۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۷۴۹۸۶۶
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

کتاب «التفسیر الأثری الجامع» به روش آیت الله معرفت و با هدف جهانی نگارش شده است

کتاب «التفسیر الأثری الجامع» به روش آیت الله معرفت و با هدف جهانی نگارش شده است
حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور با بیان این که «التفسیر الأثری الجامع» به روش و شیوه آیت الله معرفت نگاشته شده است، هدف از تالیف این تفسیر را انتقال معارف اسلامی به دنیا عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مراسم رونمایی بین المللی از موسوعه «التفسیرالأثری الجامع» که صبح امروز همزمان با هفدهمین سالگرد ارتحال آیت الله محمدهادی معرفت در سالن همایش پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد با اشاره به فرارسیدن ارتحال آیت الله معرفت اظهار داشت: کتاب التفسیر الاثری الجامع فعالیتی است که آیت الله معرفت از سال ۱۳۷۸ شروع کرد و کتاب التمهید مقدمه ای برای تفسیر بود؛ اما ضرورت ها سبب شد تا کتاب التفسیر الاثری الجامع شکل بگیرد.

وی افزود: برای تهیه این کتاب، تعداد ۳۰ نفر جمع شده و قریب به ۷۰۰۰۰ فیش را تهیه کردند و مجموعه را با اضافاتی که بیان مفسرین در بیان این روایات بود تجمیع کردند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان داشت: آیت الله معرفت از ابتدا و انتهای سوره بقره این تفسیر را خود نگاشتند و بعد از فوت آیت الله معرفت، موسسه تمهید و بیت آیت الله معرفت تصمیم گرفت تا ادامه تفسیر ایشان را ادامه دهند و کار این تفسیر به حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد که از شاگردان آیت الله معرفت بود، سپرده شد.

وی افزود: وقتی قرار شد این تفسیر نوشته شود به نظر رسید که پشت این کار به جریانی علمی متصل شود و به همین خاطر از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کمک گرفته شد و الحمدلله مدیریت این پژوهشگاه در همیاری و همکاری با ما اقدامات لازم را به عمل آورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت پور ابراز کرد: در نگارش این تفسیر به روش و شیوه آیت الله معرفت نگاشته شده است و تیمی از علما تلاش کردند تا ظرفیت این کار را تا جایی که ممکن است افزایش دهند که با تشکیل ستاد علمی نیز این پروژه به خوبی مدیریت شد.

وی افزود: این کتاب با هدف جهان اسلامی نگاشته شده است و این هدفی است که خود آیت الله معرفت نیز به این اشاره کرده بود و هدف ما نیز این است که معارف اسلامی به دنیا انتقال داده شود.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان داشت: آیت الله معرفت سلیقه خاصی در انتخاب عنوان تفسیر به خرج داد و لفظ الاثری و الجامع را آورد که جامع به این معنا که هرچه که از روایات است(اعم از شیعه و سنی) در تفسیر بیان کنند.

وی افزود: آیت الله معرفت در این تفسیر در نگارش روایات دقت بسیاری به استناد روایات داشت تا نسبت به سندها و در نگارش این تفسیر با نگاه اجتهادی به پیش رفت و این نگاه، نگاه ارزشمندی است که می توان با این نگاه بهره وری های لازم را داشته باشیم.

ارسال نظرات