۱۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۴
کد خبر: ۹۷۰۹۴
رییس فرهنگسرای انقلاب اسلامی:

انقلاب اسلامی نهضتی جهانی و بین المللی است

خبرگزاری رسا ـ مراسم افتتاحیه نمایشگاه عکس و اسناد رونمایی نشده انقلاب اسلامی به مناسبت سی‌و‌ دومین دهه فجر انقلاب در فرهنگسرای انقلاب اسلامی برگزار شد.
نمايشگاه


مهدی فروتن، رییس فرهنگسرای انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه این نمایشگاه برشی از حوادثی است که نشان دهنده آمیختگی انقلاب ملت ایران با اسلام است، گفت : این نمایشگاه جلوه‌هایی از مظلومیت مردم ایران در انقلاب اسلامی را به نمایش گذاشته و نشان از آمیختگی قیام مردم با اسلام بر علیه استکبار دارد.

وی تصاویر ارائه شده در این نمایشگاه را نشان دهنده صحنه های بدیعی از ارتباط مردم با امام خمینی(ره) دانست و افزود: اصلی ترین و مهم‌ترین وظیفه در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی ایران نشان دادن اسناد تاریخی و معرفی آن اتفاقات و وقایع عظیم این دوران به نسل آینده انقلاب و جوانان و نوجوانان است.

رییس فرهنگسرای انقلاب، مخاطبان این نمایشگاه را بیشتر جوانان و نوجوانان دانست و خاطر نشان کرد: علاوه بر جوانان و نوجوانان دیگر مخاطبان این نمایشگاه پدران و مادرانی هستند که با بازدید از این نمایشگاه خاطرات خود از دوران انقلاب را به یاد می آورند و شور و حرارت روزهای انقلاب در وجودشان زنده می‌شود .

فریبا فرزام ، مدیر کل اطلاع رسانی و ارتباطات سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: اسناد موجود در این نمایشگاه مربوط به سال‌های 56 و 57 است که حاوی تعدادی مصاحبه ، خاطره ، بخش هایی از مصاحبه با فعالان انقلاب و بیان تاریخ شفاهی دوران انقلاب، اعلامیه های حضرت امام (ره) و اسناد دیگری از مبارزات مردم است.

وی هدف از برپایی این نمایشگاه را معرفی و ارائه اسناد تاریخی به عموم مردم دانست و با اشاره به اینکه بر اساس قانون باید حدود 40 سال از زمان وقوع اسناد گذشته باشد تا جنبه اطلاع رسانی پیدا کند، افزود: هدف اصلی ما قرار دادن این اسناد در معرض دید عموم بود و امیدواریم که بازدید خوبی از آن به عمل آید چرا که هدف اصلی ما از برگزاری نمایشگاه نشان دادن و اطلاع رسانی عمومی است.

نسرین نگاهبان ، رئیس گروه ارتباطات آرشیوی، در مورد اسناد و مدارکی که در این نمایشگاه ارائه شده است گفت: 45 سند در قطع ( 100در 75) که حاوی اعلامیه های حضرت امام (ره) ، اعلامیه های اقشار مختلف شامل کارمندان رادیو و تلویزیون و کارمندان وزارت فرهنگ و هنر و....و همچنین 63 قطعه عکس از خاطرات و لحظات انقلاب از تهران ، تبریز و کرمان است که لحظات نابی از انقلاب را به تصویر کشیده‌اند. همچنین 17 خاطره که توسط سازمان با افرادی که در وقایع حضور داشتند و می‌توانند زنجیره ها و حلقه های مفقود شده تاریخ را رفع کنند، جمع آوری شده است.

وی ویژگی برجسته این نمایشگاه را نمایش عمومی عکس‌ها و اسناد دانست و گفت : برجسته ترین ویژگی این نمایشگاه این است که این اسناد برای نخستین بار در معرض دید عموم قرار گرفته تا هم میهنان عزیز ما با این مقطع تاریخی از منظر اسناد و مدارک تاریخی نیز آشنا شوند.

محمد حسین حیدری ، مدیر عامل انجمن عکاسان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، عکس‌های این نمایشگاه را شامل سیر تاریخی از مستندات تصویری مربوط به شکل گیری تا پیروزی انقلاب اسلامی دانست و گفت : 40 قطعه عکس انتخابی در این نمایشگاه است که نشانگر نخستین جرقه‌های انقلاب تا زمان پیروزی انقلاب در شهرهای قم ، تبریز و همچنین عکس‌هایی از حکومت نظامی در اصفهان و حادثه سینما رکس آبادان و حضور مردم در تظاهرات و راهپیمایی‌هاست.

وی نقطه اوج عکس‌های انقلابی را عکس بیعت همافران با امام خمینی(ره) دانست و عنوان کرد: به نظر می رسد که این عکس تاثیر بسزایی در سیر انقلاب داشته باشد.

مدیر عامل انجمن عکاسان ارائه مستندات تصویری با موضوعیت انقلاب را بسیار مهم دانست و اظهار داشت : باید مستندات تصویری با موضوع انقلاب اسلامی به جوانان و نوجوانان ارائه شود چرا که تاثیر آن نسبت به متون تاریخی دو صد چندان است.

در حاشیه این همایش مهدی فروتن، رئیس فرهنگسرای انقلاب اسلامی با اشاره به وقایع اخیر مصر، تونس و اردن انقلاب اسلامی ایران را انقلابی جهانی و بین المللی دانست و گفت: همان گونه که امام خمینی(ره) بارها و بارها اشاره داشتند، انقلاب اسلامی ایران به الگویی برای ملت‌های آزادیخواه جهان تبدیل شده و صدور انقلاب اسلامی صورت گرفته که جلوه‌های آن در استکبار ستیزی و مقابله با فرعونیت معاصر دیده می شود که بی تردید ضعف و زوال رژیم‌های غاصب در این مسیر وعده الهی است .

وی با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «شکى نیست که بر اساس حقایقى که خداى متعال تقدیر کرده است، خاورمیانه‌ جدید شکل خواهد گرفت و این خاورمیانه، خاورمیانه‌ اسلام خواهد بود»، افزود: در کشورهای دیگر شاهد اتفاقاتی هستیم که بذر آن سال‌ها پیش با وقوع انقلاب اسلامی ایران پاشیده شده است.
 
شایان ذکر است که نمایشگاه عکس و اسناد انقلاب اسلامی تا پایان بهمن ماه از ساعت 9:30 تا 18 دایر است.
در حاشیه این نمایشگاه، کتابخانه تخصصی انقلاب فرهنگسرای انقلاب اسلامی بیش از دویست عنوان کتاب درباره انقلاب اسلامی را در معرض دید عموم قرار داده است./916/ د102/ع

ارسال نظرات