۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۷۵۴۳۹۲

واکاوی عوامل و پیامدهای جنایت صهیونیست‌ها در حمله به کنسولگری ایران در دمشق

واکاوی عوامل و پیامدهای جنایت صهیونیست‌ها در حمله به کنسولگری ایران در دمشق
ضرب شست جدی و سخت از جانب ایران به رژیم صهیونیستی با اعتماد به تدبیر فرماندهان صورت خواهد گرفت و تبعات غیرقابل جبران اقدام علیه منافع ملی ایران به ایالات متحده و دست‌نشانده هار آن در منطقه گوشزد خواهد شد.

شهادت سرلشکر پاسدار محمدرضا زاهدی و جمعی از همرزمانش به دست رژیم غاصب، متفاوت‌تر از همه عملیات‌های خبیثانه‌ای بود که پیش از این توسط رژیم صهیونیستی علیه دلاورمردان کشورمان انجام شده، چراکه این‌بار غده سرطانی با زیرپا گذاشتن قواعد بین‌المللی که طبق آن، اماکن دیپلماتیک متعلق به کشور‌ها از مصونیت کامل برخوردار است باردیگر خوی وحشیانه و غیردموکراتیک خود را به نمایش گذاشته و این واقعیت را برای چندمین بار عیان کرد که رژیم کودک‌کش صهیونیست که تحت حمایت کشور‌های استعمارگر نظام بین‌الملل است، هیچ ابایی از رد شدن از خطوط قرمز ندارد، کما این‌که در شش ماه گذشته از هیچ جنایتی علیه مردم غزه فروگذار نکرد و دستگاه‌های حقوق بشری و بین‌المللی نیز ناظر این حجم از سبوعیت بودند، اما این‌بار فرق می‌کند و جمهوری اسلامی ایران با اتکا به تدبیر فرمانده کل قوا و موضعگیری صریح مقامات کشوری و لشکری، هیچ خط قرمزی را در مقابل اسرائیل رعایت نکرده، حق مجازات را برای خود محفوظ می‌داند و اسرائیل و هم‌پیمانانش باید منتظر پاسخ پشیمان‌کننده در مقابل این جنایت باشند.

جنون اسرائیلی درپی بحران‌ها و چالش‌های متعدد

صهیونیست‌های غاصب با جنایت اخیر خود فشار جبهه مقاومت علیه مواضع خود را تشدید کردند و بیش از قبل باید منتظر عملیات‌های ظفرمندانه محور مقاومت باشند، اقداماتی که بدون شک تاب‌آوری اسرائیل غاصب که در گردابی از چالش‌ها و شکست‌های نظامی- اقتصادی و امنیتی غرق است را کاهش داده و به نابودی این رژیم جعلی می‌انجامد. شش ماه اخیر یکی از تاریک‌ترین و دشوارترین دوره‌های تاریخ سیاسی و اجتماعی رژیم غاصب صهیونیستی محسوب می‌شود که بیش از هر دوره‌ای مصداق بارزی از بحران رهبری را یادآوری می‌کند؛ بنیامین نتانیاهو که روزی بی‌بی و منجی نامیده می‌شد، حالا به منفورترین چهره سیاسی در دنیا تبدیل شده که حتی حامیانش را نیز ناامید کرده و مدیریتش بر جنگ اخیر غزه، شکاف‌های زیادی را در کابینه دولت جعلی اسرائیل و شهرک‌نشینان ایجاده کرده است. موضوعی که تبعات آن حالا پس از گذشت بیش از شش ماه از جنگ غزه، دامنگیر صهیونیست‌ها شده است. 

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پس از ناکامی در دستیابی به اهداف ترسیمی خود در عملیات طوفان‌الاقصی، در شرایط دشواری قرار گرفته است و برای برون‌رفت از این بحران خودساخته، باید دست به قمار بزند وگرنه ناگزیر است پس از نسل‌کشی در غزه به استقبال یک جنگ داخلی و خداحافظی از قدرت برود یا این‌که به سمت ایجاد تقابل در منطقه رفته و از این طریق حواس افکار عمومی و مخالفان خود را از شکست‌هایش پرت کرده و دامنه جنگ را ـ که در دسترس‌ترین گزینه برای جلوگیری از سقوطش است ـ گسترش دهد. درنتیجه با اقداماتی نظیر حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، ماجراجویی جدیدی را آغاز کرده است که معادلات میدانی را تغییر داده و به روند نابودی‌اش سرعت می‌بخشد. 

فقدان مشروعیت از دیگر عواملی است که موجودیت این رژیم را تهدید می‌کند؛ مسأله‌ای که رسانه‌های صهیونیستی نیز به آن اذعان کرده‌اند. بر همین اساس روزنامه عبری‌زبان هاآرتص در یگ گزارش تحلیلی به این نتیجه رسید که حمایت‌های جهانی از اسرائیل بعد از حمله ۷ اکتبر نیرو‌های فلسطینی به‌سرعت رو به اتمام است و تیک‌تاک ساعت پایانی مشروعیت بین‌المللی رژیم صهیونیستی به صدا درآمده و ناتوانی اسرائیل در تحقق اهدافش به دلیل تضعیف مشروعیت بین‌المللی این جنگ است. این شرایط روانی به بدنه نظامی اسرائیل هم رسیده و بر مشکلات میدانی رژیم غاصب اسرائیل افزوده است.

 البته در این میان مشکلات اقتصادی هم مزید بر علت شده و برای تفهیم بغرنج بودن این مسأله، باید به میزان تورم در فلسطین اشغالی اشاره کرد که چند برابر شده است آن هم در شرایطی که بهره‌مندی اقتصادی یکی از مولفه‌های اصلی موجودیت این رژیم جعلی بود که حالا به دلیل جنگ طولانی در غزه، دچار آسیب جدی شده و علاوه‌بر تامین هزینه‌های جنگ، بخش گردشگری نیز تعطیل و ضربه مهلکی به اقتصاد وارد کرده و زمینه بحران مهاجرت معکوس شده است. از بین رفتن قدرت بازدارندگی هم دیگر مسأله‌ای که باعث تضعیف همه‌جانبه صهیونیست‌ها و اقدامات جنون‌آمیزشان نظیر حمله به کنسولگری ایران در سوریه و به شهادت رساندن فرماندهان عالی‌رتبه کشورمان شد. بنابر اعلام سرویس اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی (امان) اخیرا هشدار بی‌سابقه‌ای را به مقامات امنیتی و سیاسی و ارتش این رژیم در زمینه از دست رفتن قدرت بازدارندگی اسرائیل ارائه کرده است. در بخشی از این پیام هشدارگونه آمده است: قدرت بازدارندگی اسرائیل در حال از بین رفتن است تنش‌های راهبردی تشدید شده و با توجه به تحولات اخیر در عرصه داخلی و خارجی نگرانی فوق‌العاده‌ای درباره بدتر شدن این وضعیت وجود دارد.

پیامد‌های سهمگین حمله به کنسولگری ایران برای صهیونیست‌ها

حمله به کنسولگری ایران در دمشق وشهادت مستشاران نظامی ایران درسوریه، موجی ازخشم و نفرت در کشور، مقامات بین‌المللی و محور مقاومت درمنطقه به همراه داشت وهمه آنها بامحکوم کردن حمله به تأسیسات دیپلماتیک وکنسولی که نقض‌ناپذیری آن توسط کنوانسیون‌های مربوطه وین تضمین شده را غیرقابل قبول عنوان کرده‌اند، اما واقعیت امر این است که اسرائیل به‌شدت از افزایش عمق استراتژیک ایران در مناطق پیرامونی خود واهمه دارد و براین اساس به دنبال این است که با تشدید تنش در سوریه دولت این کشور و ایران را مجاب به تخلیه جنوب دمشق کند؛ زیرا صهیونیست‌ها، علی‌رغم شکست غیرقابل ترمیم در جنگ اطلاعاتی به این مسأله واقف هستند که کرانه باختری منطقه‌ای استراتژیک در سرزمین‌های اشغالی است که بازدارندگی ایران و محور مقاومت را چند برابر کرده، مانع نبرد نامتقارن منطقه‌ای می‌شود و بدین‌ترتیب اشغالگران قدس در تله خود گرفتار شده و به جای جنگ‌افروزی باید در اندیشه حل و فصل مشکلات داخلی خودشان باشند از همین رو بی‌دلیل نیست که بنیامین نتانیاهو که حالا ننگ کودک‌کشی بر پیشانی‌اش خورده، می‌خواهد به سناریوی جنگ‌افروزی پناه برده و بدین‌ترتیب برای بقای خود و رژیم جعلی اسرائیل زمان بخرد.

محور مقاومت، منتظر فرمانِ فرمانده

بدون تردید جمهوری اسلامی ایران باتوجه به شرایط حاکم بر منطقه، نسبت به حفاظت از منافع و نظامیان خود تاکید داشته و هرگز مرعوب خیالات خام و برنامه‌های صهیونیست‌ها و محور شرارت نمی‌شود و پاسخ پشیمان‌کننده خود را موکول به تدبیر کارکشتگان این حوزه می‌کند، مضاف بر این‌که موشک‌های دوربرد، هوشمند و نقطه‌زن ایران اسلامی و محور مقاومت منتظر فرمانِ فرمانده هستند تا طومار رژیم صهیونیستی و فرماندهان نظامی و امنیتی این رژیم را درهم بپیچند و تصاویر فرار آنها با پوشش‌های نامتعارف در رسانه‌ها مخابره شود. صهیونیست‌ها در ماه‌های اخیر بیش از گذشته متوجه این مسأله شده‌اند که رزمندگان قدس دیگر با سنگ در کمین ننشسته‌اند و با آخرین تجهیزات نظامی منتظر هستند تا پاسخ متناسب و درخوری به جنایات این رژیم جعلی بدهند چراکه واکنش‌های احساسی درخصوص این تحرکات بازی در زمین آمریکا است و به ناامن شدن منطقه می‌انجامد؛ بنابراین ضرب شست جدی و سخت از جانب ایران به رژیم صهیونیستی با اعتماد به تدبیر فرماندهان صورت خواهد گرفت و تبعات غیرقابل جبران اقدام علیه منافع ملی ایران به ایالات متحده و دست‌نشانده هار آن در منطقه گوشزد خواهد شد. 

انتظار ایران از شورای امنیت برای واکنش

وزارت خارجه جمهوری اسلامی تجاوز رژیم جعلی اسرائیل به ساختمان بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق را با شدیدترین عبارات محکوم و اعلام کرد: بی‌شک این حمله زبونانه و نفرت‌انگیز، نقض مصونیت افراد و اماکن دیپلماتیک - ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق - و در مغایرت آشکار با مقررات بین‌المللی به‌ویژه کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱وین، کنوانسیون راجع به پیشگیری و مجازات جرایم علیه اشخاص مورد حمایت بین‌المللی از جمله ماموران دیپلماتیک ۱۹۷۳ و منشور ملل متحد است، فلذا انتظار این است که تعرض شنیع و خلاف حقوق بین‌الملل یادشده، از سوی دولت‌ها و مجامع بین‌المللی تقبیح و شدیدا محکوم گردد.

 در این راستا از سازمان ملل متحد به‌ویژه شورای امنیت و دبیرکل آن سازمان انتظار می‌رود در مسیر مقابله با اعمال متخلفانه و ناقض مقررات بین‌المللی رژیم صهیونیستی اسرائیل، که تهدیدکننده صلح و امنیت بین‌المللی تلقی می‌گردند، واکنش لازم و سریع را داشته و این‌گونه اعمال جنایتکارانه و تروریستی را محکوم و تقبیح نمایند. این حمله تروریستی گویای اوج استیصال، درماندگی و سرگردانی راهبردی رژیم صهیونیستی در نتیجه شکست نظامی، سیاسی و اخلاقی در نوار غزه پس از شش ماه جنگ ظالمانه، جنایتکارانه، اما بدون هرگونه پیروزی علیه جریان‌های مقاومت و ملت صبور و مقاوم فلسطین است. واضح و آشکاراست که صهیونیست‌های ناکام از توقف قدرت مقاومت درباریکه غزه، اکنون به هرتلاش مذبوحانه و زبونانه‌ای برای خروج از انزوای سیاسی و بین‌المللی خود درجهان متوسل شده‌اند.

رژیم اسرائیل اکنون پس از قتل‌عام ده‌ها هزار زن و کودک و شهروند بی‌گناه فلسطینی و ناتوانی و شکست درتحقق اهداف اعلام‌شده خود در قبال ملت و جریان‌های مقاومت فلسطین، به‌طور خطرناک و بی‌خردانه‌ای تلاش می‌کند دامنه‌های جنگ درمنطقه را توسعه داده وصلح وامنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را قربانی امیال شوم و جنگ‌طلبانه خود نماید. جمهوری اسلامی ایران مقتدرانه و در کمال حکمت و درایت، رژیم متجاوز و مفلوک صهیونیستی را از جنایت جدید خود پشیمان خواهد کرد و این رژیم جعلی با توسل به این‌گونه جنایات ددمنشانه، هرگز از شکست محتوم نجات نخواهد یافت. در عین حال جمهوری اسلامی ایران ضمن هشداربه جامعه بین‌المللی نسبت به فعالیت‌های ماجراجویانه رژیم جعلی اسرائیل برای گسترش دامنه‌های جنگ درمنطقه و خارج ازجغرافیای فلسطین اشغالی، مسئولیت عواقب وپیامد‌های حمله جنایتکارانه به نمایندگی دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران دردمشق رامتوجه رژیم غاصب صهیونیستی می‌داند. 

دراین زمینه جمهوری اسلامی ایران حق مشروع و ذاتی خود را براساس قوانین بین‌المللی ومنشور ملل متحد برای پاسخ قاطع به این‌گونه اقدامات تروریستی محفوظ می‌داند. سران جنایتکار رژیم‌غاصب‌صهیونیستی نیز‌بدانند‌که این‌گونه حملات زبونانه، شکست ترمیم‌ناپذیر رژیم در عملیات طوفان‌الاقصی و شش ماه ایستادگی قهرمانانه ملت مظلوم، اما مقتدر فلسطین در نوار غزه را جبران نخواهد کرد وجمهوری اسلامی ایران نیز درحمایت شرافتمندانه خود ازحقوق طبیعی وقانونی ملت فلسطین ذره‌ای عقب‌نشینی نخواهدکرد.

ارسال نظرات