۲۲ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۶
کد خبر: ۹۵۴۹۶

شماره سی و یکم فصلنامه شیعه شناسی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ شماره سی یکم فصلنامه علمی ـ پژوهشی شیعه شناسی به همت مؤسسه شیعه شناسی منتشر شد.
فصلنامه شيعه شناسي 31


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شیعه شناسی فصلنامه ای است علمی ـ پژوهشی که به منظور ارائه متمرکز تحقیقات انجام شده در عرصه های گوناگون شیعه پژوهشی؛ الاهیات، تاریخ و جامعه شناسی شیعیان جهان و ارتقای آگاهی های علمی جوامع و گروه های شیعی توسط مؤسسه شیعه شناسی منتشر می شود.

«بررسی آرای تاریخی دکتر محمد عبدالرحمن و بن عباس معتوق در ارتباط با آل بویه، شیعه و عباسیان»، «بررسی فرایند تحدید نفوذ سازمان روحانیت شیعه در عصر رضا شاه پهلوی»، «بررسی آثار تمدن ایرانی ـ شیعی در منطقه ارمنستان»، «دورنمای ژئوپلیتیک شیعه در عراق»، «حضرت علی علیه السلام و نقش آرای عمومی در شکل گیری نظام سیاسی آرمانی تشیع (امامت)»، «بررسی روش شناسی تفسیر المنار در نگاه مهم ترین مفسر معاصر شیعی، علامه طباطبایی» و «بررسی نقش تشیع در قیام طاهر ذوالیمینین علیه خلیفه عباسی» عناوین مقالات متنوع این شماره است.

در اولین مقاله با عنوان «بررسی آرای تاریخی دکتر محمد عبدالرحمن و بن عباس معتوق در ارتباط با آل بویه، شیعه و عباسیان»، برخی آرای تاریخی درباره آل بویه و شیعه شناسی در ارتباط با خلافت عباسی، مذاهب اهل سنت و اوضاع علمی و فرهنگی این دوره با محوریت آثار فوق، مورد نقد و تحلیل تاریخی قرار گرفته است.

مقاله «بررسی فرایند تحدید نفوذ سازمان روحانیت شیعه در عصر رضا شاه پهلوی»، تلاشی در پاسخ به این سئوال اساسی است که اصلاحات و سیاست های نوگرایانه رضا شاه چه تأثیری بر قدرت و نفوذ سازمان روحانیت شیعه در جامعه ایران داشته است؟ به نظر نگارنده رضاشاه با نوسازی ارتش و نظام اداری، نظام قضایی، نظام آموزشی و سازمان اوقاف حکومت خود، باعث کاهش چشمگیر نفوذ قدرت روحانیت شیعه در سال های 1229 تا 1320 شد.

«بررسی آثار تمدن ایرانی ـ شیعی در منطقه ارمنستان» نام سومین مقاله است. آنچه نویسندگان بیشتر بدان پرداخته اند، تعاملات اقتصادی دوران شاه عباس دوم با ارامنه جلفا و برخی تأثیرات ادبی بر زبان ارمنی است. نگارنده تلاش کرده است با تمام محدودیت ها، از خلال منابع پراکنده، تصویری از آثار تمدن مربوط به آن دوران، به ویژه آثار فرهنگی ـ سیاسی را ارائه نماید.

نگارنده «دورنمای ژئوپلیتیک شیعه در عراق» در این نوشتار سعی کرده است سازمان ژئوپلیتیکی شیعیان درعراق آینده را تبیین کند.

در مقاله «حضرت علی علیه السلام و نقش آرای عمومی در شکل گیری نظام سیاسی آرمانی تشیع (امامت)، متضاد یا قابل جمع بودن نصب الهی و انتخاب مردم، نقش آرای عمومی در مشروعیت سازی حکومت امام معصوم، به فعلیت رساندن ولایت امام منصوب از جانب خداوند، مقید یا مطلق بودن اعتبار شورا و بیعت و آثار شرعی و حقوقی آنها، جایگاه اهل حل و عقد و عامه مردم در انعقاد و شکل گیری امامت و...، بر اساس اندیشه ها و سیره عملی حضرت علی علیه السلام مورد بررسی قرار گرفته است.

«بررسی روش شناسی تفسیر المنار در نگاه مهم ترین مفسر معاصر شیعی، علامه طباطبایی» عنوان مقاله بعدی است. در این نوشتار تفسیر المیزان که یکی از تفاسیر مهم شیعی عصر حاضر است، با تفسیر المنار که از تفاسیر معتبر قرن چهاردهم اهل سنت است، از نظر روش شناسی مورد مقایسه و تطبیق قرار گرفته است.


و بالاخره آخرین مقاله این شماره «بررسی نقش تشیع در قیام طاهر ذوالیمینین علیه خلیفه عباسی» است. در این نوشتار با مطالعه و بررسی عقاید مذهبی طاهر و ارائه قرائن و شواهد کافی، شیعه مذهب بودن وی بررسی شده و در پی آن تأثیر این اعتقاد مذهبی در عصیان طاهر علیه خلیفه، مورد ارزیابی قرار گرفته است.»

سی یکمین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی شیعه شناسی با صاحب امتیازی مؤسسه شیعه شناسی و مدیر مسئولی دکتر محمود تقی زاده داوری در پاییز 1389 در 222 صفحه منتشر شده است./913/ن601/ع

ارسال نظرات