت مارکوزه» فیلسوف آلمانی- آمریکایی در این زمینه می‌گوید که آمریکا به جنگ خود علیه مردم با شعارهای آزادی و انسانیت و دموکراسی ادامه می‌دهد و آنها را گمراه می‌کند و دستگاه‌های دولتی آمریکا تبدیل به ابزار سرکوبگری علیه آزادی‌ها می‌شوند. این همان چیزی است که امروز در اعتراضات مسالمت آمیز دانشجویان و سرکوب آنها توسط دولت آمریکا می‌بینیم .

دولت جو بایدن مدعی است که این اعتراضات دانشجویان، یهودی ستیزانه است و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی اتفاقی که در دانشگاه‌های آمریکا رخ می‌دهد را به دوران نازی‌ها تشبیه می‌کند!

در این میان مدیریت دانشگاه‌های آمریکا نیز از دولت خود پیروی می‌کنند و به جای اجازه دادن به دانشجویان جهت برگزاری آزادانه تظاهرات مسالمت آمیز برای دفاع از آزادی و ارزش‌های دموکراسی، دانشجویان خود را با هماهنگی پلیس سرکوب می‌کنند.

بنابراین می‌توان گفت یک حقیقت بزرگی که جنگ غزه برای مردم دنیا آشکار کرد این بود که چهره واقعی آمریکا و غرب را نشان داد و به همه کسانی که شعارهای آزادی و دموکراسی در ایالات متحده و غرب را باور کرده بودند ثابت کرد که آمریکای واقعی این است: کشوری که در حقیقت حامی توحش و جنایت است نه آزادی و دموکراسی.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات