۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۷۵۷۷۳۳
آیت الله اعرافی:

همایش کتاب سال حوزه باید نگاه بین المللی داشته باشد

همایش کتاب سال حوزه باید نگاه بین المللی داشته باشد
مدیر حوزه های علمیه با اشاره به ضرورت حرکت به سمت رویکرد جریان ساز در همایش کتاب سال حوزه، بین المللی شدن همایش را امری پربرکتی ارزیابی کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی در جلسه شورای سیاست گذاری همایش کتاب سال حوزه با تشکر از تلاش های حجت الاسلام والمسلمین جزایری در دبیرخانه کتاب سال حوزه وی را صاحب فضل و صبوری دانست و افزود: آقای جزایری از ذخائر بوده و قدردان ایشان هستیم و امیدواریم در شورای علمی و شورای سیاستگذاری همایش کتاب سال حضور داشته باشند.

وی در ادامه از تلاش های دبیرخانه کتاب سال حوزه و معاون پژوهش حوزه های علمیه تشکر کرد و با اشاره به کاستی های احتمالی اظهار داشت: از نواقص امر عذرخواهی می کنم و امیدوار هستم که کاستی ها را درمان کنیم.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به ضرورت خروج از حالت انفعال در یافتن آثار حوزوی بیان داشت: در فرهنگ حوزویان آثاری هستند که ماندگار بوده اما برخی حوزویان در ارائه آثار به دبیرخانه استنکاف می کنند و ضرورت دارد که آیین نامه ها برای پیداکردن فعالانه آثار تغییر کند.

وی بررسی آثار بین المللی در همایش کتاب سال حوزه امری ضروری دانست و از ضرورت همکاری با جامعه المصطفی و حوزه نجف در این خصوص سخن گفت و تصریح کرد: حضور آثار بین المللی در همایش کتاب سال برکات فراوانی خواهد داشت که نیاز به ایجاد ارتباطات دارد.

آیت الله اعرافی با تأکید بر اهمیت بازتاب و اطلاع رسانی همایش کتاب سال حوزه، ادامه داد: باید به سمت رویکرد جریان ساز و زنده برویم و به حوزه های مرتبط دانشگاهی ورد پیدا کنیم. تحلیل سالانه، دوسالانه و پنج ساله از همایش کتاب سال نیز امری مهم است تا راهکارها و پیشنهاداتی طی آن ارائه شود.

وی اهتمام به ارتقای کیفی آثار را امری مهم قلمداد کرد و بیان داشت: بخش های ویژه ای که هر ساله وجود داشته است و باید در خصوص آن ها بازنگری شود تا کیفیت آن ها ارتقاء یابد از این رو توصیه می کنم که به یکصدمین سالگشت حوزه در همایش جاری توجه شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به جداول و سنجه های ارزیابی آثار، محتوا و نتیجه تحقیق را امر محوری ارزیابی کرد و بیان داشت: شاخص ها باید به گونه ای تنظیم شود که خروج آن یک اثر و فرد برجسته باشد. به علوم پایه حوزوی مانند ادبیات، کلام فلسفه و فقه باید توجه شود و پیشرفت فکری حوزه در این علوم پایه است.

آیت الله اعرافی از بازسازی گروه های علمی خبرداد و از لزوم اضافه کردن افرادی از حوزه علمیه خراسان به شورای سیاستگذاری سخن گفت.

در پایان این جلسه از تلاش های حجت الاسلام والمسلمین سیدحمید جزایری دبیر سه دوره اخیر همایش کتاب حوزه تقدیر و حجت الاسلام سیدسجاد ایزدهی به عنوان دبیر بیست و ششمین همایش کتاب سال حوزه تعیین شد.

ارسال نظرات