۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۳۰۱۴۱۵
پژوهشگر و مدرس دین فرهنگ رسانه مطرح کرد؛

رسانه، فرصت ها و چالش های نوین در عرصه تبلیغ دینی

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر و مدرس عرصه دین، فرهنگ و رسانه گفت: رسانه ها مهم‌ترین و پرقدرت ترین رقیب مبلغان دینی در جهت تأثیرگذاری بر ابعاد مختلف نگرشی، ارزشی و هنجاری جامعه اسلامی است.
علي اصغر سلطاني هروي

علی اصغرسلطانی هروی پژوهشگر و مدرس دین فرهنگ و رسانه، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، ضمن طرح موضوع فرصت ها و چالش های نوین در عرصه تبلیغ از رسانه های نوین به عنوان پدیده ای که می تواند به عنوان یک فرصت طلایی از آن استفاده کرد و یا می تواند تهدید و چالشی جدی در مسیر تبلیغات دینی و مبلغان دینی قرار گیرد، اشاره کرد.

 

سلطانی هروی تاکید کرد: امروزه دشمنان اسلام ابزارها و فن آوری های نوین و رسانه ها به ویژه رسانه های هوشمند و مجازی و شبکه های اجتماعی مجازی را، بسیار هوشمندانه در اختیار گرفته و از این طریق به لایه های عمیق جامعه اسلامی قصد ورود دارند و بعضا در جاهایی موفق بوده اند.

 

وی ابراز کرد: یکی از علت های موفقیت نسبی دشمن خلأ به وجود آمده از جانب متولیان امور تبلیغات دینی است که در ورود تخصصی به این عرصه دیر وارد عمل شده اند که بستر آماده ای برای نفوذ نرم دشمن از طریق رسانه در چامعه اسلامی فراهم آورده است.

 

سلطانی هروی ادامه داد: در سالهای اخیر طرح و برنامه های مفیدی از جانب نهادهای حوزوی برای آشنایی طلاب و مبلغین با فرصتها و ابزارهای تبلیغی نوین انجام شده که می تواند گامی در جهت خنثی سازی تهاجم فرهنگی تبلیغی و رسانه ای دشمنان باشد.

 

کارشناس رسانه یکی از وظایف مهم مبلغان و متولیان امور تبلیغی را رصد مداوم و بدون وقفه محیط تبلیغی و شرایط جامعه هدف دانست و اظهار کرد: مبلغ باید با پدیده های نوینی که به عنوان فرصت یا چالش در مسیر تبلیغات دینی ظهور پیدا می کنند کاملا آشنا باشد تا از ظرفیت های آن استفاده کرده و تهدیداتش را تبدیل به فرصت نماید.

 

وی با نقل حدیث امام علی(ع) که میفرمایند( العالم بزمانه لاتهجم علیه اللوابس) به ضرورت مخاطب شناسی، زمان شناسی، تحلیل اوضاع و شرایط روز، در جهت موفقیت امر تبلیغ اشاره کرد و افزود: مخاطبین ما نسبت به گذشته بسیار تغییر و تحول یافته اند، چرا که با توجه به رشد سریع و بدون وقفه فن آوری های ارتباطی و رسانه ای و ظهور رسانه های مختلف و متعدد در فضای اجتماعی و نفوذ عمیق آن در زندگی بشر، ساختارهای اجتماعی و تمام ابعاد زندگی مردم و مخاطب تبلیغ ما، شدیداً متأثر از رسانه ها شده است.

 

پژوهشگر رسانه و دین تصریح کرد: رسانه ها مهمترین و پرقدرت ترین رقیب مبلغان دینی در جهت تأثیرگذاری بر ابعاد مختلف نگرشی، ارزشی و هنجاری جامعه اسلامی است.

 

وی ابراز کرد: امروزه مخاطبان قدرت انتخاب دارند که به سخن چه کسی گوش کند و یا کدام رسانه را ببیند بنابراین مبلغ باید از بهترین روشها و الگوهای تبلیغی برای جذب مخاطب خود استفاده کند و باید نسبت به فرصت ها و چالش های نوینی که گاه می توانند مانع تأثیرگذاری تبلیغ  گردند و یا می توانند به عنوان فرصت در مسیر موفقیت بیشتر، او را کمک کنند، توجه بیشتری داشته باشد.

 

سلطانی هروی عنوان کرد: مبلغینی که در حوزه مخاطب شناسی و زمان شناسی، همراه با آگاهی به شیوه های نوین تبلیغی وارد عرصه تبلیغ شده اند فعالیت تبلیغی شان بسیار موفق و تاثیر گذارتر بوده است.

 

مدرس دوره های آموزشی دین و رسانه اداره کل پژوهشهای اسلامی صداوسیما در ادامه به اقتضائات و لوازم تبلیغ در عصر حاضر اشاره نموده و خاطر نشان کرد: امروزه از یک سو به جهت آمیخته شدن زندگی شخصی  مبلغین و مخاطبینشان با رسانه های نوین و از سویی دیگر ضرورت بهره گیری از ابزار نوین تبلیغی ،شناخت تخصصی رسانه های نوین و شیوه های نوین تبلیغی از طریق برگزاری دوره ها و کارگاههای آموزشی ویژه طلاب و مبلغین کاملا واضح و آشکار است.

 

وی تاکید کرد: طلاب و مبلغان از فرصتی که در قالب برگزاری دوره های  آموزشی رسانه شناسی و سواد رسانه ای در اداره کل پژوهشهای اسلامی صداوسیما دفتر نمایندگی خراسان، در اختیار طلاب و مبلغان و دانشجوایان قرار داده شده بخوبی استفاده کنند. چرا که محتوای این دوره ها به اعتراف دانش پژوهانی که حضور داشته اند، آنها را در مسیر تبلیغ دینی بهتر و اثرگذارتر بسیار کمک نموده است./859/302/ب3

ارسال نظرات