۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
کد خبر: ۷۵۵۶۹۳

آزمون نوزدهمین دوره اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم برگزار می شود

آزمون نوزدهمین دوره اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم برگزار می شود
مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی از برگزاری آزمون نوزدهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان، حجت‌الاسلام هادی صاحبقرانی، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، در نشست خبری نوزدهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم بیان داشت: طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم، مصوبه شماره ۵۷۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و بر همین اساس، قبول‌شدگان و دارندگان مدارک تخصصی حفظ می‌توانند از مزایایی همچون اعطای مدرک هم‌‌تراز کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، مزایای درجات هنری، امتیازات اداری، استخدامی و اعطای کمک هزینه تحصیلی برخوردار شوند.

وی گفت: این آزمون بزرگترین رویداد قرآنی کشور است که در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر انس با قرآن و در سه مقطع ۱۰، ۲۰ و ۳۰ جزء قرآن کریم برگزار خواهد شد که مرحله اول آن، جمعه ۱۴ اردیبهشت به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

صاحبقرانی با اشاره به اهمیت حفظ قرآن کریم و لزوم حمایت از حافظان، اظهار کرد: در این راستا، مدارک تخصصی به حافظان قرآن اعطا می‌شود تا این افراد مورد تشویق و حمایت قرار گیرند. این مدارک توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان سنجش آموزش کشور صادر می‌شود و به حافظان واجد شرایط تعلق می‌گیرد.

 مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به بحث حمایتی و جنبه تشویقی برگزاری این آزمون افزود: این آزمون قبلاً به صورت مستقیم توسط سازمان سنجش برگزار می‌شد، اما چند سال است که توسط سازمان تبلیغات و با کیفیت و سخت‌گیری لازم برگزار می‌شود.

صاحبقرانی از افزایش شعب آزمون سراسری حافظان قرآن خبر داد و گفت: امسال این آزمون در هفت حوزه تربت جام، نیشابور، کاشمر، سبزوار و مشهد در دو حوزه بانوان و آقایان و خواف برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در مجموع ۱۶۱۸ نفر در این آزمون شرکت کرده‌اند، افزود: داوطلبان پس از موفقیت در آزمون کتبی، در آزمون شفاهی که توسط اساتید مجرب برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند و در نهایت به داوطلبان واجد شرایط، مدرک تخصصی اعطا خواهد شد.

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، هزینه ثبت‌نام در آزمون را ۲۲۰ هزار تومان عنوان کرد و ادامه داد: بخشی از هزینه توسط سازمان تبلیغات اسلامی پرداخت می‌شود. 

صاحبقرانی با بیان اهمیت عمل به قرآن و نهادینه شدن آن در بین عموم افراد جامعه گفت: حفظ و قرائت قرآن، دروازه ورود به عمل و رسیدن به سعادت و رستگاری است. طرح «زندگی با آیه‌ها» برای سومین دوره با هدف پیاده‌سازی آموزه‌های قرآن در زندگی، در حال اجراست و این طرح در راستای تحقق منویات رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن است.

وی بیان کرد: البته با وجود اقدامات قرآنی صورت گرفته باید اعتراف کنم که در زمینه کاربردی کردن قرآن در زندگی کوتاهی‌هایی صورت گرفته است، لذا باید با همفکری و مطالبه‌گری در فضای عمومی جامعه، نسبت به ترویج فرهنگ قرآنی صورت گیرد و گفتمان‌سازی در خصوص تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.

صاحبقرانی گفت: برنامه قرانی «محفل» که با استقبال بسیار خوبی همراه بود جهشی در امر حفظ قرآن و فعالیت در حوزه‌های قرآنی ایجاد کرده است و این برنامه گفتمان‌سازی در خصوص اهمیت حفظ قرآن را به همراه داشت و تداوم چنین برنامه‌هایی در طول سال و پخش آن از صدا و سیما می‌تواند در تحقق اهداف قرآنی رهبری تأثیرگذار باشد.

در ادامه مهدی رمضانی، مدیر دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: اعطای مدرک تخصصی از خدمات ویژه جمهوری اسلامی است که برای حافظان قرآن در نظر گرفته شده است.

وی افزود: امسال نوزدهمین دوره اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم برگزار می‌شود و پذیرفته‌شدگان و دارندگان مدارک تخصصی حفظ می‌توانند از مزایایی همچون اعطای مدرک هم‌تراز کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری بهره‌مند شوند.

وی گفت: در این راستا افرادی که اهتمام به حفظ قرآن کنند می‌توانند با حفظ ۱۰ جزء مدرک دیپلم، با حفظ ۲۰ جزء مدرک فوق دیپلم و با حفظ ۳۰ جزء در سطح ۳ مدرک کارشناسی، در سطح ۲ کارشناسی‌ارشد و در سطح یک مدرک دکتری دریافت کنند.

رمضانی با اشاره به سطح بالای استان در مبحث قرآنی اظهار کرد: ما دارالقرآن ایران اسلامی هستیم و هیچ استانی در کشور مانند خراسان رضوی در این حجم حافظان و قاریان بین‌المللی ندارد؛ در استان نیز، مشهد  به برکت امام هشتم(ع) سرآمد است.

مدیر دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: تعداد ۱۱۳۰زن و ۴۸۸ مرد در رشته‌های حفظ ۱۰ جزء، ۲۰ جزء و حفظ کل نوزدهمین دوره اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن شرکت کرده‌اند.

وی گفت: با توجه به استقبال شرکت‌کنندگان، آزمون نوزدهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم بر خلاف سال‌های گذشته که به صورت متمرکز در مشهد برگزار می‌شد، امسال در ۷ حوزه  شامل تربت جام، خواف، نیشابور، سبزوار، کاشمر و ۲ حوزه در مشهد برگزار خواهد شد.

رمضانی بیان داشت: با توجه به تعداد ۵۳۳ زن و ۲۷۶ مرد در مشهد تصمیم‌ گرفته شد که ۲ حوزه آزمون در مشهد تدارک دیده شود. ما در خراسان رضوی حدود ۲۰ هزار حافظ بالای ۵ جزء داریم، حدود ۲۰هزار مربی و استاد قرآن در استان خراسان رضوی فعالیت قرآنی دارند و بیش از ۲۵۰۰ جلسه قرآن در استان برگزار می‌شود؛ به همین دلیل این آمار نشان می‌دهد فعالیت قرآنی ما در استان فعالیت پویایی است.

مدیر دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در خصوص کیفیت برگزاری آزمون کتبی نوزدهمین دوره اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم تشریح کرد: آزمون کتبی با کیفیت کنکور برگزار می‌شود و در مرحله شفاهی حسن حفظ، صوت، لحن و ... شرکت‌کنندگان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. البته نظارت کلی آزمون شفاهی با کارشناسان تهرانی خواهد بود./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات