۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۵
کد خبر: ۷۴۹۷۶۴
هوش برتر(2)؛

مزایای هوش مصنوعی

مزایای هوش مصنوعی
استفاده از هوش مصنوعی فواید بسیار زیادی در صنایع مختلف دارد و استفاده از آن در صنایع پزشکی، کشاورزی، امور مالی، خدمات درمانی و رباتیک با اهمیت است.

به گزارش خبرنگار  سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، از زمان توسعه رایانه دیجیتال در دهه 1940، مشخص شد که رایانه ها برای انجام کارهای بسیار پیچیده مثلاً کشف برهان قضایای ریاضی یا بازی شطرنج می توانند با مهارت زیادی برنامه ریزی شوند و این توانایی موجب پیدایش و گسترش مفهومی به نام "هوش مصنوعی" شد.

"هوش مصنوعی" به معنای شبیه سازی فرآیندهای هوش انسانی توسط ماشین ها به ویژه سیستم های رایانه‌ای است، هوش مصنوعی می تواند متن، تصاویر، موسیقی و سایر رسانه‌های واقعی را خلق کند؛ هوش مصنوعی به دلیل پتانسیلی که برای تغییر نحوه زندگی، کار و بازی دارد می تواند وظایف کاری را بسیار بهتر از انسان ها انجام دهد مخصوصا زمانیکه که وظایف تکراری و جزئیات محور مانند تجزیه و اسناد قانونی برای اطمینان از تکمیل باشد، هوش مصنوعی اغلب کارها را به سرعت و با خطاهای نسبتا کمی تکمیل می کند.

کاهش خطای انسانی با هوش مصنوعی

یکی از مزایای اصلی هوش مصنوعی خودکارسازی کارهای تکراری و پیش پا افتاده و ساده کردن فرآیند ها است، هوش مصنوعی خطای انسانی را کاهش و کارایی کلی را بهبود می دهد و این امر منجر به‌ صرفه‌جویی در هزینه و افزایش بهره‌وری خواهد شد.

هوش مصنوعی می‌تواند داده‌های بزرگ را به سرعت تجزیه‌وتحلیل کند و تصمیمات مبتنی بر داده را بگیرد و این فناوری در صنایعی مانند امور مالی، بسیار ارزشمند و بااهمیت است، الگوریتم‌ های هوش مصنوعی می‌تواند روند بازار را پیش‌بینی و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری را بهینه کند.

هوش مصنوعی می تواند محصولات و خدمات خود را بر اساس ترجیحات فردی تنظیم کند که این امر باعث رضایت بیشتر مشتری و افزایش فروش خواهد شد؛ هوش مصنوعی، سیستم‌ها را قادر می‌سازد تا از داده‌ها یاد بگیرند و عملکرد خود را بهبود بخشند و این امر در کاربردهای مختلفی مانند خودروهای خودران و تشخیص پزشکی بسیار حائز اهمیت است.

مزایای هوش مصنوعی

تأثیر هوش مصنوعی بر آینده بشریت موضوع بحث و گمانه‌زنی شدیدی در بین اندیشمندان است در حالی که هوش مصنوعی پتانسیل ایجاد پیشرفت‌های قابل توجه در زمینه‌های مختلف را دارد، نگرانی‌هایی در مورد پیامدهای اخلاقی و اجتماعی آن وجود دارد که این مباحث نیز در دسته مزایا و معایب هوش مصنوعی قرار می‌گیرند.

هوش مصنوعی در تشخیص بیماری‌ها، کشف داروهای جدید و پیش‌بینی شیوع بیماری‌ها کمک خواهد کرد و پلتفرم‌های یادگیری که مبتنی بر هوش مصنوعی هستند می‌توانند آموزش را برای دانش آموزان شخصی‌سازی کنند که در افزایش یادگیری موثر است؛ حفاظت از محیط‌زیست از طرییق هوش مصنوعی به صورت نظارت و مدیریت تغییرات محیطی و تلاش‌های حفاظتی از دیگر مزایای هوش مصنوعی خواهد بود.

انسان‌ها گاهی اوقات دچار اشتباه می‌شوند اما رایانه ها اگر به درستی برنامه‌ریزی شده ‌باشند دچار اشتباه نمی‌شوند و هوش مصنوعی، تصمیمات بر اساس اطلاعات جمع آوری شده قبلی و با استفاده از مجموعه خاصی از الگوریتم‌ها گرفته و خطاهای انسانی را ندارد.

انجام کارهای پرخطر با هوش مصنوعی

روبات هوش مصنوعی بسیاری از کارهای خطرناک را به جای انسان‌ انجام خواهد داد و یک روبات دارای هوش مصنوعی می تواند به مریخ برود، یک بمب را خنثی کند، عمیق‌ترین بخش‌های اقیانوس‌ها را بپیماید و معدن زغال‌سنگ و نفت را کشف کند و بطور کلی در هر نوع فجایع طبیعی یا انسانی میزان ریسک را برای انسا‌ن‌ها کاهش می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین فواید هوش مصنوعی در حوزه آموزش مربوط به اتوماسیون وظایف اداری است که بهره‌وری معلمان را به میزان زیادی افزایش خواهد داد و می‌تواند پیام‌های خصوصی خودکار را برای دانش‌آموزان ارسال کند و تکالیف آنها را درجه‌بندی کند که این مسئله درصرفه‌جویی زمان معلمان بسیار اثرگذار است.

مزایای هوش مصنوعی

مطالعات زیادی نشان داده که انسان‌ها در روز سه تا چهار ساعت بازدهی دارند و برای ایجاد تعادل میان زندگی کاری و شخصی نیاز به استراحت دارند؛ اما هوش مصنوعی بدون وقفه و بی‌پایان می تواند کار کند، هوش مصنوعی خیلی سریع‌تر از انسان‌ها فکر می‌کند و می تواند چندین کار را هم‌زمان با نتایج دقیق انجام دهد و کارهای تکراری خسته‌کننده را به‌راحتی با کمک الگوریتم‌ها برای مدت نامتناهی انجام می‌دهد.

بنابراین استفاده از هوش مصنوعی فواید بسیار زیادی را در صنایع مختلف دارد و این تکنولوژی می‌تواند با کمک به صنایع عملیات خود را خودکار کرده و نتایج بهتری را منجر شود و از جمله مهم‌ترین مزایا هوش مصنوعی استفاده از آن در صنایع پزشکی، کشاورزی، امور مالی، خدمات درمانی و رباتیک است.

ارسال نظرات