۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۲
کد خبر: ۵۱۴۳۰۲
نماینده بعثه مقام معظم رهبری در عراق:

حج مظهر بیداری و همدلی مسلمانان جهان است

حجت الاسلام والمسلمین نجفی روحانی حج را مظهر بیداری و همدلی مسلمانان جهان دانست و از مسلمانان خواست از قرآن درس هوشیاری بگیرند.
حجت الاسلام و المسلمین نجفی روحانی

اشاره: فریضه حج از مهمترین فروع دین مبین اسلام است که بر مسلمانان مستطیع واجب شده است؛ میلیون ها مسلمان هر ساله از سراسر جهان، گرد خانه خداوند عالم آمده و به انجام مناسک می پردازند.

از مهمترین ویژگی های حج، اجتماع عظیم مسلمانانی است که با اهداف مشترک در یک نقطه جمع شده و با وحدتی بی نظیر، لباس احرام پوشیده، دل از تعلقات دنیایی خود کنده، سعی در صفا و مروه می کنند و پس از وقفه در عرفات، رمی جمرات را به جا می آورند.

از مباحث مهمی که در این زمینه مطرح است، تأمین امنیت حجاج در ایام حج است؛ متأسفانه در طول سالیان شاهد بوده ایم که حاکمیت مزدور و خبیث آل سعود که خود را خادم الحرمین می نامد، بارها به جای خدمت به زائران خانه خدا، خیانت کرده است؛ از این رو با توجه به فاجعه جانسوز منا که دوم مهر 1394 و در روز عید قربان رخ داد و منجر به شهادت حدود 464 نفر از حجاج ایرانی و بیش از 2هزار مسلمان از سراسر جهان شد، بعد امنیتی حج جایگاه و اهمیت ویژه ای پیدا کرد.

از همین جهت با حجت الاسلام والمسلمین نجف نجفی روحانی، نماینده بعثه مقام معظم رهبری در عراق در زمینه «جایگاه و اهمیت حج» به گفت و گو پرداخته شد که مشروح آن در ادامه می آید.

رسا ـ با توجه به این که در هفته حج قرار داریم، درباره این فریضه واجب الهی توضیحاتی بفرمایید.

حج جامع ترین عبادتی است که آن را خداوند متعال مهندسی، ابراهیم خلیل(ع) معماری و پیامبر گرامی اسلام(ص) در میان مسلمان استوار ساخته و روحی تازه بخشید؛ در قرآن کریم و احادیث نبوی و سیره  ائمه معصومین(ع) بر انجام حج اهتمام و تأکید بسیار زیادی شده و برای آن اجر و پاداش فراوانی لحاظ  گردیده است.

اگر مسلمان به ظرفیت عظیم حج ابراهیمی و محمدی توجه کنند، آن گاه است که تحولات جهان اسلام به گونه دیگری رقم خواهد خورد؛ دشمنی ها، نفرت ها، کینه ها، خشونت و سنگ دلی ها و تعصب های بی جا از جهان اسلام رخت برمی بندد و در سایه توحید و اعتقاد به معاد، معرفت، بصیرت و شعور، اقتدار و امنیت کامل در جهان اسلام تأمین خواهد شد.

بی جهت نیست که خداوند متعال هم خانه خود را محل امن قرارداد و در مقام تشریع فرمود، « وَ مَنْ دَخَلَهُ كانَ آمِناً» و از همگان خواست تا حرمت آن را حفظ کنند و با یکدیگر به دیده محبت و احترام بنگرند.

رسا ـ حج چه نقشی می تواند در وحدت و همدلی مسلمانان جهان ایجاد کند؟

به این نکته باید توجه داشت که وقتی خدای متعال از ملت های مختلف و نژادهای گوناگون با مذاهب مختلف، در زمان و مکانی خاص، جهت انجام مناسک خاصی دعوت می کند؛ این دعوت و حضور باشکوه، بی حکمت و بدون هدف نیست؛ احیاء روح اخوت، همزیستی و هماهنگی بین مسلمانان از جمله آن اهداف است.

خداوند حجاج را در مکان های خاصی مانند عرفات، مشعر و منا جهت وقوف و بیتوته نگه می دارد تا علاوه بر دعا و نیایش، خودشناسی و خداشناسی، معرفت و شعور، تقویت روحیه ایثار و مقاومت و مبارزه با استکبار، وحدت و همدلی بیشتری را به آنان تزریق کند و فاصله های قومی و نژادی را کم کند.

در همه این مشاهد شریفه که باید انسان خودسازی نموده و به مقام جمعی برسد، در عرصه اجتماعی هم باید به ندای «واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا» گوش جان دهد ولی چه افسوس که امروز، شیطان درون و برون بسیاری از دولت های مسلمان را به خواب غفلت فرو برده و حتی دیگر به منافع ملت خود هم نمی اندیشند تا چه رسد به منافع سایر مسلمانان.

به راستی اگر مسلمانان همان گونه که امام راحل عظیم الشأن و رهبر معظم انقلاب «ولی امر مسلمین» بارها فرموده اند، با هم متحد  شوند، دیگر اثری از این همه مشکلات پیش روی مسلمان   وجود خواهد داشت؟

رسا ـ همانگونه که می دانید، حج عرصه تلاقی اندیشه‌های شکل گرفته در عالم اسلام است بنابراین از نظر شما حج در رشد آگاهی بین مسلمانان چقدر می تواند تأثیرگذار باشد؟

باید عرض کنم حج بزرگترین کنگره جهان اسلام است که هر ساله از همه کشورها و از همه مذاهب و با اندیشه های گوناگون در مکه مکرمه جهت انجام مناسک حج اجتماع می کنند و این بهترین فرصت برای تلاقی اندیشه، اثرگذاری و اثرپذیری بین آنهاست؛ بدون شک در برخورد این اندیشه ها با هم، همیشه  اندیشه ای غلبه پیدا می کند و حاکم می شود که بر اساس عقل، منطق و فطرت استوار شده باشد و برتر از سایر اندیشه ها تجلی کند.

بنابر این اندیشه اسلام ناب محمدی و تفکر اهل بیت(ع) که جامع ترین و عمیق ترین اندیشه ها است و با فطرت هماهنگی دارد، دارای برتری خاصی  است که در ایام حج به طور ناخود آگاه به دیگران منتقل می شود.

باید توجه داشت در هیچ زمان و مکانی مانند حج، اجتماعی با این ترکیب و خصوصیت وجود ندارد؛ لذا باید قدر این فرصت و ظرفیت عظیم را دانست وجهت ترویج اسلام ناب محمدی و استفاده حداکثری فرصت را مغتنم شمرد.

بدون شک آرزوی دیرینه دشمنان، عدم حضور پیروان اهل بیت(ع) در همایش بی نظیر جهان اسلام است؛ خود ائمه معصوم(ع) هم در زمان بنی امیه و بنی عباس با آن همه شرایط سخت به حج می رفتند تا مرم از نور هدایت آنان بیشتر بهره ببرند.

رسا ـ روشن است که اسلام مرز جغرافیایی ندارد؛ هر جا مسلمانان حضور و غلبه دارند، منطقه اسلام است، بنابراین آیا حج می تواند زمینه‌ساز تشکیل امت‌ واحده باشد؟

بدون شک یکی از اهداف مهم نبی مکرم اسلام(ص) و قرآن کریم تشکلیل امت واحده اسلامی بوده است؛ خداوند متعال هم در آیه 92 سوره مبارک انبیاء قران کریم می فرماید، «ان هذه امتکم امة واحدة و انا ربکم فاعبدون»؛ اسلام می خواهد  از شعوب و قبایل مختلف، امت واحده پدید آورد و آن امت واحده را درمسیر صراط مستقیم و عبودیت مطلق خداوند قرار دهد.

ولی متاسفانه استعمار دیروز و استکبار امروز و غفلت مسلمانان سبب شده است که دشمنان بتوانند با تحریک احساسات و با تشویق تکفیری ها و ایجاد گروهک تروریستی داعش، آتش فتنه را در جهان اسلام روشن کنند و قومیت های مختلف عربی، فارسی، ترکی، آفریقایی و آسیایی، که باید هویت واحده و امت واحدی را تشکلیل دهند، از هم جدا سازند و آن ها را به بهانه های گوناگون به جان هم بیندازند.

استکبار قصد دارد جهان اسلام را «اربا اربا» کرده و خود بر آنان حکومت کند و منابع مسلمانان را به یغما ببرد؛ بر مسلمانان است از قرآن که کتاب بیداری است و حج که مظهر بیداری و همدلی است درس گرفته و هشیار شوند و اجازه ندهند استکبار جهانی و صهیونیست های جنایتکار این گونه جان و مال مسلمانان را نشانه بگیرند./840/ ۴۰۳/ب2

احمدرضا عابدی پور
ارسال نظرات