۰۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۱۵۳۷۶۲
رییس مرکز تخصصی مهدویت تبیین کرد؛

عصر اعتماد به فقها در تبیین دانش اهل بیت

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام کلباسی با اشاره به ویژگی تبیین علوم اهل بیت(ع) در دوران غیبت گفت: در دوران پس از غیبت صغری می بینیم شیخ کلینی کتاب کافی را با بهره گیری از اصول اربعه مأئه تدوین می کند یا شیخ مفید، شیخ طوسی و شیخ صدوق در دوره غیبت به تربیت و تکامل یافته بودند.
حجت الاسلام کلباسي

حجت الاسلام مجتبی کلباسی، رییس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به ترویج شبهات مهدوی در جامعه گفت: دشمن برای نسل جوان و آینده ساز همواره در حال برنامه ریزی است؛ از این رو تلاش می کند شبهات مهدوی و دینی را بیشتر در بین آنان ترویج دهد.

دشمن در شناسایی مخاطب هوشمندانه عمل می کند

وی اظهار داشت: فعالان دینی و تبلیغی نباید از این نسل غافل باشند، امام راحل فرمودند«به ابتدایی برسید که دانشگاه دیر است» اما امروزه متأسفانه در عرصه تبلیغی برعکس عمل می کنیم.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: دشمن برای همه تبلیغات می کند؛ اما از نوجوانان و جوانان غافل نمی‌شود و این غفلت نورزیدن‌ها نشانه هوشمندی دشمن است، دشمن دریافته است که نسل جوان قابلیت تغییر سریع و گیرندگی دارد.

در تبلیغ دینی باید فعال عمل کرد

وی افزود: در عرصه تبلیغ دینی نباید منفعل و منتظر شبهه از سوی دشمن باشیم، باید با توسعه آموزش‌های صحیح و معارف ناب مهدوی با شیوه‌هایی همچون استفاده از فضای مجازی، ساخت انیمیشن و فیلم، انتشار کتاب و نشریات از انفعال خارج شد در غیر این صورت آسیب‌ها  به صورت دائم در گوش ما زنگ می زند.

توجه به فرصت الکترونیک و زبان در تبلیغ

حجت الاسلام کلباسی با بیان این که با نگاه به تاریخ در می یابیم که بشر به سبب گسترش علوم و ارتباطات رو به رشد است، ابراز داشت: با وجود این، روند علم آموزی و حفظ دانش امروزه با مشکلات کمتری روبه رو است و امکاناتی همچون الکترونیک، یادگیری زبان و صنعت پیشرفته چاپ فرصت جدید و جذابی را برای تبلیغ دینی و یافتن معارف فراهم کرده است.

پژوهشگر عرصه مهدویت در پاسخ به سؤالی مبنی بر چگونگی دریافت علوم در عصر غیبت، گفت: اگر غیبت برای آخرالزمان طراحی شده است، طبیعتا تناسبی با زمان دارد، شکل گیری فقه، اخلاق، تفسیر و دیگر معارفی که بر عهده انبیا و اولیا است در زمان غیبت این مسائل ارتقا پیدا کرده است.

در عصر غیبت، علما به جایگاهی رسیده اند که جامعه توانایی اعتماد به آنها را دارد

وی ادامه داد: اگر غیبت امام در زمان امیر مؤمنان(ع) رخ می داد، آن زمان هنوز معارف به صورت کامل تدوین نشده بود و یا در دوران امام صادق(ع)، ما شاهد بلوغ کامل شیعه نبودیم؛ اما در دوران پس از غیبت صغری می بینیم شیخ کلینی کتاب کافی را با بهره گیری از اصول اربعه مأئه تدوین می کند یا شیخ مفید، شیخ طوسی و شیخ صدوق در دوره غیبت به تربیت و تکامل یافته بودند.

حجت الاسلام کلباسی اظهار داشت: از آن به بعد فقه، اصول و کلام در جایگاهی قرار می گیرد که می تواند پاسخ گوی جامعه باشد؛ بنابر این روایت«فارجعوا الی روات احادیثنا» به معنای این است که علما به جایگاهی از دانش دینی رسیده اند که جامعه می تواند به آنها تکیه و اعتماد داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: غیبت در عصری رخ داده است که بسترهای فکری و فرهنگی همچنین شرائط ابلاغ دین، تدبیر شده است./918/ت302/ع

ارسال نظرات