۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴
کد خبر: ۷۴۷۱۶۹
استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

فاطمه جلوه‌ای از ولایت

فاطمه جلوه‌ای از ولایت
آیت الله رمضانی فاطمه سلام الله علیها را جلوه‌ای از جلوات رسالت معرفی کرد و گفت: فاطمه زهرا (س) بخشی از حقیقت ولایت و رسالت است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، آیت الله حسن رمضانی استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم در نشست اخلاق و رسانه که به مناسبت ایام فاطمیه در خبرگزاری رسا برگزار شد به نقل خاطره ای از آیت الله خزعلی پرداخت و گفت: امام خمینی(ره) شاگردان را از دنباله روی مقام و شهرت پرهیز می دادند، روزی خدمت امام(ره) عرض شد اگر مرجعیت به شما پیشنهاد شود آیا قبول می کنید؟ ایشان در جواب گفتند: به دنبال مرجعیت نیستم ولی اگر برای خدمت به اسلام باشد قبول می کنم.

وی با بیان حدیث « فاطمة بضعة منّی؛ فاطمه پاره تن من است»، گفت: فاطمه سلام الله علیها جلوه ای از جلوات رسالت، بخشی از حقیقت ولایت و رسالت است و بخشی از شخصیت پیامبر اکرم صل الله و علیه و آله است.

فاطمه جلوه‌ای از ولایت و رسالت

آیت الله رمضانی در ادامه با بیان بخشی از زیارت حضرت زهرا(س) «يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللّهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صابِرَةً» اظهار داشت: یکی از القاب حضرت زهرا(س) "ممتحنه" به معنای آزموده شده است، باید از این معنای صوری و ظاهری عبور کرد و به معنای واقعی رسید.

وی با بیان اینکه یکی از سنت های خدای متعال آزمایش است، گفت: خدای متعال هر ادعا را از هر کسی نمی پذیرد، در زندگی روزمره افراد با آزمایش و گزینش به کار دعوت می شوند و خدای متعال از این قاعده مستثنی نیست و در قرآن کریم آمده است «أَحَسِبَ النّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنّا وَ هُمْ لايُفْتَنُونَ؛ آيا مردم گمان‌كردند همين كه بگويند: ايمان آورديم، به حال خود رها‌مى‌شوند و آزمايش نخواهند شد؟!»، هرکس که ادعایی دارد باید منتظر آزمایش باشد.

استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه تنها کسانی در زندگی آزمایش نمی شوند که ادعایی ندارند، عنوان کرد: شخص مفلس در امان خدای متعال است ولی سایر افرار در معرض سنت الهی هستند، هدف از امتحان الهی تمییز خبیث از طیب و جدا شدن مدعی صادق از مدعی کاذب است.

آیت الله رمضانی با اشاره به اینکه امتحان الهی به چند صورت تحقق پیدا می کند، بیان داشت: در زبان عربی واژه های امتحان، افتنان، ابتلاء و اختبار برای آزمایش بیان شده که همه این واژه ها در زبان فارسی به معنای آزمایش است ولی در حقیقت این واژه ها فرق رقیقی با هم دارند.

وی با بیان اینکه گاهی آزمایش با دادن نعمت و امور خوشایند است، گفت: خدای متعال پول، مال، فرزند، پست و مقام و شهرت را وسیله امتحان قرار داده است تا مشخص شود که افراد با دریافت این نعمت ها به اقتضای عبودیت و بندگی عمل و در راه خدای متعال استفاده می کنند یا باعث طغیان آنها می شود.

فاطمه جلوه‌ای از ولایت و رسالت

استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم با اشاره به آیه «وَاعْلَمُوا أَنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَأَوْلَادُكُمْ فِتْنَةٌ؛ بدانيد كه اموال و فرزندان شما وسيله آزمايش شما هستند»، عنوان کرد: این آزمایش به تعبیر قرآن افتنان است، خیلی از کسانی که جایگاهی ندارند ایراد به مسئولان می گیرند اما زمانیکه خودشان بر مسند مسئولیت قرار می گیرند بدتر عمل می کنند.

آیت الله رمضانی با اشاره به آیه «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ؛ و قطعا شما را به چيزى از قبيل ترس و گرسنگى و كاهشى در اموال و جانها و محصولات مى ‏آزمايیم، مطرح کرد: خیلی از افراد زمانیکه در عافیت هستند همه چیز را منکر می شوند.

وی در ادامه افزود: امام حسین علیه السلام می فرماید «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون؛ مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ بلا آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»؛ آزمایش افتنان توسط بلایا، مصیبت ها و گرفتن نعمت ها صورت می گیرد.

استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم با بیان اینکه گاهی آزمایش برای یادگرفتن است و برای این نوع آزمایش از واژه "اختبار" استفاده شده، اظهار داشت: واژه "امتحان" در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها بیان شده و این واژه در جای استفاده می شود که شخص امتحان شونده از جایگاهی عزیز و محترم برخوردار است و مورد شکنجه، اهانت و قدر نشناسی قرار بگیرد.

ارسال نظرات