۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۷۵۳۲۹۱
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان تشریح کرد؛

آسیب ها و فرصت های حضور در حوزه علیمه قم برای طلاب شهرستانی

آسیب ها و فرصت های حضور در حوزه علیمه قم برای طلاب شهرستانی
حجت الاسلام نظافت گفت: حضور در حوزه علیمه قم در کنار فرصت های بسیاری که دارد اگر مراقبت نداشته باشیم می تواند آسیب هایی هم برای طلاب داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام نظافت عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در جمع طلاب و فضلای مشهد، فریمان، چناران و سرخس اظهار داشت: حضور در حوزه علیمه قم در کنار فرصت های بسیاری که دارد اگر مراقبت نداشته باشیم می تواند آسیب هایی برای طلاب داشته باشد.

وی افزود: روزهای آخر ماه مبارک شعبان خودمان را آماده کنیم جهت ورود به ماه مبارک رمضان و کسی که می خواهد وارد ماه مبارک رمضان شود باید معطر و پاکیزه باشد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان بیان داشت: مواسات بال دیگری است در کنار نماز که در این ماه و ماه مبارک رمضان. با مواسات بتوانیم کمکی به دیگران داشته باشیم.

نظافت در ادامه صحبت های خود در جمع طلاب و فضلای خراسانی گفت: حضور در حوزه علیمه قم می تواند برای طلاب مهاجر از شهرستان‌ها در کنار فرصت های بسیاری که دارد، دارای آسیب هایی باشد.

عضو شورای عالی حوزه علیمه خراسان افزود: فرصت های حضور در حوزه علیمه قم چند مورد مهم است. یکی از این فرصت ها استفاده از اساتید تراز اول به صورت مستقیم است که ممکن است برای طلابی که در مشهد هستند این فرصت مهیا نباشد. حشرو نشر و همراهی با آنان بسیار فرصت خوبی برای طلاب می باشد.

وی افزود: یکی دیگر از فرصت حضور در حوزه علیمه قم فراغت است. طلابی که در قم است با توجه به فاصله ای که با وطن خود دارند انتظارات مردم و فامیل و حتی خانواده از آنها بسیار کم است و این باعث ایجاد فراغت بیشتری برای تحصیل و علم آموزی برای طلاب حوزه علمیه است.

نظافت گفت: از دیگر فرصت های مهم تحصیل در حوزه علیمه قم تنوع موضوعات حلقه های علمی است که در حوزه علیمه مشهدو دیگر حوزه های علیمه کشور نیست و همچنین وجود شور و نشاط علمی و جو علمی در حوزه علمیه قم از فرصت های خوب برای طلاب جهت انگیزش درس خواندن و مطالعه کردن است.

وی افزود: از دیگر فرصت های عالی طلاب حاضر در حوزه علمیه قم شرکت در نشست ها  و همایش های علمی در قم است. برگزاری این همایشا در حوزه علیمه قم بهترین فرصت برای انسان است که نباید به آن بی توجهی شود و همچنین استفاده از تنوع افکار و سلیقه ها در علوم مختلف در حوزه علیمه قم بسیار با ارزش و با اهمیت است.

استاد حوزه علیمه قم بیان داشت: از دیگر فرصت های مهم و قابل توجه در حوزه علیمه قم برای معنویت و انگیزش تحصیلی همجواری با حضرت معصومه (س) و هچنین توجه به قدمگاه بزرگان است که میتواند انگیزه بالایی برای انسان به وجود آورد. توجه به وجود مبارک حضرت معصومه(س) درقم و همچین حضور بزرگانی از جمله مرحوم امام خمینی، علامه طباطبایی و دیگر بزرگان که در این شهر نفس کشیده و قدم زدند، می تواند انگیزه و الگویی برای طلاب حاضر درحوزه علیمه قم باشد.  

 نظافت در ادامه به بیان آفت های حضور در قم پرداخت و بیان داشت: هر چیزی آفتی دارد، در روایات فرمودند  "لكل شی ء آفة "  چیز خوب آفت دارد .حضور در قم هم میتواند در کنار همه خوبی ها آفاتی داشته باشد برخی از این آفت ها عدم مهاجرت و بازگشت به وطن خود طبق آیه نفر است که طلاب بعد از علم آموزی و کسب معلومات باید به فکر بازگشت باشند که اگر این امر اتفاق نیفتد آفت بزرگی برای طلاب است. از دیگر آفت های حضور در حوزه علیمه قم آفت انزوا و منزوی شدن است غرق شدن در علم و علم آموزی و دوری از جامعه از آفت های دیگر می باشد که باید طلاب در جامعه حضور داشته باشند و عالم برای جامعه باید پدری کند.

وی افزود: عدم کار آمدی یکی دیگر از آفات حضور در حوزه علیمه قم است با توجه به وجود موسسات و مراکز آموزشی بسیار خوب در قم و دوری از مهارت آموزی جهت نشر معارف اسلامی باعث عدم کارآمدی طلاب می شود که کسب مهارت باید در جوانی انجام شود تا بتوان جلوی این آفت را گرفت. حضور در حوزه علیمه قم و ماندگاری در آن و بی توجهی به دیگر حوزه های علمیه در شهرستان ها از دیگر آفت های ماندن و حضور در قم است.  

نظافت بیان داشت: از دیگر آفت ها عدم توجه به خانواده است، وجود مراکز و مباحث و کلاس های بسیار در حوزه علیمه قم و شرکت در آنها که باعث بی توجهی به خانواده گردد از آفت های بسیار مهم است که باید برای آن تدبیری اندیشید. دوری خانواده های طلاب از خانواده و فامیل خود به خصوص برای خانم های خانه دار که کار بسیار مهم فرزند پروری را انجام میدهند با بی توجهی به آنها باعث آفت در خانواده می گردد که باید طلاب حاضر در حوزه علیمه قم از  آن غافل نباشند.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام صادقی نماینده طلاب و فضلای مشهد، فریمان، چناران و سرخس به بیان گزارشی از فعالیت های انجام شده توسط سه نماینده طلاب و فضلای حوزه انتخابیه مشهد، فریمان، چناران و سرخس حجج اسلام بهرمن و میرزاخان پرداخته و گفت: مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علیمه قم، آخرین یادگار امام خمینی (ره) بوده و وظیفه آن ارتباط بدنه طلاب با مسئولان حوزه علیمه و رساندن دغدغه طلاب به آنان است و همچنین هدایت تحصیلی طلاب و ارائه طرح ها و ایده های مختلف جهت رشد و ارتقاء حوزه های علمیه از وظایف دیگر مجمع نمایندگان طلاب و فضلا می باشد.

عضو مجمع نمایندگان طلاب افزود: مهمترین برنامه های نمایندگان طلاب حوزه انتخابیه مشهد، فریمان ، چناران و سرخس با اولویت سرکشی از طلاب جدید الورود به حوزه علیمه قم و ارتباط صمیمی با خانواده طلاب و دلجویی از آنان می‌باشد؛ از دیگر خدمات نمایندگان طلاب توسعه صندوق قرض الحسنه ثامن الحجج (ع) با افزایش چندین برابری موجودی آن با پیگیری ازمسئولین و خیرین به سرانجام رسیده است.

وی بیان داشت: پرداخت هدیه ازدواج، تولد فرزند و تلبس و همچنین کمک هزینه اجاره مسکن و هدایای غیرنقدی از دیگر خدمات نمایندگان طلاب و فضلای مشهد، فریمان ، چناران و سرخس در یکسال اخیر بوده است.

 

ارسال نظرات