۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۷۵۵۱۸۶
آیت الله کعبی در دیدار مدیرکل آموزش و پرورش استان قم تاکید کرد؛

لزوم توجه به تحولات ساختاری و محتوایی در آموزش و پرورش/ از ظرفیت طلاب در تعلیم و تربیت استفاده شود

لزوم توجه به تحولات ساختاری و محتوایی در آموزش و پرورش/ از ظرفیت طلاب در تعلیم و تربیت استفاده شود
نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که تحول ساختاری و تحول محتوایی، امری ضروری در تحول تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش است بر لزوم تعامل بیشتر آموزش و پرورش و حوزه های علمیه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله کعبی در دیدار علیرضا رحیمی مدیرکل آموزش و پرورش استان قم و هیئت همراه اظهار داشت: دو تحول در آموزش و پرورش ضروری است که عبارتند از تحول ساختاری و تحول محتوایی.

وی افزود: تحول ساختاری یعنی اگر وضعیت اقتصادی آموزش و پرورش و معلمان و کارکنان با یک تحول ساختاری متحول نشود، نباید انتطار تحول چشم‌گیر در آموزش و پرورش داشته باشیم. معلمان شریف‌ترین قشرند اما متاسفانه درآمد قابل توجهی ندارند و معلم با وجود انگیزه بالا از لحاظ وضعیت اقتصادی رنج می برد.

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در توضیح تحول محتوایی در آموزش و پرورش بیان داشت: هرقدر معلم و کارکنان داشته باشیم اما از لحاظ محتوایی آموزش و پرورش حافظه محور باشد، دانش‌آموزان را بی انگیزه می کند و باید نظام آموزش و پرورش به گونه ای طراحی شود که چند عنصر در آن برجسته شود.

وی در ادامه افزود: عنصر اول و اصلی افزایش قدرت تفکر و حل مسئله و به عبارت دیگر افزایش بُعد خردورزی دانش آموزان است؛ چراکه بدون بازپروری فکر دانش‌آموز نمی توانیم محتوای خردورزانه به او دهیم و باید عقلانیت دانش آموز را در کنار رشد جسمی جدی بگیریم؛ زیرا در این صورت است که می توانیم جامعه را از سطحی نگری نجات دهیم. 

آیت الله کعبی با اشاره به ضرورت توجه به ایمان و تقوا در مدارس و آموزش و پرورش ابراز کرد: دانش‌آموز نظام اسلامی باید مومن باشد و ایمان باید مبتنی بر عقلانیت و فکر باشد؛ ایمان به خدا و روز آخرت و ایمان به رهبران الهی و ایمان مسئولیت بخش که در همه این ها باید ایمان و باور عمیق در دانش آموزان زنده باشد. 

وی در ادامه با اشاره به لزوم رشد شخصیتی دانش آموزان در آموزش و پرورش افزود: از لحاظ شخصیت، عزت و کرامت و استقلال و مهارت و امثال این مسائل را دانش اموز باید یاد گیرد و هویت ملی در او زنده شده و عشق و علاقه و ارتباط با میهن و کشور در آنان تقویت شود که لازمه رسیدن به این اهداف، انجام طراحی های دقیق و اجرایی است.

لزوم توجه به تحولات ساختاری و محتوایی در آموزش و پرورش / باید از ظرفیت طلاب در تعلیم و تربیت استفاده شود

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان لزوم اهتمام به اخلاق، آداب و فضیلت در مدارس و آموزش و پرورش بیان داشت: رشد اخلاقی دانش آموز به این است که آداب عمومی را بلد باشد و رفتار با گروه های مرجع و خانواده و جامعه را یاد گیرد؛ حتی اخلاق و آداب در فضای مجازی امری لازم برای آنان است.

آیت الله کعبی با اشاره به لزوم افزایش آگاهی های عمومی میان دانش آموزان تاکید کرد؛ دانش آموز باید بتواند به آگاهی های عمومی لازم دست پیدا کرده و مطالعه کند؛ البته یک بخش آن علم است و بخشی دیگر، انضباط و قانون پذیری است و همه اینها باید خود را در کارنامه دانش آموز نشان دهد.

وی در ادامه با بیان این که تربیت و آموزش باید با همدیگر تلفیق شده و نتیجه کارکرد ما از لحاظ محتوایی باشد، اظهار داشت: باید کتاب های آموزش و پرورش و درس هایی که به معلمان داده می شود با همین نگاه تحولی بازنگری شود.

آیت الله کعبی افزود: تحول در سرمایه های انسانی امری لازم در آموزش و پرورش است و باید به معلمان درجه داده و بر اساس عملکرد، عشق و علاقه، پایبندی و مسئولیت پذیری موجب رشد معلمان شد.

وی بیان داشت: باید به معلم ها اهمیت داد؛ چه از لحاظ امتیازات، چه از لحاظ دیگر و باید مثل نظامیان که درجه دارند، معلمان بر اساس قابلیت ها رشد کنند و این رشد در پایه حقوق اثرگذار باشد. باید نظام ارزیابی به گونه ای باشد که رشد معلمان بر اساس عملکرد آنان باشد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در بخشی دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور روحانیون در شهر مقدس قم و ضرورت استفاده آموزش و پرورش از این ظرفیت در بدنه تعلیم و تربیت خاطرنشان کرد: شهر مقدس قم با توجه به حضور بیشتر روحانیون در این شهر، نیاز به تلفیق دارد و باید از ظرفیت بالای طلاب هم استفاده کرد.

آیت الله کعبی افزود: خوشبختانه تعامل بین آموزش و پرورش و روحانیت و حوزه تعامل خوبی است اما باید به شکلی عمل کرد که شهر قم الگو شود و آموزش و پرورش قم آموزش و پرورش ویژه ملی شود و نیز شهر قم باید مرکز معنویت و اخلاق بوده و طرح های آموزش و پرورش بازتاب ملی پیدا کند‌.

ارسال نظرات