۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۷۴۷۸۲۶

افتتاح دومین نمایشگاه تخصصی «پژوهش های فقهی» در مرکز فقهی ائمه اطهار

افتتاح دومین نمایشگاه تخصصی «پژوهش های فقهی» در مرکز فقهی ائمه اطهار
به مناسبت هفته پژوهش، دومین نمایشگاه تخصصی «پژوهش های فقهی» با حضور آیت الله محمد جواد لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام افتتاح شد.

به همت معاونت پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام و به مناسبت هفته پژوهش، دومین نمایشگاه تخصصی «پژوهش های فقهی» با حضور آیت الله محمد جواد لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام افتتاح شد.

حجت الاسلام اکبری شاهرودی مدیر دفتر انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام در گفت وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، اظهار داشت: همزمان با هفته پژوهش، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام، میزبان مراکز تخصصی فقهی حوزوی در دومین نمایشگاه تخصصی پژوهش های فقهی خواهد بود.

وی افزود: با عنایات الهی و الطاف اهل بیت علیهم السلام، سال گذشته به ابتکار مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام و تأکیدات آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی، اولین نمایشگاه تخصصی پژوهش های فقهی برگزار شد که مورد استقبال بسیار علما، اساتید و پژوهشگران حوزه و دانشگاه قرار گرفت.

حجت الاسلام اکبری شاهرودی بیان داشت: امسال نیز پیرو درخواست‌های مکرر اساتید و پژوهشگران، این نمایشگاه به مناسبت هفته پژوهش از 23 تا 29 آذر در محلّ نمایشگاه‌های مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برقرار می باشد.

وی افزود: افتتاحیه این نمایشگاه از 23 تا 28 آذر مخصوص بازدید آقایان و روز 29 آذر اختصاص به بانوان محقق و پژوهشگر دارد و ساعات بازدید از ساعت 14 الی 20 خواهد بود.

مدیر دفتر انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام اظهار داشت: به یقین، اطلاع و آگاهی از پژوهش های فقهی در مسائل مستحدثه مورد نیاز جامعه و استفاده از آن در نهادهای مختلف تقنینی و اجرایی نظام مقدس جمهوری اسلامی می تواند راهگشای بسیاری از امور و مشکلات موجود گردد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه گفت: هر شب بعد از نماز، در نمایشگاه، میزبان نویسندگان و مراکز تخصصی در نشست معرّفی کتاب خواهیم بود که در این نشست ها، جدیدترین آثار و پژوهش های فقهی معرفی خواهد شد.

مدیر دفتر انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام در پایان، از علما، اساتید، پژوهشگران و محققان حوزه و دانشگاه و علاقمندان به پژوهش‌های فقهی، جهت بازدید از این نمایشگاه و آشنایی با فعالیت های مراکز تخصصی فقهی دعوت کرد.

امروز حوزه های علمیه در همه ابعاد علمی، حرف های تازه و قوی برای گفتن دارد

امروز حوزه های علمیه در همه ابعاد علمی، حرف های تازه و قوی برای گفتن دارد

آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در این افتتاحیه ضمن تسلیت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها با اشاره به همکاری مراکز و موسسات علمی در برگزاری دومین نمایشگاه پژوهش های فقهی، از همه موسساتی که در این نمایشگاه حضور پیدا کردند تشکر کرد.

وی افزود: در حوزه علمیه توانایی ها و ظرفیت های علمی بسیاری وجود دارد و امروز حوزه های علمیه در همه ابعاد علمی، حرف های تازه و قوی داشته و در فقه و اصول نیز موضوعات متنوع و جدیدی را به میدان آورده است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که اگر کسی از ما بپرسد که آیا حوزه های علمیه بعد از گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی در مسائل نظری سیاسی، مطالب مهمتر، جذاب و قوی را ارائه کرده است یا خیر؟ اظهار داشت: ما در جواب این سوال با افتخار می گوییم «بله»؛ چراکه پژوهش هایی در حوزه مقدسه انجام شده است که به خوبی شاهد این مدعی می باشد.

وی افزود: در مرکز فقهی ائمه اطهار علیه السلام، چندین سال، آیاتی که مسئله لزوم حکومت در دین - بلکه بالاتر از این-  دین برای حکومت، مورد بحث و تحلیل قرار گرفته است و اگر در گذشته فکر می شد که اندیشه سیاسی امام راحل برگرفته از 1 یا 2 روایت است؛ اما امروز ما تصریح کردیم که این اندیشه، مبتنی بر آیات متعددی از آیات قرآن کریم بوده است.

آیت الله فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: فقه ما در مسائل گوناگونی حضور دارد و حوزه های علمیه در مسائل مختلف فقهی، پژوهش های متنوع و کاربردی را ارائه کرده است و در مسائل اقتصادی نیز موضوعی نیست که حوزه های علمیه به آن پاسخ نداده و موضع دین و فقه را نسبت به آن روشن نکرده باشند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: از همان روزهایی که مسئله ارز دیجیتالی در کشور مطرح شد در حوزه های علمیه مورد توجه قرار گرفت و در مرکز فقهی ائمه اطهار علیه السلام جلسات متعددی برای تحلیل این مسئله گذاشته شد.

امروز حوزه های علمیه در همه ابعاد علمی، حرف های تازه و قوی برای گفتن دارد

استاد دروس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که منشوراتی که در مباحث اقتصادی، مسائل مربوط به هنر، خانواده و دیگر مسائل در موسسات علمی حوزه مشاهده می شود، بسیار گسترده و شاهد جهش های تحولی در تحقیقات علمی حوزه های علمیه قم هستیم خاطرنشان کرد: البته باید اعتراف کرد که این ها مربوط به بدنه حوزه نیست؛ بلکه مربوط به کارهایی است که شخصیت های بزرگی در حوزه به صورت مستقل با ایجاد موسسات و مراکز علمی این تحولات را به وجود آوردند.

وی افزود: در مدت یک دهه گذشته، بحث موضوع شناسی در حوزه های علمیه به طور کلی مورد تصور و تصدیق قرار نمی گرفت؛ اما مرکز موضوع شناسی یکی از مراکز بسیار موثر است و واقعا می توان آن را پایه اجتهاد دانست.

آیت الله فاضل لنکرانی اظهار داشت: اگر در گذشته مسئله موضوعات مختلفی همچون غنا و موسیقی و مسائل طبی کاملا روشن نبود؛ اما امروز به برکت مرکز موضوع شناسی قدم های خوبی در این مسئله برداشته شده و آمار پژوهشی فقهی روز به روز به برکت محققان و فقهای زمان شناس در موضوعات مختلف بسیار قابل توجه و فراوان است و این حرکت ها، حرکت بسیار مبارکی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان بیان داشت: اگر امروز حوزه های علمیه حیات داشته و تحولات و رشد فراوانی به خود می بیند، تماما مرهون عنایت خداوند متعال، رهبری های خردمندانه امام راحل و تلاش های مراجع عظام تقلید است و امیدواریم ان شاءالله هرساله شاهد نوآوری های قوی تر و آثار بیشتر در نمایشگاه پژوهش های فقهی باشیم.

 

ارسال نظرات