۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵
کد خبر: ۷۵۲۲۹۴

نگاهی به کارنامه کاندیداهای معرفی شده از سوی جامعه مدرسین در کرمانشاه

نگاهی به کارنامه کاندیداهای معرفی شده از سوی جامعه مدرسین در کرمانشاه
در زیر به بررسی سوابق کاندیداهای مندرج در لیست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از استان کرمانشاه می پردازیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با سابقه بیش از نیم قرن سیاست ورزی و دین شناسی یک نهاد مؤثر در راهنمایی مردم به سوی انتخاب اصلح می‌باشد؛ گرچه فقهای معرفی شده از سوی شورای محترم نگهبان شأنیت علمی و فقهی لازم را برای حضور در مجلس خبرگان رهبری دارند و صلاحیت آن بزرگواران احراز شده است، اما براساس مطالبه عموم مردم، جامعه مدرسین با برگزیدن برخی شاخص‌ها و تعیین مصداق‌ها تلاش داشته است استحکام بیشتری به رأی مردم ببخشد و مسیر انتخاب را برای آنان هموارتر کند.

در زیر به بررسی سوابق کاندیداهای مندرج در لیست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از استان اصفهان می پردازیم.

در استان کرمانشاه ۶ نفر برای دستیابی به ۲ کرسی ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام کردند که صلاحیت مصطفی علما، امان نریمانی و مهدی خطیبی از سوی شورای نگهبان تایید شد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی خطیبی

مهدی خطیبی متولد دی ماه ۱۳۵۸ در شهرستان سنقر از توابع استان کرمانشاه است، وی سال ۱۳۷۵ همزمان با اخذ دیپلم وارد حوزه علمیه سنقر شده و بعد از یک سال به حوزه علمیه همدان منتقل و چهار سال از محضر اساتید آن دیار ادبیات عرب و دورس مقدماتی را فرا گرفت و در سال ۱۳۸۰ به حوزه علمیه قم مهاجرت کرد.

در قم پس از سپری کردن دروس سطح در درس خارج آیت الله عندلیب همدانی حاضر شده و حدود ۱۰ سال به صورت مستمر از درس خارج فقه ایشان بهره برد و همچنین علاوه بر آن در دروس خارج اصول آیات عظام وحید خراسانی و سبحانی و همچنین آیات هاشمی شاهرودی و شب زنده دار حاضر شده و با تدوین رساله سطح سه و سطح چهار تحصیلات تحت برنامه‌ مرکز مدیریت حوزه علمیه قم را به پایان رساند.

مهدی خطیبی از سال ۱۳۸۲ در کنار دروس حوزوی به تحصیل دروس دانشگاهی نیز پرداخت و در سال ۱۳۹۰ در مقطع کارشناسی ارشد رشته اقتصاد از مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) دانش آموخته شد.

وی در سال ۱۳۹۱ نیز در مقطع دکتری رشته «فلسفه اقتصاد اسلامی» در همان موسسه پذیرفته شده و هم اکنون بعد از سپری کردن امتحان جامع مشغول تدوین پایان نامه است.

مهدی خطیبی در کنار اشتغال به تحصیل، تدریس دروس حوزوی را نیز آغاز کرده و کتاب‌های مختلفی همچون رسائل، مکاسب، کفایه، دروس تمهدیه و فقه بانکداری را در موسسه امام خمینی و جامعه المصطفی تدریس کرده و علاوه بر آن دروس رشته اقتصاد همچون اقتصاد کلان و اقتصاد منابع طبیعی را برای دانش پژوهان مقطع کارشناسی تدریس می کند.

مدیر گروه اقتصاد موسسه موضوع شناسی احکام فقهی از سال ۱۳۹۶، دبیر بخش اقتصادی مجله معرفت از ۱۳۹۷، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و عضو انجمن اقتصاد حوزه علمیه قم از سال ۱۳۹۰ از جمله سوابق اجرایی ایشان است.

آیت الله مصطفی علماء

آیت الله مصطفی علماء متولد روز نهم اردیبهشت ماه ۱۳۲۲ در خانواده اهل علم شهر کرمانشاه و پدر ایشان صدرالدین علماء از بازاریان و در زمره وکلای برخی مراجع نجف در شهر کرمانشاه بوده است.

ایشان تحصیلات مقدماتی را در دبیرستان کزازی شهر کرمانشاه به پایان رساند و سال ۱۳۴۱ جهت تحصیل علوم دینی به حوزه علمیه قم هجرت کرد.

وی دروس سطح را از محضر آیات عظام فاضل لنکرانی و سبحانی فرا گرفته و منظومه را نزد شیخ یحیی‌انصاری و اسفار هم نیز نزد علامه‌حسن‌زاده آملی و خارج فقه و اصول را نزد آیت‌الله گلپایگانی و آمیرزا هاشم آملی به پایان برد.

همچنین سال های اقامت در قم را محضر حضرات آیات علامه طباطبایی، بهاادینی، بهجت، خوشوقت، و سعادت پرور به کسب علم و اخلاق مشغول بود.

در سال ۱۳۶۴ با حکم امام خمینی (ره) به عنوان امام جمعه سیرجان منصوب و در طول این سالیان حضور در استان کرمان با شهید حاج قاسم سلیمانی آشنا شد.

او در سال ۱۳۸۶ طی حکمی از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه منصوب و این مسوولیت را تا پاییز امسال بر عهده داشت.

وی در ۲۱ مهرماه ۱۴۰۲ به دلیل پاره ای از معذورات شخصی استعفای خود را تقدیم آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی کرد.

گفتنی است استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۱۴ شهرستان است و هشت کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی و ۲ نماینده در مجلس خبرگان رهبری دارد.

حوزه های انتخابیه استان کرمانشاه شامل شهرستان کرمانشاه با سه کرسی نمایندگی، اورامانات (شهرستان های پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر) یک کرسی، حوزه انتخابیه قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب یک کرسی، حوزه انتخابیه اسلام آباد غرب و دالاهو یک کرسی، حوزه انتخابیه سنقر و کلیایی یک کرسی و حوزه انتخابیه کنگاور، صحنه و هرسین یک کرسی است.

بر اساس اعلام ستاد انتخابات استان کرمانشاه تعداد شعب اخذ رای جانمایی شده در استان هزار و ۶۶۰ شعبه است همچنین در استان کرمانشاه حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بالای ۱۸ سال حق رای دارند.

برای شهرستان کرمانشاه ۱۶ هزار نفر و نیز برای کل استان ۳۲ هزار مجری انتخابات در نظر گرفته شده است.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری ۱۱ اسفند ماه برگزار می شود.

ارسال نظرات