۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۵
کد خبر: ۷۴۶۷۷۴
وحید جلیلی:

بزرگ ترین تحول جهانی دوران معاصر توسط روحانیت رقم خورده است

بزرگ ترین تحول جهانی دوران معاصر توسط روحانیت رقم خورده است
قائم مقام سازمان صداوسیما با اشاره به تلاش جریان روشنفکری در انکار و سانسور هویت دینی جامعه ایران، بیان داشت: بزرگ ترین تحول دوران معاصر توسط روحانیت رقم خورد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست «فیلمنامه نویسان دینی» با حضور وحید جلیلی قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی به همراه داود صالحی زاده رئیس مرکز رشد امور فیلمنامه سازمان صداوسیما و کمال اکبری رئیس دانشکده دین و رسانه برگزار شد.

در بخش اول این نشست دکتر صالحی زاده با اشاره به طرح زیادی که در گذشته ارائه می شد اما مورد پذیرش قرار نمی گرفت اظهار داشت: از 45 کارگاه ارائه شده 15 کارگاه مرتبط به قم بوده و 13 عدد از آن ها در مرحله نگارش قرار دارند؛ 160 طرحی که مورد تأیید ارزیابان قرار گرفت 45 طرح تصویب و 13 عدد آن در دست نگارش هستند.

حجت الاسلام داودآبادی مدیر «خانه خلاق فیلم نامه و فیلم دینی» دانشکده دین و رسانه به تأسیس این خانه خلاق درسال گذشته و حمایت دکتر جلیلی و دکتر اکبری از فعالیت‌های آن، اشاره و اظهار داشت: بیش از ده طرح مصوب در قالب پنج کارگروه فعال در خانه خلاق داریم که برخی از آنها به مرحله قرارداد فیلمنامه رسیده و در فرایند نگارش قرار دارند و پژوهش برخی از  آنها به عنوان یک مرحله مهم در فرایند نگارش به اتمام رسیده است.

وی با اشاره به اهمیت  پژوهش فیلمنامه‌ای، اظهار داشت: در دوره‌های مدیریتی گذشته، فیلمنامه سریالی که گاه سه قسمت آن پخش شده بود برای ارزیابی پژوهشی فیلمنامه در دستور کار قرار می گرفت یعنی فرایند پژوهش امری فرمالیته بود. اما امروز پس از دوره تحول برای همه فیلم ها فرم پژوهش پر می شود؛ برای سریال ها نزدیک 300 صفحه پژوهش با روش علمی ارائه شده است؛ برخی از کارها نیز به سیناپس رسیده و طرح تفکیکی آن نوشته شده است.

عضو هیأت علمی دانشکده دین و رسانه با اشاره به حمایت های صورت گرفته از طرح‌های راهبردی تا قرارگیری در مرحله تولید، اظهار داشت: سعی کردیم در نگارش فیلمنامه‌ها محورهای 12گانه سند تحول را پوشش دهیم و تنوع محورها را لحاظ کنیم.

حجت الاسلام داودآبادی از نگارش فیلمنامه زینت کردستان خبر داد که دارای طرحی راهبردی است و افزود: شخصیت اصلی این فیلمنامه دختری از اهالی کردستان بوده که می تواند با اشاره به حوادث پس از فوت مهسا امینی سوژه خوبی برای تولید باشد.

قبل از شروع سخنان جلیلی فیلمنامه نویسان و دبیران کارگروه های نگارش فیلمنامه گزارشی از فعالیت های صورت گرفته و سوژه های خود ارائه کردند.

وحید جلیلی در آغاز سخنان خود به گزارش های ارائه شده اشاره کرد و اظهار داشت: برای شکستن حلقه نسبتا بسته فیلمنامه نویسی در رسانه ملی این تلاش های لازم است و از افرادی که تخصص خود را به کار گرفتند باید تشکر کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه به نهضتی ضدسانسور احتیاج است، اظهار داشت: هنر مدرنی که در طول 100 سال گذشته به کشور وارد شده نگاه خاص و محدودی به ایران داشته است؛ آثاری که در قبل و بعد از انقلاب در فضای هنر می بینیم نوعا نگاهی منفی به جامعه ایران داشته و بسیاری از آرمان های ملی را مورد نقد قرار داده است.

جلیلی با اشاره به گسترش رسانه ها و ابزارهای رسانه ای مدرن اظهار داشت: تصویر برساخته و بی قواره ای از جامعه ایران در رسانه ها شکل داده شده است؛ در ادبیات داستانی که از جمال زاده، بزرگ علوی، احمد محمود، دولت آبادی، صادق هدایت و دیگران عمدتا جامعه ای چرک، سیاه، کثیف و عقب افتاده و همچنین فاقد جذابیت و عناصر دوست داشتنی ارائه می دهند. تک ستاره هایی مانند جلال آل احمد تا همین امروز منفور فحاشی جریان روشن فکری است زیرا خلاف جریان آب شنا کرده است.

وی با اشاره به کشف حجاب رضاخانی تصریح کرد: رضاخان به ترکیه رفت و برگشت و پس از آن به مردم دستور داد که لخت شوند اما شاهان قاجار تا پاریس هم رفتند اما این قدر نوکیسه نبودند که تحت تأثیر غرب با فرهنگ این ملت مبارزه کنند؛ انزجار از فرهنگ دینی و هویت ملی در رژیم پهلوی به حدی بالا بود به راحتی تحت تأثیر قرار گرفتند.

قائم مقام رئیس رسانه ملی با اشاره به تأثیرپذیری فرح پهلوی از فرهنگ غربی و رقم زدن فجایعی مانند جشن هنر شیراز تصریح کرد: میشل فوکو پس از سفر خود در سال 57 به ایران، به همفکران و همکاران خود می گوید هر آنچه از انقلاب ها خوانده اید کنار بگذارید و امروز بشریت باید به این بیاندیشد که ایرانی ها چه اندیشه ای در سر دارند؛ در همان سال 57 تصویری که جریان نخبگانی ایرانی از جامعه ایران دارد متفاوت با واقعیتی است که در حال رخ دادن است.

وی با بیان اینکه جریانی که از دل روحانیت می جوشد نگاهی واقعی به جامعه ایران دارد، اظهار داشت: روحانیت متهم است به اینکه چشم بینا نداشته و قدرت درک جهان را ندارد و همچنین همراه جهان رشد نکرده است؛ برخلاف همه تصورات بزرگ ترین تحول در جهان معاصر از جایی شروع می شود که متهم به نفهمیدن تحول است؛ یک دلیل عمده نفرت غرب زده‌ها از انقلاب اسلامی این است که نتوانستند آن را پیش بینی کرده و تخیل کنند زیرا واقعیت انقلاب توسط روحانیت از تخیل روشنفکر ها جلو افتاد. روشنفکر ها تصور کردند که اگر ویژگی های دینی را انکار کنند در واقعیت نیز این ویژگی ها از بین خواهند رفت اما یک دفعه چشم های خود را باز کردند دیدند در سال 57 ایران پر از جوانانی است که با تخیلات و تمنیات آن ها فاصله دارد.

وحید جلیلی با اشاره به زحماتی که جریان غرب زده 20 سال قبل از شهادت امیرکبیر کشیده و با ترجمه و ترویج تفکر وارداتی تلاش های بسیار زیادی کرده است، تصریح کرد: جامعه ایران 57 دنبال کسانی افتاد که جریان روشنفکری به دنبال حذف آن ها بود؛ رضاخان عقبه ای روشنفکری و طرفداران نخبه داشت و اینگونه نبود که کشف حجاب و کشتار مردم را بدون عقبه روشنفکری صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی قهرمانان فراوانی را با ماجرایی جذاب از منظر درام معرفی می کند، ادامه داد: از دل جامعه ای که سال ها اظهار می شد قهرمانی ندارد، با هزاران قهرمان اتفاقی بزرگ در قرن معاصر رقم زده شد؛ کارتر در سخنرانی در سال 56 در کاخ شاه ارائه می دهد ایران را جزیره ثبات معرفی می کند که کمتر از 10 روز قیام 19 دی در قم رخ می دهد؛ جیمی کارتر رأس تمدن محاسبه غرب قرار دارد و کمتر از 10 روز گزاره ارائه شده آن باطل می شود. قوت تمدن غرب محاسبه گری آن است اما کمتر از 10 روز محاسبه آن غلط از آب در می آید.

قائم مقام رئیس رسانه ملی با اشاره به فاصله گرفتن بدنه جریان روشنفکری از انقلاب اسلامی و قرار گرفتن بخشی از آن ها در مقابل انقلاب تصریح کرد: از همان ابتدای انقلاب جوانانی سعی کردند خلأ را پر کنند؛ اخوان ثالث به حضرت آیت الله خامنه ای در پاسخ به اینکه چرا برای انقلاب شعر نمی گوید، بیان می کند که ما بر سلطه ایم که ایشان می فرماید سلطه تر از آمریکا و شوروی که نیست علیه آن ها حرف بزن. در همین فضا که افرادی خود را برای انقلاب خرج کنند، جوانانی بزرگ می شوند و چهره هایی در فضای هنر مانند مخمل باف، کمال تبریزی و... جریان تازه ای در هنر کشور شکل می دهند؛ اواخر دهه 60  که برخی از این افراد ریزش کردند و مانند عبیدالله ابن عباس به لشکر دشمن پیوستند، شوک بزرگی وارد می کنند.

وی با بیان اینکه جریان روشنفکری نمی خواست قبول کند که در انقلاب جریانی خودش ببیند، خودش روایت کند، خودش زیبایی شناسی کند، ادامه داد: انتظار می رفت با رفتن مخملباف و عباس معروفی ضربه ای سنگین وارد شود که با ظهور سیدمرتضی آوینی علمدار تازه ای وارد شد و با قابلیت هایی که از لحاظ فکری داشت توانست به جبهه هنر و اندیشه انقلاب اعتماد به نفس بدهد و نقد درست از فرورفتن بچه ها در شبهات جلوگیری کند.

دبیر ستاد تحول رسانه ملی با اشاره به ساخته شدن بیش از 600 سریال در طول 25 سال گذشته در صداوسیما اظهار داشت: در بیش از 500 عدد از این سریال‌ها اثری از انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی نیست؛ تراب نژاد بیان می کند که در فیلمنامه عباس بابایی به ما گفتند که به جنبه های حزب الهی شهید بابایی پرداخت نشود؛ فردی فیلمنامه شهید همت را نوشته بود که در نشستی با حضور سردار نقدی فیلمنامه خود را ارائه کرد و سردار به آن انتقاد کرد که اثری از مخالفت همت با بازرگان و بنی صدر دیده نمی شود که فیلمساز پاسخ می دهد این «همت»، «همت» شما است.

وی ادامه داد: برخی دوست ندارند در مقابل هنر، اندیشه و فلسفه غرب صف آرایی کنند و با جریانی در 20 سال اخیر مواجه هستیم که اجازه نداد دراماتیک ترین واقعه جهان معاصر به هنر و ادبیات وارد شود؛ هیچ پدیده ای به اندازه انقلاب اسلامی ایران دراماتیک نیست و من پای این حرف ایستاده ام؛ اگر فردی به دفتر من می آمد و طرح فیلمنامه ای را ارائه می کرد که در آن دختری ژاپنی با مردی ایران ازدواج می کند و مسلمان می شود و فرزندش نیز در جبهه شهید می شود به او می گفتم تخیل خوبی داری اما این داستان کاملا واقعی است و هیچ تخیلی ندارد.

جلیلی با بیان اینکه قاسم سلیمانی بچه چوپانی در کرمان بود که جریان روشنفکری با آن مخالف است، اظهار داشت: سلیمانی تنه به تنه اسطوره ها می زند؛ فردوسی بیان می کند که رستم یلی در سیستان بود که به دست من تبدیل به رستم دستان شد و در حال حاضر احتیاج به فردوسی هایی داریم که یل کرمانی ما را روایت کند. سریال هایی که در طول 20 سال گذشته ساخته شدند که اوج درگیری آن دعوای مادرشوهر با عروس بوده است اما اثری از انقلابی که جهان را به هم ریخته است وجود ندارد.

وی با بیان خاطره ای از ساخت یک فیلم در فضای مسجد، اظهار داشت: اگر ما بخواهیم در لوکیشن کلیسا فیلم بسازیم بهتر می توانیم آن را دکوپاژ کنیم تا اینکه مسجد را به تصویر بکشیم زیرا فیلمهای زیادی ساخته شده که تجربه دکوپاژ کلیسا را به فیلمساز ارائه می دهد اما مسجد و نماز جمعه بسیار سخت است چون تجربه نشده است.

قائم مقام رسانه ملی با بیان اینکه در مقابل جریانی قرار داریم که پای انکار خود ایستاده است، افزود: فردی پس از فوت شجریان توییت زد که بزرگ ترین سوگ اجتماعی بعد از مرگ مصدق را شاهد هستیم؛ مصدق در سال 45 در احمدآباد مستوفی بدون اینکه کسی خبر شود به رحمت خدا رفت؛ این فرد نه تنها تشییع جنازه امام خمینی، شهید بهشتی، آیت الله طالقانی را ندیده است بلکه در جلوی چشم خود تشییع جنازه قاسم سلیمانی را نمی بیند. حاج قاسم چیزی از درام کم ندارد اما جریان سانسورچی آنقدر قوی است که اگر کسی بخواهد سراغ آن برود رمی می شود؛ خیانت جریان روشنفکر به هنر از خیانت به انقلاب بالاتر است زیرا سوژه هایی را از جهان دریغ کرده است.

وی با اشاره به سفر مشهورترین فیلمساز آمریکای لاتین به ایران و مشاهده فیلم «یتیم خانه ایران» و «چ» اضافه کرد: میگوئل لیتین سفری مخفی به شیلی داشته است که گابریل گارسیا مارکز کتاب آن را نوشته است؛ این فیلمساز با اشاره به اینکه فیلم های کیارستمی را دوست دارد شکایت می کند که چرا چرا دنیا ابوالقاسم طالبی را نمی شناسد.

جلیلی با بیان اینکه با فضایی صددرصد سیاسی روبرو هستیم که نعل وارونه می زند، اظهار داشت: یکی از دوستان غرب گرا سرمقاله 12 صفحه ای نوشته و رسما عصبانی است با این ادعا که تلویزیون متعلق به طبقه متوسط شهری است و چرا به این دهاتی ها توجه می شود؛ در همین تلویزیون گاندو ساخته می شود که کار متوسطی است و شعار «مرگ بر آمریکا» را هم در خود دارد که خیابان ها خلوت می شود؛ ملت ما قهرمان و حماسه می خواهد.

قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما، با بیان اینکه با حرف زدن، سخنرانی کردن و توییت زدن نمی شود کار کرد، ادامه داد: باید کسانی باشند که حق بودن جمهوری اسلامی را دیده و به صحنه بیاورند؛ ما جریان ضد سانسور هستیم اما به قدری قدرت دارند که خلاف این را به بچه حزب الهی ما نشان می دهند؛ بیش از 40 انتخابات در کشور بوده که 700هزار نفر کارگزار فعال داشته است اما اگر فیلمسازی به سمت این سوژه ها برود برچسب های رانت خوار، سفارشی ساز، خالص سازی را متحمل می شود اما جریان روشنفکری یک فیلمنامه را دوبار می سازد؛ فیلم «من مادر هستم» جیرانی و فیلمی از نیکی کریمی یک فیلمنامه است؛ آن ها که از قصاص در جمهوری اسلامی فیلم می سازند هنرمند غیرسیاسیِ زیبایی شناس هستند و ما شعاری هستیم.

وی در ادامه با بیان اینکه خط وقتی شکسته می شود که چندین کار در پارادایمی متفاوت ساخته شود، خاطرنشان کرد: هر چقدر شما مسؤولانه تر حضور داشته باشید این دوره گذار سریع تر طی می شود.

قائم مقام رئیس رسانه ملی در پاسخ به سؤالی در خصوص بسته بودن تلویزیون در دوره تحول پاسخ داد: در کدام مقطع رسانه ملی زیدآبادی، قوچانی و ابطحی آمده اند؛ فضا اینقدر سنگین است که امتیازات ما نمایش داده نمی شود؛ اولین قرارداد فیلمنامه در دوره ما با «عباس نعمتی» بسته شده است که در نامه ای از وحید جلیلی به «ابن ملجم» تعبیر کرد؛ آخرین برنامه کتاب باز اردیبهشت 1400 یعنی چندین ماه قبل از حکم گرفتن من بوده است.

وی با اشاره به سلبریتی هایی که در حوادث پاییز 1401 قطع همکاری کرده و علیه نظام کار کردند، تأکید کرد: سال ها برای این افراد هزاران میلیارد خرج شده است و کسانی که چنین سیاست هایی را داشته اند باید از پاسخ گویی فرار کنند و من باید پاسخ آن را بدهم؟ جریان روشنفکری اجازه فکر کردن به ارزش های انقلاب را نمی دهد؛ مرضیه برومند هم که باشی و 40 سال برای مردم خاطره ساخته باشی هم یک کلمه حق نداری علیه اسرئیل در روز پس از انفجار بیمارستان المعمدانی حرفی بزنی؛ آمریکا هم نه اسرائیل.

ارسال نظرات