۱۸ تير ۱۳۸۹ - ۱۹:۴۷
کد خبر: ۸۰۴۸۸

جلد پنجم التمهید فی علوم‌القرآن به فارسی ترجمه شد

خبرگزاری رسا ـ ترجمه فارسی جلد پنجم کتاب التمهید فی علوم القرآن به همت حجت‌الاسلام نصیری ترجمه و از سوی مؤسسه تمهید به زودی منتشر می‌شود.
التمهيد في علوم القرآن


حجت‌الاسلام علی نصیری، مدیر مؤسسه فرهنگی معارف وحی و خرد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا از پایان ترجمه فارسی جلد پنجم کتاب «التمهید فی علوم القرآن» خبر داد و گفت: التمهید جامع‌ترین اثر علوم قرآنی شیعه، حاصل تحقیق و تتبع چندین دهه قرآن‌پژوه ژرف‌اندیش معاصر، آیت‌الله محمدهادی معرفت(ره) است.

وی با بیان این‌که جلد پنجم التمهید به سبب مطرح کردن اعجاز ادبی و بیانی قرآن از حجیم‌ترین و سنگین‌ترین متن‌های این کتاب است، افزود: ادبیات سنگین عرب و تعدد آرای گذشتگان در جلد پنجم، استفاده از آن را برای دانشجویان و برخی از طلاب غیرممکن کرده بود.

حجت‌الاسلام نصیری خاطرنشان کرد: اکنون ترجمه فارسی جلد پنجم التمهید که می‌تواند اعجاز بیانی قرآن را به صورت فنی و با زیبایی هرچه بیشتر ترسیم کند، به پایان رسیده است.

وی در ادامه با اشاره به ترجمه کتاب «صیانت القرآن من التحریف» آیت‌الله معرفت که به بررسی جداگانه و مفصل مسایل مربوط به عدم تحریف قرآن می‌پردازد، آشنایی با ذوق، قلم و فضای نگاه مؤلف کتاب التمهید را از علل ترجمه جلد پنجم آن برشمرد.
 
خاطرنشان می‌شود: کتاب «التمهید فی علوم القرآن» در ده جلد منتشر شده که مسایل مربوط به وحى، نزول قرآن، اسباب نزول، جـمـع و تألـیف قرآن در جلد اول، قرائت، قرا، ناسخ و منسوخ در جلد دوم و محکم و متشابهات قرآنی با دقت در بیش از هزار آیه متشابه در جلد سوم بررسی شده است.

همچنین، جلد چهارم به مباحث مقدماتی اعجاز قرآن، جلد پنجم به اعجاز بیانى قرآن، جلد ششم به اعجاز علمی و تشریعی قرآن و جلد هفتم به رد شبهات درباره قرآن اختصاص یافته و در مـجـلـدات بعدى بحثى با عنوان «تنزیه التفسیر عن الدخائل و الموضوعات» براى جداسازى صحیح از سقیم در روایات تفسیرى بیان شده است.

گفتنی است، ترجمه فارسی جلد پنجم کتاب التمهید فی علوم القرآن آیت‌الله معرفت‌‌(ره) توسط حجت‌الاسلام نصیری در ششصد صفحه به پایان رسیده و به زودی از سوی مؤسسه تمهید به چاپ خواهد رسید. /920/ن601/ع

ارسال نظرات