۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۷۴۹۸۸۸
هوش برتر (۵)؛

آسیب‌های هوش مصنوعی و راهکار‌های مقابله با خطرات آن

آسیب‌های هوش مصنوعی و راهکار‌های مقابله با خطرات آن
از آنجایی که جهان شاهد رشد بی‌سابقه فناوری‌های هوش مصنوعی است، توجه به خطرات و چالش‌های بالقوه بسیار ضروری است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، هوش مصنوعی همه جا هست. هزاران برنامه جدید هوش مصنوعی هر روز راه اندازی می شوند و یک جریان پیام دائمی وجود دارد که به شما یادآوری می کند که اگر سوار قطار هوش مصنوعی نشوید، عقب افتاده اید؛ اما اجازه ندهید فشار دنبال کردن قطار هوش مصنوعی شما را به نادیده گرفتن خطرات هوش مصنوعی و خطرات واقعی امنیت سایبری سوق دهد.

هوش مصنوعی هرچند امکان پردازش و نتیجه‌گیری از اطلاعات با دقتی بسیار بالاتر از هر ماشین و تکنولوژی دیگر را فراهم می کند و دارای توانایی پیش‌بینی بسیار بالا و تسهیل کننده زندگی روزمره و توسعه‌ جهانی رفاه انسانی است؛ اما این ابزار دارای خطرات و مضراتی است که توجه به این معایب خالی از لطف نمی باشد.

ما هوش مصنوعی را در مرورگرها، صندوق های ایمیل و سیستم های مدیریت اسناد خود تعبیه می کنیم. به آن استقلال می دهیم تا از طرف ما به عنوان دستیار مجازی عمل کند. اطلاعات شخصی و شرکتی خود را با آن به اشتراک می گذاریم. همه اینها، خطرات هوش مصنوعی و خطرات جدید امنیت سایبری را ایجاد کرده و خطر بازی های هکرهای سنتی را افزایش می دهد.

از آنجایی که جهان شاهد رشد بی‌سابقه فناوری‌های هوش مصنوعی (AI) است، توجه به خطرات و چالش‌های بالقوه بسیار ضروری است. زیرا چه بخواهیم و چه نخواهیم هوش مصنوعی در حال گسترش است و خطرات هوش مصنوعی گریبان گیرمان می‌شود.

آسیب های هوش مصنوعی و راهکارهای مقابله با خطرات آن

هوش مصنوعی خطرات مهمی را به همراه دارد؛ از جابجایی شغلی و بیکار شدن بسیاری از افراد گرفته تا نگرانی‌های مربوط به امنیت و حفظ حریم خصوصی مردم.

در اینجا به برخی از خطرات هوش مصنوعی اشاره می شود:

1. نگرانی های حفظ حریم خصوصی

فناوری‌های هوش مصنوعی اغلب مقادیر زیادی از داده‌های شخصی را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل می‌کنند و مسائل مربوط به حریم خصوصی و امنیت داده‌ها را مطرح می‌کنند. برای کاهش خطرات حریم خصوصی، ما باید از مقررات سختگیرانه حفاظت از داده ها و شیوه های ایمن رسیدگی به داده ها دفاع کنیم.

  1. خطرات امنیتی

همانطور که فناوری‌های هوش مصنوعی پیچیده‌تر می‌شوند، خطرات امنیتی مرتبط با استفاده از آنها و احتمال سوء استفاده نیز افزایش می‌یابد. هکرها و عوامل مخرب می توانند از قدرت هوش مصنوعی برای توسعه حملات سایبری پیشرفته تر، دور زدن اقدامات امنیتی و سوء استفاده از آسیب پذیری ها در سیستم ها استفاده کنند.

ظهور تسلیحات خودمختار مبتنی بر هوش مصنوعی همچنین نگرانی‌هایی را در مورد خطرات کشورهای سرکش یا بازیگران غیردولتی که از این فناوری استفاده می‌کنند، ایجاد می‌کند. به‌ویژه زمانی که از دست دادن بالقوه کنترل انسانی در فرآیندهای تصمیم‌گیری حیاتی را در نظر بگیریم. برای کاهش این خطرهای ai ، دولت‌ها و سازمان‌ها باید بهترین شیوه‌ها را برای توسعه و استقرار ایمن هوش مصنوعی توسعه دهند و همکاری بین‌المللی را برای ایجاد هنجارها و مقررات جهانی که از تهدیدات امنیتی هوش مصنوعی محافظت می‌کنند، تقویت کنند.

  1. جابجایی شغلی حاصل از خطرات هوش مصنوعی

اتوماسیون مبتنی بر هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که منجر به از دست دادن شغل در صنایع مختلف، به ویژه برای کارگران کم مهارت شود (اگرچه شواهدی وجود دارد که هوش مصنوعی و سایر فناوری‌های نوظهور، مشاغل بیشتری نسبت به حذف آن ایجاد می‌کنند).

آسیب های هوش مصنوعی و راهکارهای مقابله با خطرات آن

همانطور که فناوری‌های هوش مصنوعی به توسعه و کارآمدتر شدن ادامه می‌دهند، نیروی کار باید با تطبیق و کسب مهارت‌های جدید در چشم‌انداز در حال تغییر مرتبط باقی بماند این یکی از معايب هوش مصنوعی است. این امر به ویژه برای کارگران با مهارت پایین در نیروی کار فعلی صادق است.

  1. رقابت بر سر توسعه به کمک هوش مصنوعی

شرکت های گوناگون برای توسعه سریع فناوری های شرکت بدون در نظر گرفتن خطرات احتمالی هوش مصنوعی به مسابقه و رقابت با یکدیگر پرداخته‌اند.

اخیراً، بیش از هزار محقق و رهبر فناوری، از جمله استیو وزنیاک، بنیانگذار اپل، از آزمایشگاه‌های اطلاعاتی خواسته‌اند تا توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی پیشرفته را متوقف کنند. در این نامه آمده است که ابزارهای هوش مصنوعی خطرات عمیقی برای جامعه و بشریت دارند.

  1. از دست دادن ارتباط انسانی

افزایش اتکا به ارتباطات و تعاملات مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند منجر به کاهش همدلی، مهارت‌های اجتماعی و ارتباطات انسانی شود. برای حفظ جوهر ماهیت اجتماعی خود، ما باید برای حفظ تعادل بین فناوری و تعامل انسانی تلاش کنیم.

  1. اطلاعات غلط و دستکاری

محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی، مانند دیپ فیک، به انتشار اطلاعات نادرست و دستکاری افکار عمومی کمک می کند. تلاش برای شناسایی و مبارزه با اطلاعات نادرست تولید شده توسط هوش مصنوعی برای حفظ یکپارچگی اطلاعات در عصر دیجیتال بسیار مهم است.

این فناوری می‌تواند توسط جنایتکاران، دولت‌های سرکش، افراط‌گرایان ایدئولوژیک، یا صرفاً گروه‌های ذینفع خاص برای دستکاری مردم برای منافع اقتصادی یا منافع سیاسی مورد استفاده قرار گیرد.»

  1. خطرات وجودی

توسعه هوش عمومی مصنوعی (AGI) که از هوش انسانی پیشی می گیرد، نگرانی‌های طولانی مدتی را برای بشریت ایجاد می‌کند. چشم‌انداز AGI می‌تواند منجر به عواقب ناخواسته و بالقوه فاجعه‌بار شود، زیرا این سیستم‌های پیشرفته هوش مصنوعی ممکن است با ارزش‌ها یا اولویت‌های انسانی همسو نباشند.

آسیب های هوش مصنوعی و راهکارهای مقابله با خطرات آن

برای کاهش این خطرات، جامعه تحقیقاتی هوش مصنوعی باید به طور فعال در تحقیقات ایمنی شرکت کند، در دستورالعمل‌های اخلاقی همکاری کند، و شفافیت در توسعه AGI را ارتقا بخشد. اطمینان از اینکه AGI در خدمت بهترین منافع بشریت است و تهدیدی برای موجودیت ما ایجاد نمی‌کند، بسیار مهم است.

  1. نابرابری اقتصادی

هوش مصنوعی (AI) در واقعیت می‌تواند به نابرابری اقتصادی کمک کند و برای برخی از افراد و شرکت‌ها سود نامتناسب ایجاد کند. مانند هر فناوری دیگر، AI نیز می‌تواند اثرات جانبی ناخواسته‌ای داشته باشد. از دست دادن شغل به دلیل اتوماسیون مبتنی بر هوش مصنوعی ممکن است بیشتر بر کارگران کم مهارت تأثیر بگذارد و به شکاف درآمدی فراهم آورد. این موضوع، یکی از چالش‌های اجتماعی و اقتصادی مدرن است که نیازمند بررسی دقیق و راهکارهای مناسب برای حل آن است.

برای افزایش انعطاف‌پذیری کارگران و آموزش آن‌ها برای مهارت‌های جدید، ممکن است از سوی دولت‌ها و سازمان‌های مربوطه اقداماتی انجام شود. همچنین، توسعه سیاست‌های اجتماعی و اقتصادی که به توزیع منصفانه‌تر ثروت و فرصت‌های اقتصادی کمک کند، ضروری است.

از طرف دیگر، بهره‌گیری از هوش مصنوعی برای بهبود روش‌های تولید و ایجاد محصولات و خدمات نوآورانه می‌تواند رونق اقتصادی را تقویت کرده و اشتغال زایی را ترویج دهد.

راهکارهایی برای مقابله با خطرات هوش مصنوعی

حال که با خطرات هوش مصنوعی آشنا شدیم باید راه مقابله با این خطرات را بدانیم.

1)   تحقیق و کسب اطلاعات از هوش مصنوعی

تحقیق و توسعه هوش مصنوعی باید ارزش های ایدئولوژیکی و اخلاقی را در نظر بگیرد. خطرات مرتبط با هوش مصنوعی و راه حل های مقابله با آنها باید از ابتدا مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. علاوه بر این، ارزیابی و نقد سیستم های هوش مصنوعی در طول زمان ضروری است تا بتوان بهبودهای لازم را اعمال کرد.

آسیب های هوش مصنوعی و راهکارهای مقابله با خطرات آن

2)   اخلاق هوش مصنوعی

تعیین قوانین و الزامات اخلاقی برای هوش مصنوعی ضروری است. هوش مصنوعی باید بر اساس اصول و مقررات اخلاقی عمل کند و از تعارضات اخلاقی اجتناب کند. از همان ابتدا، سیستم ها باید به گونه ای طراحی شوند که به اصول اخلاقی احترام بگذارند و از ارزش های اخلاقی در تصمیم گیری های مهم استفاده کنند.

3)   آموزش و آگاهی عمومی

آموزش و آگاهی عمومی در مورد هوش مصنوعی و خطرات آن بسیار مهم است. مردم باید از قدرت و محدودیت های هوش مصنوعی مطلع شوند و بتوانند تصمیمات مناسب بگیرند. برنامه های آموزشی در مدارس و دسترسی به اطلاعات مناسب برای عموم مردم بسیار مفید است.

4)   همکاری صنعت و دولت برای جلوگیری از خطرات هوش مصنوعی

همکاری بین صنعت و دولت برای توسعه و استفاده از هوش مصنوعی ضروری است. صنعت باید به مسئولیت اخلاقی خود در استفاده از هوش مصنوعی فکر کند و دولت باید قوانین و مقررات مناسب برای کنترل و نظارت بر هوش مصنوعی تهیه کند.

5)   شرایط و ضوابط

تعیین ضوابط و مقررات دقیق در خصوص استفاده از هوش مصنوعی و حفظ حقوق مردم ضروری است. باید قوانینی برای محافظت از حریم خصوصی، توزیع عادلانه سود و مجازات های سخت تر برای سوء استفاده از هوش مصنوعی وجود داشته باشد.

ارسال نظرات