۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۵
کد خبر: ۷۵۳۳۸۶

رونمایی از کتاب درسنامه «اصول و روش مواجهه با مخالفان» برگزار شد

رونمایی از کتاب درسنامه «اصول و روش مواجهه با مخالفان» برگزار شد
به همت خبرگزاری رسا مراسم رونمایی از کتاب درسنامه «اصول و روش مواجهه با مخالفان» با حضور مولف حجت الاسلام حاجی آقازاده و جمعی از دست‌اندرکاران چاپ این کتاب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، به همت خبرگزاری رسا مراسم رونمایی از کتاب درسنامه «اصول و روش مواجهه با مخالفان» با حضور مولف حجت الاسلام وحید حاجی آقازاده نویسنده برگزار شد.

حجت الاسلام وحید حاجی آقازاده نویسنده کتاب درسنامه «اصول و روش مواجهه با مخالفان» در این مراسم با اشاره به لزوم اهتمام به روش ها در مناظره با مخالفان بیان داشت: باید به مسئله روش، در کنار دانش، ضریب داده شود؛ چراکه اساسا هدایت های مردم از سوی ائمه معصومان علیهم السلام، برمبنای روش بود؛ نه دانش.

وی افزود: اگر همه مناظره های پیامبراکرم(ص) را جمع کنیم، یک کتاب هم نمی شود، پس باید دید که رسول گرامی اسلام، چگونه توانست دین اسلام را گسترش و تحقق بخشد؛ درحالی که مناظرات ایشان یک جلد کتاب هم نمی شود.

مراسم رونمایی از درسنامه «اصول و روش مواجهه با مخالفان» برگزار شد

نویسنده کتاب درسنامه «اصول و روش مواجهه با مخالفان» اضافه کرد: فقر روشی بر جامعه و بسیاری از افراد حاکم است و همه سعی دارند که بیشتر بر دانش ها بیفزایند تا بر روش و بیشتر ارزیابی ها هم به جای این که بر روش ها باشد، براساس دانش هاست؛ درحالی که علمای ربانی همانند حاج آقای صاحب الزمانی در بروجرد وحاج آقابزرگ در کنگاور، بیشتر با روش، به پیش رفته و مردم را به خود و دین اسلام جذب کرده اند؛ نه صرفا دانش.

حجت الاسلام حاجی آقازاده اظهار داشت: به نظر من پیروزی اخلاقی - که کمتر به ما آموخته اند- خود، مبنای هدایت است و متاسفانه به این امر توجه نمی شود. هرکس که دنبال هدایت است نباید بر پیروزی دانشی تکیه داشته باشد؛ چراکه گاهی لِح شدن در جمع، مقدمه ای برای هدایت برخی از افراد است.

وی افزود: امیرالمومنین علیه السلام درباره خوارج می فرماید«إِخْوَانُنَا قَدْ بَغَوْا عَلَیْنَا» و باید دید که خوارج چرا اخوان حضرت هستند؛اما امروزه ما متفاوت ها را هم مخالف خود می بینیم؛ درحالی که باید این افراد را دسته بندی کرد تا با هرکدام از آنان رفتار متناسبی داشته باشیم.

نویسنده کتاب درسنامه «اصول و روش مواجهه با مخالفان» در پایان ابراز کرد: این اثر را تقدیم می کنم به همه متخلق های تاریخ؛ مخصوصا در دوران عباسیان که پر بود از شیعیان مظلوم و مقتدر که با خوش اخلاقی و روش های متناسب خود، موجب حفظ شیعیان و عقاید آنان شدند.

مراسم رونمایی از درسنامه «اصول و روش مواجهه با مخالفان» برگزار شد

همچنین حجت‌الاسلام کاشانی مدیر مرکز کلام و ادیان موسسه خاتم در این مراسم با اشاره به این که باید حق و باطل از همدیگر شناخته شود اظهار داشت: تلاش ما مسلمانان همیشه این است که نسبت به حق و باطل شناخت کافی داشته و حق را از باطل تمییز دهیم؛ اما اطلاعات ما نسبت به روش و مهارت های برخورد با اهل باطل و مخالفان کافی نیست.

وی افزود: در متون دینی مسلمانان تاکیدات فراوانی درباره روش برخورد با مخالفان وجود دارد و هرچند روش های مختلفی در اذهان برخی از افراد در این زمینه وجود دارد؛ اما بهترین روش، همان روش مواجهه امام حسن مجتبی علیه السلام با مرد شامی و روش های دیگر ائمه معصومان علیهم السلام است که در تاریخ به کرار ذکر شده است. 

مدیر مرکز کلام و ادیان موسسه خاتم در ادامه خاطرنشان کرد: در سیره اهل بیت علیهم السلام می بینیم که بسیاری از کسانی که به اسلام گرویده اند؛ از کسانی بودند که ابتدا مخالف معصومان علیهم السلام بودند؛ اما با اتخاذ روش مناسب در برخوردهای حضرات معصومین علیهم السلام، دیدگاه آنان تغییر پیدا کرده و نگاه آنان به اسلام و مسلمانان دگرگون شد.

حجت الاسلام کاشانی با اشاره به رونمایی از کتاب درسنامه «اصول و روش مواجهه با مخالفان» ابراز کرد: این اثر ثمره و چکیده ۱۵ سال تجربه کار و گفت وگو با کسانی که دگراندیش هستند، می باشد که با تلاش نویسنده محترم آن تدوین شده است.

وی افزود: نگاه و دقت نویسنده در این اثر این بوده است که مبتنی بر آیات قرآن کریم و منابع دینی باشد و صرفا تکیه بر تجربه نگاری های محض نباشد.

مدیر مرکز کلام و ادیان موسسه خاتم بیان داشت: این اثر ابتدا تالیف و مورد بازخوردگیری شده و نتیجه این بازخوردها در خروجی کتاب اعمال شده است که این نیز یکی از امتیازات این اثر می باشد.

حجت الاسلام کاشانی در پایان تاکید کرد: قطعا برخورد خوب با مخالفان، نتایج و ثمرات خوبی را نتیجه خواهد داد و رفتاری قابل قبول و مورد پسند است که منطبق با سیره اهل بیت علیهم السلام و مبتنی بر اصول و مبانی اسلامی باشد و باید به این مسئله توجه ویژه ای شود.

مراسم رونمایی از درسنامه «اصول و روش مواجهه با مخالفان» برگزار شد

حجت‌الاسلام حبیب عباسی استاد مذاهب اسلامی در این مراسم اظهار داشت: تالیف کتاب علمی و در نظر گرفتن همه جوانب آن، کار بسیار سختی است اما کار بسیار ضروری است که باید انجام گیرد؛ مخصوصا برای کسانی که در زمینه فرق و ادیان کار می کنند.

وی در ادامه با اشاره به خاطرات خود از جلسات مناظره با علمای دیگر ادیان اظهار داشت: انتخاب روش متناسب در مناظره ها، اصلی مسلم در مناظره ها می باشد که نقش بسیار زیادی در پذیرش حرف حق از سوی مخالفان دارد.

استاد مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: گاهی از مواقع روش های بسیار ساده و پیش پا افتاده ای همچون رعایت انصاف و اخلاق، می تواند تاثیر بسیاری بر روی مخاطبان داشته باشد که نباید از این روش ها در مناظرات غفلت شود.

حجت‌الاسلام عباسی در پایان تاکید کرد: باید با روش های متناسب - که در اندیشه اسلامی به آن توجه شده و در سیره معصومان علیهم السلام نیز به وفور به چشم می خورد - با مخالفان به مناظره و گفت وگو نشست تا نتیجه مطلوب و مورد دلخواه حاصل شود.

 

ارسال نظرات