۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵
کد خبر: ۷۴۹۷۶۱
مشارکت رقابت؛ پشتوانه ایران قوی (۳)؛

حجت الاسلام ملک زاده: حضور حداکثری در انتخابات، نمایش اقتدار و مردمی بودن نظام در انظار جهانیان است

حجت الاسلام ملک زاده: حضور حداکثری در انتخابات، نمایش اقتدار و مردمی بودن نظام در انظار جهانیان است
حجت الاسلام ملک زاده با بیان اینکه حضور حداکثری مردم در انتخابات نمایش اقتدار نظام و مردمی بودن آن در انظار جهانیان خواهد بود، تصریح کرد: نظامی که پشتوانه قوی مردمی داشته باشد و مردم در صحنه های سیاسی مشارکت حداکثری داشته باشند، هیچ قدرتی نمی تواند آن را تهدید کند.

حجت‌الاسلام محمد ملک زاده، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، درباره راهکارها و اقدامات مسؤولان برای مشارکت پرشور و حداکثری مردم در انتخابات پیش رو، گفت: انتخابات را می‌توانیم یکی از مهم‌ترین رویدادهای انقلاب اسلامی ایران و به عنوان مظهر عزت و اقتدار ایران اسلامی معرفی کنیم؛ امتياز نظام جمهوري اسلا‌مي ايران در ميان نظام‌هاي سیاسی موجود، برخورداري این نظام از دو ويژگي «خدا محوري» و «مردمی بودن» است. بنابراین نقش مردم در نظام اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه راهبرد رهبرمعظم انقلاب در انتخابات به ویژه انتخابات پیش رو مشارکت و رقابت است، ابراز کرد: از آنجا که شرکت در انتخابات در نگاه رهبر معظم انقلاب از حقوق مردم است، مسؤولان و همه دست‌اندرکاران امر انتخابات موظفند از حقوق مردم به درستی مراقبت کنند. برای انجام این وظیفه، تمام دستگاه‌هایی که در امر انتخابات نقش دارند باید برای برگزاری انتخاباتی سالم، رقابتی و با حضور حداکثری مردم تلاش کنند.

نظارت و اجراي مقتدرانه شوراي نگهبان و وزارت كشور سبب برگزاری انتخابات سالم و منظم است

حجت الاسلام ملک زاده در ادامه به بیان برخی از مهمترین نکات و وظایف مسؤولان برای برگزاری انتخاباتی رقابتی و سالم با مشارکت حداکثری اشاره کرد و افزود: نکته اول نظارت دقيق و اجراي مقتدرانه دو نهاد مسؤول در امر انتخابات يعني شوراي نگهبان و وزارت كشور، در برگزاري يك انتخابات باشکوه، سالم و منظم است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ابراز داشت: ستاد وزارت کشور در جایگاه یک مجموعه دولتی موظف به اجرای دقیق انتخابات است و شورای نگهبان هم به عنوان یک نهاد نظارتی خارج از دولت، مامور به نظارت مسؤولانه و دقیق بر روند برگزاری انتخابات است؛ کارکرد دقیق این دو نهاد در کنار یکدیگر، ضریب اطمینان سلامت انتخابات را ارتقاء می‌بخشد، شرط برگزاري يك انتخابات رقابتی سالم و پرشور، به فرموده رهبر معظم انقلاب، قاطعيت عمل مسؤولين برگزاری انتخابات در مقابل تخلّفات انتخاباتی است.

پایبندی مسؤولان به قانون اساسی شرط برگزاری انتخابات سالم و پرشور و رقابتی

وی نکته دوم برای برگزاري يك انتخابات سالم و پرشور و رقابتی را پايبندي همه جانبه مقامات مسؤول، به قانون اساسي دانست و افزود: رهبر معظم انقلاب همواره به مسئولان نظام و برگزارکنندگان انتخابات تأكيد مي‌نمايند که بايد قانون، ملاك و معيار باشد و از چارچوب قانون خارج نشوید و جلوی تخلفات قانونی را بگیرید.

حجت الاسلام ملک زاده اظهار کرد: نکته سوم هم این است که مجریان یا ناظران انتخابات باید بیطرفی خود را کاملا حفظ کنند و از جانبداری نسبت به فرد یا حزب خاص پرهیز نمایند؛ زیرا این امر، زمینه انتخابات ناسالم را فراهم می سازد. رهبر معظم انقلاب در این باره خطاب به مسئولان اجرایی و نظارتی انتخابات می فرمایند كه مواظب باشيد نظرات و سلايق شخصي را كنار بگذاريد و خلاف ضابطه عمل نکنید.

وی با بیان اینکه مشارکت بالا در انتخابات نقش بسزای در خنثی سازی توطئه های دشمنان عیله نظام اسلامی دارد، تصریح کرد: انتخابات در جمهوری اسلامی یکی از مهمترین ابزارهای مشارکت سیاسی مردم و تحقق نظام مردم سالاری دینی است و اگر با دوراندیشی و اتخاذ تدابیر لازم و مناسب عملی شود می‌تواند نظام جمهوری اسلامی را در برابر تمام توطئه‌های گوناگون داخلی و خارجی بیمه نموده و از آسیبها و تهدیدات مختلف مصون نگه دارد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: در واقع از آنجا كه جمهوري اسلا‌مي ايران، نظامي ديني و مردمي است، ثبات و اقتدار آن نيز پس از حفظ ارزش‌های اسلامی، وابسته به حضور و مشاركت سیاسی گسترده مردم در صحنه‌های انقلاب و نظام خواهد بود.

وی بر نقش مشارکت حداکثری بر حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم اشاره کرد و گفت: مسؤولانی که در یک رقابت سالم با مشارکت حداکثری مسئولیتی را برعهده بگیرند خود را وامدار و مسؤول در برابر تمام مردم ایران می دانند و با انگیزه و انرژی بیشتری می توانند برای مردم خدمت کنند و مشکلات جامعه به ویژه مشکلات اقتصادی را حل کنند؛ از سوی دیگر مردم نیز چنین مسؤولانی را از خود می دانند و در حل مشکلات اقتصادی با آنان همراهی و همکاری بیشتری خواهند داشت.

حضور حداکثری مردم در انتخابات نمایش اقتدار نظام و مردمی بودن آن در انظار جهانیان خواهد بود

حجت الاسلام ملک زاده در ادامه به تحلیل ابعاد حضور حداکثری مردم در انتخابات در تقویت سیاست خارجه و در بعد بین الملل پرداخت و افزود: در بعد بین المللی نیز حضور حداکثری مردم در انتخابات نمایش اقتدار نظام و مردمی بودن آن در انظار جهانیان خواهد بود، بزرگترین قدرت هر نظام سیاسی، پشتوانه مردمی آن است. نظامی که پشتوانه قوی مردمی داشته باشد و مردم در صحنه های سیاسی مشارکت حداکثری داشته باشند، هیچ قدرتی نمی تواند آن را تهدید کند؛ همچنان که جمهوری اسلامی با پشتوانه مردمی تاکنون توانسته است در برابر تمام تهدیدها و فشارهای قدرتهای استکباری بایستد و آنان را به زانو درآورد.

میثم صدیقیان
ارسال نظرات