۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۷۵۳۴۶۴
حجت الاسلام غریبی مطرح کرد؛

همراهی مردم با رهبر معظم انقلاب در انتخابات

همراهی مردم با رهبر معظم انقلاب در انتخابات
دبیر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه شرکت در انتخابات به تعبیر رهبر معظم انقلاب جهاد بود، گفت: حضور مردم در انتخابات نشان داد مشکلات باید توسط حاکمیت حل و فصل شود.

اشاره: مشارکت ضعیف در انتخابات راه را برای ورود افرادی با شایستگی کمتر باز می‌کند و در نتیجه مجلسی ضعیف به وجود خواهد آمد که توان صیانت از حقوق مردم و قانونگذاری صحیح نخواهد داشت، انتخاب اصلح به معنای انتخاب نامزدی بی عیب و نقص و آرمانی نیست، کما اینکه اگر چنین اشخاصی به مجلس راه یابند، کمال مطلوب است؛ اما انتخاب اصلح در چارچوب نگاهی واقع‌گرایانه، به انتخاب شایسته ترین فرد از میان گزینه‌های موجود تعبیر می شود که این موضوع در سایه مشارکت بالا محقق خواهد شد.

در همین راستا خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، گفت‌و‌گویی با حجت الاسلام غریبی دبیر کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیر اجتماعی گروه فرهنگی اجتماعی مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی انجام داده است که در ادامه می‌خوانیم:

رسا ـ حضور پرشور مردم در انتخابات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
حضور مردم در انتخابات ابعاد مختلفی دارد، نگاه خوشبینانه این است که با توجه به مشکلات اقتصادی، جو رسانه‌ای و اهمیتی که انتخابات در کشور دارد مشارکت مردمی خوبی در انتخابات داشتیم؛ خیلی از کشور‌ها انتخابات صوری برگزار می‌شود و میزان مشارکت مولفه‌ای برای تصمیم گیری‌ها نیست.

کشور ما به دلیل اینکه یگانه کشوری است که حاکمیت دینی را پذیرفته، مقابله و دشمنی به صورت‌های مختلف با او می‌شود و میزان مشارکت خیلی تعیین کننده است، رای بالای ۴۰ درصد نشان می‌دهد که دشمن آن چیزی که می‌خواسته بدست نیاورده و این حضور مردم در انتخابات برای آنها بهت آور و کار را برای آنها سخت کرده است.

اگر نگاه خوشبینانه را کنار بگذاریم و واقع نگری داشته باشیم، در حیطه درون سازمانی، مسئولین باید دلخوش به این میزان مشارکت مردم در انتخابات نباشند، برای آنها لازم است که هوشیار باشند و زنگ خطر کاهش حضور مردم را توجه کنند.

شاید برای برخی از شصت درصد مردمی که در انتخابات شرکت نکردند شرایط فراهم نبوده که در انتخابات شرکت کنند و بخشی دیگر از آنها به دلیل عملکرد ضعیف مسئولین و نگاه انتقادی و اعتراضی به فضای جامعه شرکت نکردند؛ وظیفه مسئولین است که این نگاه انتقادی را اصلاح کنند.

ارزیابی حضور مردم در انتخابات با این دو نگاهی که بیان شد متفاوت است؛ نمایندگان در بررسی اولویت بندی‌ها باید بسیار دقت کنند؛ چراکه اولویت‌ها توسط نمایندگان در دستور کار قرار می‌گیرد، باید نمایندگان توسط تیم‌های رصد بررسی کنند که چه جایی به صورت نقطه زنی می‌توانند مشکلات مردم را برطرف تا مردم امیدوار شوند و تاثیر شرکت در انتخابات را ببینند تا در آینده بتوانیم شاهد حضور پررنگ‌تر مردم در انتخابات باشیم.

رسا _ آیا از نظر جامعه شناسی می‌توان گفت حضور پررنگ مردم در این انتخابات با همه سنگ اندازی‌های خارجی تقویت نظام جمهوری اسلامی است؟

کسانی که در انتخابات شرکت کردند به تعبیر رهبر معظم انقلاب جهاد انجام دادند، حضور مردم در انتخابات نشان داد که مردم به این نتیجه رسیدند که اگر مشکلی وجود دارد باید توسط حاکمیت حل و فصل شود، نسخه‌های جایگزین را که عده‌ای پیشنهاد دادند برای جامعه مفید نیست.

مردم دانستندکسانی که انگیزه براندازی نظام را دارند انسان‌های فرهیخته‌ای نیستند و نمی‌توانند زمام امور را بعد از براندازی در دست گیرند و می‌دانند کسانی مانند علی کریمی، مسیح علینژاد و رضا پهلوی نمی‌توانند کاری برای ملت ایران انجام دهند؛ زیرا آنها اقل فرهیختگی برای اداره جامعه ایران را ندارند؛ مردم احساس کردند که اگر قرار است کاری اتفاق بیفتد با تقویت جمهوری اسلامی و با انتخاب گزینه‌های مطلوب اتفاق خواهد افتاد.

رسا ـ حضور پرشور مردم در انتخابات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

یکی از اصلی‌ترین دلایل حضور پرشور مردمی بحث امامت و امت بود، مردم شاهد بودند که رهبر معظم انقلاب نه تنها مشکلات برخی مسئولین را ندارند بلکه با کیاست و هوشیاری دغدغه نسبت به حل مشکلات مردم دارند، به همین دلیل رهبر معظم انقلاب اگر مطالبه‌ای داشته باشند خیلی از مردم وارد صحنه خواهند شد؛ بخش مهمی از همراهی مردم با نظام در مقاطع مختلف به خاطر همراهی با رهبر معظم انقلاب اسلامی است؛ یکی از تمرکز‌های دشمن تخریب جایگاه ولایت فقیه است.

رسا ـ آیا نمی‌توان گفت که پشتوانه اصلی نظام مقدس جمهوری اسلامی همواره مردم بوده اند؟

حضرت علی (ع) در نامه به مالک اشتر نوشتند که مردم ستون دین هستند؛ اگر جامعه بخواهد حفظ شود بدون در نظر گرفتن مردم امکان ندارد، تاکیدی امامین انقلاب به صورت جدی نسبت به مردم دارند به دلیل این است که اگر پشتوانه و حمایت مردم نباشد نمی‌توان اهداف اسلامی نظام را محقق کرد.

رسا ـ چه کار‌هایی می‌توان برای بالا بردن مشارکت‌های مردمی در زمان‌های دیگر انجام داد؟

اگر مردم تاثیر انتخاب را احساس کنند و ساده زیستی مسئولین را ببینید مشارکت بیشتری در انتخابات خواهند داشت، خیلی از مردم به دنبال تعقییر و براندازی نظام نیستند بلکه اوضاع معیشتی ناراضی هستند و به حق ناراضی هستند؛ مسئولینی که در جایگاهی قرار دارند باید احساس کنند که در پایین‌ترین منصب قرار گرفته اند چراکه به تعبیر احادیث کسی که مسئولیتی را می‌گیرد باید مانند ضعیف‌ترین افراد جامعه زندگی کند.

ارسال نظرات