۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۸
کد خبر: ۷۵۵۱۶۶

ارتش در خدمت اسلام و مردم

ارتش در خدمت اسلام و مردم
ارتش حافظ استقلال و تمامیت ارضی نظام جمهوری اسلامی ایران است و روز ارتش نشان دهنده پاسداری و عزم جهادی نیرو‌های نظامی برای حفظ امنیت و دفاع از کشور است.
به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، ۱۹ بهمن سال ۵۷ و همافران نیروی هوایی ارتش با امام خمینی (ره) دیدار کردند و با سرعت بیشتری به انقلاب اسلامی پیوستند، ارتشی‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی از همان اولین روز، کار خود را برای دفاع از انقلاب اسلامی ایران شروع کردند؛ اولین درگیری و نا آرامی در منطقه ترکمن صحرا و در نزدیک مرز‌های شوروی (سابق) توسط گروهک‌های چپ و مزدوران استکبار با هدف خودمختاری منطقه آغاز شد که با اعزام یگانی از کارکنان داوطلب نیروی زمینی ارتش سرکوب شد.
 
ارتش به سراغ کنترل ناآرامی‌های سایر مناطق مثل کردستان و آذربایجان غربی رفت؛ همزمان جنگ روانی علیه ارتش در داخل و خارج کشور به راه افتاده بود و به دنبال آن بود تا ارتش را یک نیروی ضد مردمی و عامل امپریالیسم معرفی کند که همچنان سرکوب مردم را ادامه می‌داد و بایستی منحل می‌شد و جای خود را با یک ارتش خلقی یا بی طبقه توحیدی عوض می‌کرد.
 
جوسازی ها برعلیه ارتش
همین جوسازی‌ها سبب شد تا شهید سپهبد، ولی الله قرنی اولین رییس ستاد مشترک ارتش در نامه‌ای استعفای خود در روز‌های اول فروردین ۱۳۵۸ به امام خمینی (ره) تقدیم کند؛ کمتر از یک ماه بعد، سپهبد قرنی توسط گروهک فرقان ترور شد و به شهادت رسید تا علاوه بر آثار جنگ روانی سنگینی که بطور مستقیم و غیر مستقیم توسط دشمنان خارجی، طیف ضدانقلاب، منافقین، حزب توده و عناصر نا آگاه در ارتش جریان داشت، بی انضباطی، سستی و عدم تمکین از فرماندهان نیز به مشکلات ارتش اضافه شود.
 
مشکلات فراوان ارتش سبب شد تا فرماندهان وقت ارتش جمهوری اسلامی ایران با درخواست وقت ملاقات از امام خمینی (ره) برای بیرون رفتن از این وضعیت چاره اندیشی کنند و از امام (ره) بخواهند ایشان فرماندهی خود بر کل نیرو‌های مسلح را مجدداً اعلام نمایند؛ تا با استفاده از این حکم حکومتی قوام و انضباط بر ارتش برگردد؛ بنابراین امام خمینی (ره) در روز ۲۸ فروردین با صدور پیامی ۲۹ فروردین را روز ارتش اعلام کردند و از ارتشیان درخواست کردند تا در این روز به رژه نظامی بپردازند و از طرف دیگر نیز از مردم خواستند تا به حمایت از ارتش بپردازند.
 
پیام امام خمینی (ره) به مناسبت روز ارتش
دربخشی از پیام امام خمینی (ره) آمده بود: روز چهارشنبه ۲۹ فروردین روز ارتش اعلام می‌شود. ارتش محترم در این روز در شهرستان‌های بزرگ با سازوبرگ به رژه بپردازند و پشتیبانی خود را از جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران و حضور خود را برای فداکاری در راه استقلال و حفظ مرز‌های کشور اعلام نمایند؛ ملت ایران موظفند از ارتش اسلامی استقبال کنند و احترام برادرانه از آنان نمایند. اکنون ارتش در خدمت ملت و اسلام است و ارتش اسلامی است، و ملت شریف لازم است آن را به این سِمت رسماً بشناسند و پشتیبانی خود را از آن اعلام نمایند؛ اکنون مخالفت با ارتش اسلامی که حافظ استقلال و نگهبان مرز‌های آن است جایز نیست. ما و شما و ارتش، برادرانه باید برای حفظ و امنیت کشورمان کوشش کنیم و به شرارت اشرار و اختلال مفسدین خاتمه دهیم. (صحیفه نور، ج ۶، ص ۲۴)
 
بدین ترتیب ارتش جمهوری اسلامی ایران تثبیت شد و اولین رژه در نظام جمهوری اسلامی ایران به مناسبت روز ارتش با بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی در ۲۹ فروردین سال ۵۸ برگزار شد و در طول این سال‌ها همه ساله به مناسبت روز ارتش، نیرو‌های نظامی و پاسداران برای نشان دادن توانایی و آمادگی خود، به تجلیل از این روز در سراسر کشور پرداخته و با برگزاری رژه‌های گسترده برای جهانیان به نمایش قدرت می‌پردازند.
می‌توان گفت؛ این روز نشان دهنده پاسداری و عزم جهادی نیرو‌های نظامی برای حفظ امنیت و دفاع از کشور می‌باشد که ارتش جمهوری اسلامی ایران (آجا) پیکره اصلی نیرو‌های مسلح ایران را تشکیل می‌دهد و وظیفه اصلی آن نیز «حفاظت از استقلال و تمامیت ارضی کشور» است.
 
تقویت نیروهای مسلح 
امام خمینی (ره) در ۲۸ فروردین ۱۳۶۸ در پیامی با تقدیر و تجلیل از نیرو‌های مسلح ارتش جمهوری اسلامی ایران بر تقویت نیرو‌های مسلح و بالا بردن آموزش‌های عقیدتی و نظامی و توسعه تخصص‌های لازم و خصوصاً حرکت به طرف خودکفایی نظامی تاکید داشتند و فرمودند: این کشور را برای دفاع از ارزش‌های اسلام ناب و محرومین و مستضعفین جهان در آمادگی کامل نگه دارند و مبادا توجه به برنامه‌های دیگر موجب غفلت از این امر حیاتی گردد که مطمئناً غفلت از تقویت بنیه دفاعی کشور، طمع تهاجم و تجاوز بیگانگان و نهایتاً تحمیل جنگ‌ها و توطئه‌ها را به دنبال می‌آورد.
ارسال نظرات