۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷
کد خبر: ۵۹۲۲۰۳
در قالب کتابخوان همراه پژوهان؛

نسخه الکترونیکی کتاب «ادبیات فارسی و فلسفه اسلامی» منتشر شد

نسخه الکترونیکی کتاب «ادبیات فارسی و فلسفه اسلامی» منتشر شد
نسخه الکترونیکی کتاب «ادبیات فارسی و فلسفه اسلامی» به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قالب کتابخوان همراه پژوهان منتشر شد.
محمد پهلوانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به آماده سازی نسخه الکترونیکی کتاب «ادبیات فارسی و فلسفه اسلامی» اظهار داشت: فلسفه و ادبیات دو فعالیت فرهنگی و دو نماد پویایی هر تمدن است. فلسفه را می‌توان نمودار اندیشه، و ادبیات را نشانِ تخیل جامعه انسانی دانست. بدیهی است این دو حوزه در خاستگاه، روش و اهداف خود با یکدیگر تشابه و هماهنگی چندانی ندارند، اما بررسی تاریخ ادبیات و فلسفه ملل مختلف نشان می‌دهد که گاه این دو چه رابطۀ تنگاتنگی برقرار کرده و در چه شاه‌کار‌هایی دست به دست هم داده‌اند.

وی گفت: فلسفه اسلامی از نخستین گام‌ها، پیوند خویش را با زبان و ادبیات فارسی ـ گاه پررنگ و پرفروغ و گاه سایه‌وار و کم‌نور ـ به نمایش گذاشته است. مسلمانان پس از آن‌که براثر فتوحات پیاپی خود اندلس، شمال افریقا و قسمت بزرگی از متصرفات آسیایی روم شرقی و تمام شاهنشاهی ساسانی را به اطاعت خود درآوردند، امپراتوری جدید دینی ترتیب دادند که از ملت‌ها و تمدن‌های گوناگون تشکیل می‌شد. نتیجه چنین رویدادی برخورد و تضارب اندیشه‌ها و آراء مختلف بود. ترجمه‌ها آغاز شد و بحث و جدل‌ها سرگرفت.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: فلسفه اسلامی از مجموع آموزه‌های علوم عقلی یونانی، سریانی، ایرانی و به انگیزۀ تطابق با معارف کلامی قرآنی پدید آمد.

وی افزود: به گواهی تاریخ اغلب فلاسفه بزرگ جهان اسلام از میان ایرانیانِ اندیشور برخاستند که البته آثار خویش را به زبان علمی آن روز، یعنی عربی می‌نگاشتند. ابوعلی سینا نخستین و بزرگ‌ترین فیلسوف اسلامی است که به خود جرئت داد و اثری کاملاً فلسفی را به زبان فارسی به رشتۀ تحریر درآورد. این نقطه آغاز تعامل میان فلسفۀ اسلامی و ادبیات فارسی بود.

پهلوانی به معرفی کتاب «ادبیات فارسی و فلسفه اسلامی» پرداخت و اظهار داشت: این کتاب نوشته فاطمه شیخ الاسلامی است که در مؤسسه بوستان کتاب تهیه شده و در انتشارات این مؤسسه به چاپ رسیده است.

وی گفت: کتاب «ادبیات فارسی و فلسفه اسلامی» با ۱۶۸ صفحه به زبان فارسی و به قیمت ۱۴۰۰۰۰ ریال در سال ۱۳۹۷ منتشر شده و به تازگی اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی این کتاب را به صورت کتاب الکترونیکی و در قالب کتابخوان همراه پژوهان با قابلیت اجرا در سیستم عامل اندروید و ویندوز به قیمت ۳۰۰۰۰ ریال منتشر کرده است.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره خرید نسخه الکترونیکی این کتاب خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان برای دریافت نرم افزار این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی کتابخوان همراه پژوهان به آدرس www.pajoohaan.ir مراجعه کرده و با خرید نسخه الکترونیکی این کتاب، از مطالب آن بهره‌مند شوند. /۸۲۲/ت ۳۰۳/ش
ارسال نظرات