۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۵
کد خبر: ۷۴۶۰۳۷
کارشناس مشاوره و خانواده مطرح کرد؛

پنج کلید طلایی ایجاد زندگی مشترک

پنج کلید طلایی ایجاد زندگی مشترک
حجت الاسلام میرزایی ایجاد امنیت، احساس دوست داشتن و دوست داشته شدن، تفریح خانوادگی، احساس کفایت کردن و پذیرش محدودیت در زندگی را پنج کلید طلایی ایجاد زندگی مشترک خواند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، سومین جلسه درس اخلاق «مدیریت خانواده» با ارائه حجت الاسلام مجتبی حسین میرزایی از کارشناسان خانوده، به همت خبرگزاری رسا در سالن شهید دهقانی این رسانه حوزوی برگزار شد.

حجت الاسلام میرزایی با اشاره به اختلاف های درون خانواده خاطرنشان کرد: اگر در خانه هر کس به فکر خودش باشد قطعا در این خانه آرامش نخواهیم داشت فقط در رویکرد سیستمی دقت می شود این کاری که انجام می دهم چه اثری بر دیگران و خانواده خواهد گذاشت.

وی انتخاب صحیح و فراگیری مهارت زندگی مشترک را دو عامل اصلی تشکیل یک زندگی موفق عنوان کرد.

این کارشناس مشاوره و خانواده، ایجاد امنیت، احساس دوست داشتن و دوست داشته شدن، تفریح خانوادگی، احساس کفایت کردن و پذیرش محدودیت در زندگی را پنج کلید طلایی ایجاد زندگی مشترک خواند.

حجت الاسلام میرزایی ایجاد امنیت را مهم ترین عامل زندگی پایدار و رضایتمندانه عنوان کرد و توضیح داد: امنیت داشتن یعنی دوری از احساس خطر؛ یعنی رفتار ها و محیط خانه به گونه ای باشد که همه احساس کنند تهدیدی بر علیهشان وجود ندارد.

وی مقایسه کردن، تهدید دیگری، تمسخر و توهین را از جمله مهم ترین عوامل سلب امنیت از اعضای خانواده خواند و گفت: مقایسه چه مثبت و چه منفی باعث ایجاد استرس و نا امنی می شود؛ مقایسه متأسفانه در دوران ابتدایی باعث سلب امنیت و اعتماد به نفس از کودکان می شود و به شدت باید در دوران کودکی از مقایسه کردن فرزندان پرهیز کرد.

حجت الاسلام میرزایی در ادامه به یک نکته محوری در رعایت این نکات اشاره کرد اظهار داشت: در تمام رفتارها در زندگی برای ما واقعیت مهم نیست، ذهنیت و دریافت فرد مهم است، یعنی ممکن است من کاری را با نیت خوبی انجام دهم اما در نظر طرف مقابل توهین به حساب بیاید.

وی در ادامه ضمن بیان مثالی گف: مثلا در عامل احساس دوست داشتن و احساس دوست داشته شدن، ممکن است ما طرف دیگر را عمیقا دوست داشته باشیم اما او احساس نکند و باید رفتار ها طوری باشد که دیگری احساس کند.

این کارشناس مشاوره و خانوده تفریح خانوادگی را توضیح داد و بیان داشت: تفریح باید یک فعالیت مشترک لذتش باشد که به صورت هفتگی اجرا شود؛ خانواده هایی که سرگرمی و تفریح ندارند، خانواده هایی مستعد اختلاف و درگیری هستند.

وی در ادامه تأکید کرد این فعالیت تفریحی که انجام می شود باید مهیج و غیر تکراری باشد تا همه اعضای خانواده از آن لذت ببرند.

حجت الاسلام میرزایی در تبیین معنای احساس کفایت کردن گفت: احساس کفایت یعنی هر شخص احساس کند انسانی با عرضه، توانمند و با ارزش است و دیگران می توانند به او اعتماد کنند.

وی همچنین در مورد پذیرش محدویت، بیان داشت: اگر بپذیریم محدود هستیم و بهره محدود می توانیم از دنیا داشته باشیم، آرامش خواهیم داشت، معمولا آدم هایی که تخلیلشان قوی است پذیرش محدودیت کم تری دارند و فضای خیالی که برای خود ساخته اند با فضای واقعیشان رقابت می کند و باعث نارضایت آنان می شود؛ کسی که وارد سیستم خانواده می شود باید بتواند محدودیت های زندگی را بپذیرد.

ارسال نظرات