۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۷۵۳۵۱۸
حجت الاسلام کهوند:

انباشت روایت‌های متعلق به دشمن ذهن مردم را آزار می‌دهد

انباشت روایت‌های متعلق به دشمن ذهن مردم را آزار می‌دهد
عضو گروه فضای مجازی پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت با اشاره به اینکه در ماجرای درمانگاه قرآن و عترت بهترین کار را همان طلبه انجام داد، گفت: تحلیل‌هایی که در این ماجرا از سوی چهره‌های مختلف ارائه شد، بسیار عجیب بود.

اشاره: واقعه در یک درمانگاه رخ می‌دهد؛ زنی که حجاب ندارد، با تصور فیلم یا عکس گرفتن یک روحانی از وی، راهش را می‌بندد و با تندی، پرخاش پی‌درپی به آن روحانی‌ اهانت می کند؛ برخلاف ادعای رسانه‌های معارض زن هتاک، مادر کودک حاضر در فیلم نبوده و خاله‌ اوست و به احتمال قریب به یقین، این پروژه که همزمان با ایام موسوم به روز جهانی زن(۸مارس) و از طریق شبکه رسانه‌ای صهیونیست‌ها اجرائی شده، اولا با هدف هزینه‌سازی برای پیگیری‌های قانونی اخیر در موضوع عفاف و حجاب طراحی شده و ثانیا با هدف زمینه‌سازی افزایش خشم و نفرت در جامعه و ایجاد تقابل مردم با مردم و بروز آشوب‌های مجدد است.

در همین راستا خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، گفت‌و‌گویی با حجت الاسلام کهوند عضو گروه فضای مجازی پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت انجام داده است که در ادامه تقدیم شما می شود:

رسا ـ لطفا تحلیلی از منظر رسانه ای از اتفاقات درمانگاه قرآن و عترت قم داشته باشید؟

تا زمانی که رسانه های متعلق به دشمن در کشور فعالیت کنند این اتفاقات به صورت متعدد رخ خواهد داد و قابل مدیریت نیست. مهندسی محتوای رسانه، حتی محتوای فعالان انقلابی نیز در اختیار مدیران رسانه‌های مجازی متعلق به دشمن است.

اگر جبهه انقلاب بخواهند در مواجهه با شایعات و در نرم افزارهای متعلق به دشمن روشنگری کند و روایت درست و به هنگام را به مخاطبان برساند، مدیران این سکوها به گونه ای عمل می‌کنند که روایت نادرست و مضر به اغلب کاربران القا شده و فرصتی برای پاسخ به روایت دشمن باقی نماند؛ تجربه 15 ساله فعالیت نرم افزارهای خارجی در ایران این ادعا را به خوبی اثبات می کند.

از زمان انتشار وسیع صحنه‌سازی قتل جعلی ندا آقا سلطان توسط توئیتر در فتنه ۸۸ تا کنون، هیچ زمانی جبهه انقلابی در سکوهای متعلق به دشمن نتوانسته دست برتر در روایتگری داشته باشد؛ حتی در خصوص ترند شدن هشتگ‌های انقلابی در سطح جهانی نیز حاضریم با مدعیان مناظره داشته باشیم؛ البته این مطلب به این معنا نیست که نباید در رسانه‌های متعلق به دشمن که فعلا مخاطب قابل توجه ایرانی دارد فعال بود، اما باید بدانیم فعالیت رسانه‌های مجازی متعلق به دشمنان، عوارض وحشتناکی بر افکار عمومی کشور خواهد داشت.

کار دشمن، دشمنی است. در جامعه نیز هستند کسانی که برای کمک به دشمن انگیزه داشته باشند. اما باید بدانیم این سکوهای متعلق به دشمن هستند که به این دشمنی ها ضریب مؤثر خواهند داد و اگر این سکوها از جغرافیای سایبری جمهوری اسلامی به صورت مؤثر حذف شوند، دیگر در فضای مجازی و بخصوص در روایتگری منفعل نخواهیم بود.

رسا ـ با توجه به تجربه ای که در فضای مجازی دارید اگر طلبه ای در معرض حادثه ای تصنعی قرار گرفت چه نوع مواجهه ای باید داشته باشد؟ توصیه و راهکار رسانه ای شما برای این قبیل اتفاقات  چیست؟

در ماجرای درمانگاه قرآن و عترت بهترین کار را همان طلبه انجام داد؛ او صبوری به خرج داد و جواب آن خانم هتاک را نداد. می‌توانم بگویم تقریبا تنها کسی که کار درست را انجام داد، همان طلبه مظلوم بود. اما باقی بازیگران، بسیار بد عمل کردند. تحلیل‌هایی که در این ماجرا از سوی چهره‌ای مختلف ارائه شد، بسیار عجیب بود. عجیب‌تر نیز واکنش دیرهنگام دستگاههای امنیتی بود و این سوال را ایجاد کرد که چرا با توجه به اهمیت روایت بهنگام و امکان مداخله فوری و بررسی دوربینهای درمانگاه، با اقدام دیرهنگام خود مانع از به مخاطره افتادن امنیت روانی مردم ایران نشدند؟

انباشت روایت های متعلق به دشمن ذهن مردم را آزار می دهد. روایت درستی که بعد از گذشت زمان ارائه می شود، معلوم نیست که به دست مردم برسد و یا اینکه مورد پذیرش قرار بگیرد.

یک نقد جدی هم به رسانه‌های حوزوی وارد است که چرا تا این حد منفعلانه وارد می‌شوند و حداقل در پیام رسان های داخلی خیلی دیر هنگام واکنش نشان می‌دهند.

همچنین مشخص شد که نواقص حقوقی فراوانی در خصوص شایعه پراکنی و بازی با امنیت روانی جامعه داریم. باید قوانین بگونه‌ای باشد که احدی جرات نکند با امنیت روانی مردم بازی کند و خوراک دستگاههای رسانه‌ای بیگانه را تامین نماید. مسلما باید با کسانی که با تحلیل‌های نادرست و عجولانه علیه امنیت روانی جامعه اقدام می کنند، برخورد شود. اگر قوانین و مقررات ما جامع بود، آنگاه می‌توانستیم در این موارد با تمسک به قانون، چهره‌های معروف اعم از طلبه و غیر طلبه را که قبل از مشخص شدن حقیقت ماجرا، عکس‌العمل نادرست نشان داده و ضمن تهاجم علیه فریضه امر به معروف و نهی منکر، دست بیگانه را برای روایتگری پر کردند، به دادگاه فراخوانده و تادیب کرد.

آنگاه می‌توان انتظار داشت که چهره‌های مشهور دیگر قبل از روشن شدن ابعاد مختلف ماجرا، مبتی بر روایت دشمن کار رسانه‌ای نکرده و امنیت روانی جامعه برای جذب مخاطب و افزایش محبوبیت خود به بازی نگیرند.

همچنین باید برخورد قضایی مناسب با بعضی از سایتها و کانالهایی که با روح و روان جامعه بازی می کنند صورت گیرد؛ رسانه‌هایی که حتی مصاحبه افراد را به راحتی با تیترهای دشمن پسند، جهت‌دار می کنند. رسانه‌هایی که با خواندن محتوای آنان انسان احساس می کند که اسرائیلی‌ها محتوایشان را تنظیم می‌کنند.

مجدد تاکید می‌کنم برای حل ریشه‌ای مشکلات رسانه ای باید نرم افزارهای خارجی از زندگی روزمره مردم ایران حذف شوند و قوانین جامع و بازدارنده‌ای در خصوص فضای مجازی تدوین گردد؛ متاسفانه در مسائل رسانه ای به اندازه کفار و مشرکان برای امنیت روانی جامعه‌مان ارزش قائل نیستیم؛ چین اجازه استفاده از نرم افزار های آمریکایی را به مردم خود نمی‌دهد و آمریکا نیز همین مواجهه را با رسانه‌های چینی دارد. اما در ایران اسلامی به راحتی اجازه فعالیت به هرگونه رسانه مجازی متعلق به دشمن داده می شود و آنگاه انتظار دارند فعالان رسانه‌ای انقلابی در جنگ روایت‌ها پیروز باشند.

ارسال نظرات