۰۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۹۱۲۲۵
آیت الله مومن قمی در آستانه عید غدیر:

از مخالفت با ولایت و امامت بوی کفر می آید

خبرگزاری رسا ـ در سالروز ولادت امام هادی (ع)، مجلس جشنی با حضور پژوهشگران و اندیشمندان اسلامی در موسسه پیام امام هادی (ع) قم برگزار شد.
آيت الله محمد مومن آيت الله محمد مومن در مراسم رونمايي از نخستين مجله علمي پژوهشي مهدويت با عنوان مشرق موعود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد مومن، عضو شورایعالی حوزه‌های علمیه، شب گذشته در آیین سالروز ولادت امام هادی (ع)، که در موسسه پیام امام هادی (ع) قم برگزار شد، در سخنانی به تجلیل جایگاه امامت و شخصیت امام هادی(ع) پرداخت و به مناسبت فرا رسیدن عید غدیر خم، مسئله امامت و بیعت مسلمانان با امیرمومنان را تشریح کرد.

وی با استناد به آیات قرآن، احتمال ایجاد شورش و مخالفت با حکم الهی ولایت در غدیر خم را مطرح کرد و با توجه به تقدیر الهی در نصب ولایت و آیات قرآنی ، تصریح کرد: از مخالفت با ولایت و امامت، بوی کفر می آید.

آیت الله مومن با اظهار تعجب از کسانی که پس از بیعت همگانی با امیرمومنان و در محضر رسول الله صلی الله علیه و آله، پس از رحلت ایشان ، حضرت امیر علیه السلام را در تجهیز بدن پیامبر تنها گذاشته و با دیگری بیعت کردند گفت: امیرالمومنین خلافت پیامبر را دارد و همه امامان و امام هادی نیز همان مقام را دارند و دشمنان هم برای همین با ایشان مخالفت می کردند.

عضو شورایعالی حوزه های علمیه ، در ادامه به بیان خاطره‌ای پرداخت و گفت: در دفتر امام خمینی (ره) بودیم که گروهی از علمای لبنان برای ملاقات آمده بودند و من شنیدم که بزرگشان می گفت ما قبول داریم که گذشتگان ما خلاف کرده اند اما ما اگر امروز بخواهیم به این مسائل بپردازیم مایه اختلاف بین مسلمانان می شود. آیت الله خامنه ای هم در دفتر امام تشریف داشتند که با زبان فصیح و روان عربی با آن میهمانان به گفتگو پرداختند و بر موضع وحدت بین مسلمین تاکید کردند.

وی افزود: اگر امروز هم اهل فن و نظر بدون تعصب به مطالعه بپردازند می توانند از حقیقت ماجرا مطلع شوند.
 
نماینده مردم قم در مجلس خبرگان، به تاریخ شهر قم اشاره کرد و خاندان اشعری را از اصیل ترین خاندانی دانست که به قم آمده و به این شهر رونق دادند و حدیث اهل بیت علیهم السلام و ولایت را در آن رواج دادند.

وی گفت : بزرگ خاندان اشعریون، کسانی را که از روات غیر معتبر، حدیث نقل می کردند از شهر اخراج کرد گر چه در یک مورد در تشییع جنازه آن فرد نیز شرکت جست تا بفهماند اختلاف بر سر حساسیت نقل حدیث است نه مسایل شخصی.

آیت الله مومن در ادامه به داستان ارسال سهم امام از قم به سامرا برای امام هادی اشاره کرد و گفت: خبر این مسئله به دربار رسید و قرار شد ممانعت کنند و کسی هم خبر تصمیم دربار را به امام هادی رساند اما امام دعوت به آرامش کردند و در همین حال مشخصات کامل فردی که اموال را به سامرا آورده بود و مقدار اموال را به این شخص دادند تا تحویل بگیرد. ائمه اگر می خواستند از مسئله ای اطلاع یابند از ناحیه غیب، علم پیدا می کردند البته این علم ذاتی نیست و به اراده خدا در اختیارشان قرار می گیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان با تاکید بر این که ولی امر در زمان غیبت، همان وظایف ائمه را بر عهده دارد، برای مقام معظم رهبری آرزوی توفیق و سلامتی کرد.

گفتنی است، موسسه پیام امام هادی علیه السلام هر سال در روز ولادت این امام همام ، مجلس جشنی برپا می کند که شخصیت های طراز اول حوزه در آن به سخنرانی می پردازند.

همچنین حجت الاسلام سید هادی رفیعی پور، مدیر این موسسه گزارش کار یک ساله را ارایه داده و آثار تولید شده را معرفی می کند. چندی پیش کتاب الاعتقادات شیخ صدوق با تحقیق این موسسه و اثبات روایت بودن تمام متن آن منتشر شد که به دست مقام معظم رهبری رونمایی شد./903/پ202/ج
ارسال نظرات