۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۷۴۷۰۷۰
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان مطرح کرد؛

رویکرد اساسی کنگره ملی شعر «حضرت مادر»

رویکرد اساسی کنگره ملی شعر «حضرت مادر»
اصفهان ـ حجت الاسلام احمدیان گفت: در کنگره ملی شعر حضرت مادر با مفهوم شعر و ادبیات یک تلاقی را با مفهوم مادر و معارف اسلامی ایجاد کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام عبدالرسول احمدیان، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، ظهر امروز در نشست خبری سومین کنگره ملی شعر حضرت مادر، با بیان اینکه به طور کلی ما با سه مفهوم مواجه هستیم، گفت: در کنگره ملی شعر حضرت مادر با مفهوم شعر و ادبیات یک تلاقی را با مفهوم مادر و معارف اسلامی ایجاد کرده‌ایم، بیان و شعر از الطاف الهی است که خداوند از ابزار بیان به عنوان یک معجزه استفاده کردند که قرآن کریم یک معجزه الهی مبتنی بر بیان است که تا کنون هم جریان دارد و این بزرگترین معجزه خداوند است که در اختیار ما قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: خداوند می‌توانست از ابزار دیگری برای معجزه استفاده کند اما در اسلام از بیان استفاده کرد و این نشان دهنده جایگاه بیان در نزد خداوند متعال است. شعر نیز جایگاه زیبایی شناسی و جمال و زیبایی خود را دارد و آن را از انواع ادبیات و بیان متمایز می‌کند و همین مسأله نشان دهنده اهمیت شعر است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، وظیفه شعر و شاعر را وظیفه‌ای سنگین برشمرد و اظهار کرد: شاعر باید در راستای وظایف اخلاقی و انسانی خود برای بالا بردن معرفت فکری جامعه تلاش کند و امیدوار هستیم هرکدام از ما در هر نوع وظیفه و جایگاه و شأنی که داریم این مسؤولیت بالا بردن معرفت جامعه را عهده‌دار شده و آن را بجا بیاوریم و اصحاب رسانه نیز در این زمینه وظایف ویژه‌ای دارند.

حجت الاسلام احمدیان شعر را یک ثروت ملی توصیف کرد و افزود: وظیفه داریم ضمن معرفی و پاسداشت شعر آن را برای اعتلای فرهنگ ایران اسلامی بکار ببریم، هنر اساساً یک موهبت الهی است که برای بشر نازل شده و ما هم وظیفه داریم بهترین استفاده را از این موهبت ببریم. شاهد هستیم که رهبر معظم انقلاب نیز توجه ویژه به شعر و شاعر داشته و محافل شعر مختلفی را برگزار می‌کنند و خود ایشان نیز اهل شعر و شاعری هستند و یکی از جلسات مداومی که در سالهای متمادی حفظ شده است همین محافل شعر و شاعرانه‌ای است که ایشان برگزار می‌کنند.

وی با اشاره به نقش ویژه بانوان در جامعه، نقش مادری را مهمترین نقش یک زن در جامعه دانست و تصریح کرد: وجود فیزیکی همه ما مدیون مادران ما است و مهمتر از نقش مادر تربیت فکر و اندیشه فرزندان جامعه و تربیت نسل آینده است، در حقیقت مادران تاریخ سازان جامعه بشری هستند و از بین مادران بعضی مادران نقش پررنگ‌تری را بازی کردند، مادران ائمه اطهار(ع) نقش ویژه‌ای را ایفا کرده‌اند و در این بین حضرت فاطمه زهرا(س) که مادر ائمه و مادر همه خوبی‌ها هستند ویژه‌ترین نقش را داشته‌اند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، با بیان اینکه در کنگره ملی شعر حضرت مادر توجه ویژه‌ای به حضرت زهرا(س) وجود دارد، اظهار کرد: امام زمان(عج) جایگاه خاصی برای ما دارند و به تبع آن مادر ایشان نیز از جایگاه خاصی برخوردار هستند و ما در کنگره شعر حضرت مادر به این موضوع نیز توجه ویژه‌ای داشته‌ایم و ان شاء الله ارادت خود به مقام این مادران عزیز و بزرگ را در این کنگره ابراز خواهیم کرد.

وی با اشاره به سابقه کنگره ملی شعر حضرت مادر، خاطرنشان کرد: برترین آثاری که برای نخستین سال این کنگره ارسال شده بود جمع آوری و تبدیل به یک کتاب شده است و امسال نیز کتاب گزیده آثار جشنواره سال گذشته، امسال در جشنواره رونمایی خواهد شد‌. امسال برای سومین بار این کنگره با سه رویکرد مادر، حضرت فاطمه زهرا(س) و نگاه ویژه به حضرت نرجس خاتون برگزار خواهد.

حجت الاسلام احمدیان با بیان اینکه امروز آغاز فراخوان سومین کنگره ملی شعر حضرت مادر خواهد بود و روز ولادت حضرت زهرا(س) زمان برگزاری اختتامیه خواهد بود، تصریح کرد: محفل شعر آیینی انگور، سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان، حوزه هنری اصفهان، صداوسیما و اداره کل ارشاد اصفهان از حامیان این جشنواره تا به امروز هستند. امسال از آقای عباس شاهزیدی مشهور به خروش اصفهانی که از شعرای آیینی و اساتید برجسته این عرصه هستند که در دوسال گذشته نیز در کنار جشنواره به عنوان داور بوده‌ است، در جشنواره ملی شعر حضرت مادر تجلیل خواهد شد./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات