۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۵
کد خبر: ۷۴۵۲۸۶
کارشناس خانواده:

مهم ترین مؤلفه در به آرامش رسیدن خانواده «احساس امنیت» است

مهم ترین مؤلفه در به آرامش رسیدن خانواده «احساس امنیت» است
حجت الاسلام حسین میرزایی مهم ترین مؤلفه هر رابطه ای را «امنیت» عنوان کرد و یکی از علل تأمین امنیت در خانواده را سلامت جسمی و روانی افراد تشکیل دهنده خانواده دانست.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، دومین جلسه درس اخلاق «مدیریت خانواده» با ارائه حجت الاسلام مجتبی حسین میرزایی از کارشناسان خانوده، به همت خبرگزاری رسا در سالن شهید دهقانی این رسانه حوزوی برگزار شد.

حجت الاسلام میرزایی مهم ترین مؤلفه هر رابطه ای را «امنیت» عنوان کرد و در خصوص امنیت خانواده اظهار داشت: برای اینکه یک خانواده امن شود باید رویکرد سیستمی داشته باشیم؛ رویکرد سیستمی فقط باعث ایجاد رضایت در طرفین نمی شود و اثر ویژه ای در تأمین امنیت افراد دارد.

وی ایجاد یک سیستم مناسب را نیازمند افرادی سالم دانست و افزود: قبل از ازدواج باید افراد تشکیل دهنده از سلامت کامل جسمی و روحی برخوردار باشند؛ با انسان غیرسلامت نمی توان رابطه ای امن و رضایتمند داشت، مثلا یک فرد بدبین، مضطرب، وسواسی تمام روابط سیستم را تحت شعاع قرار می دهد.

این کارشناس خانواده در تأکید اهمیت سلامت افراد تشکیل دهنده سیستم و خانواده تصریح کرد: مهم تر از دین داری سلامت است، سلامت مقدم بر دین‌داری است، آدم های غیرسلامت دین داری خوبی هم نمی توانند داشته باشند و فرزند سالم فطرتا به سمت دین گرایش پیدا می کند و دین داری با کیفیتی هم خواهد داشت.

حجت الاسلام میرزایی افزود: انسان هایی که از سلامت کافی برخوردار نیستند دیگران را در نفس خودشان می کشند؛ یعنی خود محوری چند برابری نسبت به دیگران دارند.

این مشاور خانواده در قالب مثالی یکی از علائم عدم‌سلامتی را در سنین نوجوانی بیان کرد و گفت: اگر بخواهیم سلامت فرزندان 9 تا 12 ساله را بسنجیم، باید ببینیم دوست صمیمی دارند یا خیر؛ فرزندان باید حداکثر تا 12 سالگی حداقل یک دوست صمیمی داشته باشند و الا سلامت نیستند.

وی یکی دیگر از عوامل نقش آفرینی صحیح در خانواده را تربیت شدن بر اساس رویکرد سیستمی خواند و در قالب مثالی کارگاهی بیان داشت: اگر فرزند ما رفیقی داشت و آن رفیق دچار انحراف اخلاقی شد به عنوان والدین باید چه کنیم؟ معمولا چه می کنیم؟ معمولا به فرزند می گوییم ارتباطش را قطع کند، اما آیا این تربیت صحیح است؟ ما با این کار در حال آموزش طلاق به فرزندان هستیم، یعنی اگر کسی  در ارتباط آسیبی داشت بهترین راه حل قطع ارتباط با او است.

حجت الاسلام میرزایی افزود: این عملکرد، وفا و تعهد را که از مهم ترین مفاهیم در خانواده است را مخدوش می کند و اگر بچه خودمان دچار انحراف و آسیب شود با او قطع ارتباط می کنیم؟ چرا حرف از قطع ارتباط می زنیم چون رویکرد ما خود محورانه است، چون چیزی که اهمیت دارد تویی، پس مسئله مهم این است که باید مبانی تربیتی ما سیستمی باشد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: بچه باید خودش برای اصلاح دوستش تلاش کند، باید تلاش ما را برای اصلاح دوستش ببیند و علاوه بر این وقتی بچه با آسیب مواجه شد، متوجه می شود مسئله «انتخاب» چقدر مهم است؛ قبل از این خیلی متوجه پیامدهای انتخاب نمی شد و در آینده برای ازدواج و کار انتخاب های خوبی خواهد داشت.

این استاد مشاوره با اشاره به تربیت فعالانه در مقابل تربیت منفعلانه، بیان داشت: قطع ارتباط کردن  فرزند با دوستش و یا گوشی خود را در اختیار فرزند قرار دادن از مصادیق تربیت منفعلانه است.

حجت الاسلام میرزایی در پایان یکی دیگر از ویژگی هایی را که باید قبل از ازدواج کسب کرد را انعطاف پذیری ذکر کرد و گفت: شخص اگر انعطاف لازم را در مقابل کاستی های طرف مقابل نداشته باشد از خانواده فرار خواهد کرد و رو به خیانت می آورد.

ارسال نظرات