۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۷۴۳۲۳۹

خانواده و صله رحم باعث قوام جامعه می‌شوند

خانواده و صله رحم باعث قوام جامعه می‌شوند
یک کارشناس مذهبی درمورد اهمیت مهرورزی و صله رحم توضیحاتی داد.

حجت الاسلام والمسلمین سید غلامعباس موسوی مقدم، کارشناس مذهبی در رابطه با خصلت مهرورزی و نهادینه کردن آن به عنوان یک اصل اساسی و مهم بیان کرد: در دنیایی زندگی می‌کنیم که الگو‌های کاذب، زندگی‌ها، جوامع و خانواده‌ها را شکل می‌دهند و نظام سلطه برای این که بتواند بر مردم تسلط داشته باشد از طریق الگو‌های کاذب و سلبریتی‌های مدنظر خود این کار را انجام می‌دهد و به همین دلیل، فساد‌های اخلاقی در قالب الگو‌های مختلف خود را نشان می‌دهند. 

این کارشناس مذهبی گفت: یکی از مهم‌ترین و موفق‌ترین روش‌ها برای تربیت، الگو‌ها هستند. از اینرو، وقتی قرآن کریم می‌خواهد به معرفی الگو بپردازد در آیه ۲۱ سوره احزاب می‌فرماید: «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا» «البته شما را به رسول خدا (چه در صبر و مقاومت با دشمن و چه دیگر اوصاف و افعال نیکو) اقتدایی نیکوست، برای آن کس که به (ثواب) خدا و روز قیامت امیدوار باشد و یاد خدا بسیار کند.» یعنی اگر می‌خواهید بهترین الگو و اسوه را به شما معرفی کنم پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم هستند. 

حجت الاسلام والمسلمین موسوی مقدم در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان الگوی مودت و رحمت به عنوان سیره پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم که رهبری بار‌ها به این موضوع تأکید کرده اند را در جامعه جاری و ساری کرد؟ تصریح کرد: رهبری فرموده اند که دشمن، وحدت و همدلی و انسجام را مورد هدف قرار داده و مهربانی است که می‌تواند این مسئله را چه در بُعد کلان و چه در بُعد جزئی حل کند. در نتیجه، برای این که مهربانی در جامعه نهادینه شود باید سه روش را پیگیری کنیم. اول نظام صله رحم است. دوم، نظام همسایگی و سوم، مدل اخوت است که اهل بیت علیه السلام این‌ها را به ما یاد داده اند و این سه مورد باید به عنوان الگو در جامعه وجود داشته باشند. بنابراین، آیات و روایات فراوانی درمورد نظام صله رحم درمورد اقوام وجود دارد و پیامبر اکرم (ص) در خصوص این موضوع حساسیت زیادی داشته اند؛ به طوری که در روایت داریم حتی اگر کسی صله رحم را قطع کند و از اقوام خود ببُرد و صله رحم انجام ندهد عمرش کوتاه می‌شود و در مقابل، عمر فردی که صله رحم می‌کند بلندتر است. 

این کارشناس مذهبی مطرح کرد: اهل بیت (ع) وظایفی را برای ما تعریف کرده اند که این‌ها باعث مودت می‌شوند و در روایت داریم افراد را از صله رحم محروم نسازید و با آن‌ها قطع رابطه نکنید و ازشان بگذرید و در تشییع جنازه این افراد شرکت کرده و به آن‌ها احسان کنید و خوش سخن باشید و به ایتام رسیدگی کنید و روایات متعددی در این خصوص و ثواب‌های آن وجود دارد. چون قوام جامعه از خانواده و صله رحم است.

او ادامه داد: در روایت داریم همراهی کردن با کسی که صله رحم انجام می‌دهد بلا را دفع می‌کند و رزق را افزایش می‌دهد و باعث طول عمر می‌شود و تأکید‌های فراوان درمورد این موضوع نشان می‌دهد که صله رحم مهم است و برای این که محبت در جامعه جاری شود باید از خانواده شروع کرد. 

حجت الاسلام والمسلمین موسوی مقدم گفت: نظام همسایگی از دیگر مواردی است که اسلام به آن تأکید می‌کند تا روش و سیره پیامبر اکرم صل الله علیه و آله والسلم در جامعه جاری و ساری شود و در روایات به این موضوع پرداخته شده است؛ به طوری که باید همسایه را بشناسیم، احوال او را بپرسیم و حرمتش را داشته باشیم و در صورت نیاز، به او کمک کنیم و به همسایه آزار نرسانیم و اگر او آزار می‌رساند و قابل گذشت است باید شکیبایی کنیم. 

این کارشناس مذهبی افزود: سومین مدلی که اسلام به آن تأکید می‌کند اخوت است و باید جامعه دینی ساخته شود و در برخی از مواقع، در موضوع امر به معروف و نهی از منکر مردم فکر نمی‌کنند که خیرخواه آن‌ها هستیم و برادرانه یا خواهرانه به افراد جامعه تذکر می‌دهیم و خیرشان را می‌خواهیم و در مقابل، برخی از افراد فکر می‌کنند این امر به معروف و نهی از منکر از روی دشمنی است. در نتیجه، مدل اخوت یک سبک جامعه داری و مدیریت جامعه اسلامی است.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات