۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۷۳۸۳۴۴
حجت‌الاسلام لیالی در گفت‌وگو با رسا تشریح کرد؛

جنگ و انتخابات مهندسی شده؛ ثمره اندیشه و حاکمیت لیبرال دموکراسی

جنگ و انتخابات مهندسی شده؛ ثمره اندیشه و حاکمیت لیبرال دموکراسی
استاد حوزه جنگ و انتخابات مهندسی شده را ثمره لیبرال دموکراسی غربی دانست و گفت: در این نوع حاکمیت اقلیت ثروتمند قدرت را به دست می گیرد و بحران نابرابری، فقر و فلاکت برای مردم به وجود می آید.

حجت‌الاسلام محمدعلی لیالی استاد حوزه علمیه و مطالعات جریان‌شناختی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا با مد نظر قرار دادن تأکید رهبر معظم انقلاب بر اولویت تبلیغ حوزه‌های علمیه و تدوین جهاد تبیین در دیدار اخیر با طلاب و فضلای حوزه علمیه قم گفت: نخست باید بدانیم که خارج شدن از موضع دفاعی و شناخت و تهاجم به مبانی فکری جبهه مقابل لازم است و دوم اینکه جریان رقیب یعنی لیبرال دموکراسی دروغ و کذب است.

وی وضعیت فعلی را میدان جنگ، نبرد و جهاد سخت توصیف کرد و اظهار داشت: حوزه‌های علمیه در این جنگ ترکیبی، همه جانبه، سایبری، هیبریدی، ادراکی و شناختی باید در جهاد تبیین خود، دین را تبلیغ و رسالت الهی را ابلاغ کنند؛ بنابراین ضروری است که درباره کسانی که برایشان تبلیغ و تبیین می‌کنیم و جریان رقیب شناخت کافی و لازم را داشته باشیم.

این استاد حوزه علمیه و مطالعات جریان‌شناختی درباره وضعیت پیشین و دفاع در برابر شبهه‌پراکنی و تهاجم دشمن سخن گفت و افزود: کار ما پاسخگویی به سئوالات و شبهاتی بود که دشمن در فضای مجازی ویژه جوانان ما تولید، تبلیغ و توزیع می‌کرد؛ البته اینکه این پاسخ‌ها تا چه حد مثمر بود جای بحث دارد.

وی درباره سخنان رهبر معظم انقلاب درباره گذشتن دوران دفاع و شروع تهاجم به مبانی فکری و معرفتی جریان رقیب یعنی لیبرال دموکراسی ابراز داشت: تا دشمن، جبهه مقابل، پشت صحنه، سربازان وسط صحنه، برنامه های روزمره، کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دشمن را نشناسید، حتی نمی‌توانید در مقابل دشمن دفاع کنید، پس مغلوب خواهید شد.

حجت‌الاسلام لیالی بر شناخت دشمن تأکید کرد و اظهار داشت: دشمن، طرح و عملیات آن، مبانی فکری و معرفتی آن و مهمتر از همه، مراکز علمی، مطالعاتی، تحقیقاتی، اندیشکده‌ها و مراکز متعددی که تحت عنوان اسلام شناسی، ایران شناسی، شیعه شناسی، شرق شناسی و مانند این‌ها در اردوگاه جریان لیبرال دموکراسی و غرب وجود دارد را باید شناخت.

این استاد حوزه علمیه و مطالعات جریان‌شناختی افزود: باید بدانید دشمن چه طرح‌ها، نقشه‌ها و مطالعاتی دارد و چه برنامه‌هایی را تدوین کرده است؛ با دانستن برنامه‌های دشمن می‌توانید قرارگاه خود را مشخص و نیروهای خود را شناسایی و روز آمد کنید؛ با همین شناخت از این به بعد می‌توانید و باید به نقاط ضعف و آسیب‌پذیر دشمن حمله کنید.

وی در بیان مشکلاتی که با نشناختن مبانی فکری جریان لیبرال دموکراسی به عنوان جریان رقیب به وجود می‌آید هشدار داد: با نشناختن مبانی فکری جریان مقابل، در عرصه فرهنگ و تمدن، به فتنه‌ها، حوادث و جریان‌ها نگاه سطحی خواهید داشت؛ نگاه سطحی سبب نشناختن چهره واقعی بازیگران عرصه تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خواهد شد.

حجت‌الاسلام لیالی افزود: نشناختن دشمن سبب می‌شود تا در کمین او گرفتار شوید و در جامعه شما نفوذ و آن را متلاشی کند؛ همچنین در فهم اولویت‌ها دچار مشکل می‌شوید و دستگاه محاسباتی شما خطا می کند؛ دشمن در مراکز تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز شما حضور پیدا خواهد کرد و در مواقع حساس توان تصمیم‌گیری درست را ندارید.

این استاد حوزه علمیه و مطالعات جریان‌شناختی اضافه کرد: اگر دشمن را نشناسید، آن را دشمن نمی‌پندارید؛ دست او را در فتنه‌ها، حوادث و وقایع نمی‌بینید؛ موضع‌گیری شما درست نخواهد بود؛ چون تحلیل صحیح ندارید فرصت‌ها را از دست خواهید داد؛ به حواشی مشغول می‌شوید و دشمن به راحتی می‌تواند بر شما و مبانی فکری و معرفتی شما تسلط یابد و شما را وادار به تسلیم کند.

وی در بیان ضرورت تهاجم به مبانی فکری جریان لیبرال دموکراسی آن را مهمتر عنوان کرد و گفت: مجامع علمی ما درباره جریان لیبرال دموکراسی مطالعه کم و شناخت اندکی دارند؛ متأسفانه جریان غرب گرا و غرب زده، اندیشه لیبرال دموکراسی را به عنوان یک متن مقدس و جریان موفق در امر حاکمیت، حکومت، نظامات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به ما تحمیل کرده است؛ ما نیز خواسته یا ناخواسته پذیرفتیم که آن راه را برویم.

حجت‌الاسلام لیالی با اشاره به بیان رهبر معظم انقلاب مبنی بر دروغگو و کذاب بودن جریان لیبرال دموکراسی ابراز کرد: ترکیب لیبرال دموکراسی متناقض است؛ با مطالعه معنی و مفهوم این دو کلمه متوجه خواهید شد که لیبرال دموکراسی نه لیبرال و نه دموکراسی است؛ این ترکیب دو دروغ بزرگ است.

این استاد حوزه علمیه و مطالعات جریان‌شناختی از اندیشمندان درخواست کرد: اندیشه‌های لیبرال، لیبرالیسم و لیبرال دموکراسی را بخوانید؛ بنیان‌گذاران این جریان در فرانسه، انگلستان و آمریکا را بشناسید؛ قوانین اساسی کشورهایی مانند فرانسه، انگلستان و آمریکا را مطالعه کنید.

وی اساس و مبنای نخست اندیشه لیبرال دموکراسی را اصالت انسان، اومانیسم و انسان محور توصیف کرد و ابراز داشت: مبنای دوم این اندیشه اصالت آزادی و لیبرال است؛ سوم اصالت فرد است و اصالت جمع نیست؛ چهارم اصالت سرمایه هست؛ پنجم اصالت عقل و عقل‌گرایی است.

حجت‌الاسلام لیالی توضیح داد: ما باید تک تک این مبانی اندیشه‌ای یعنی اصالت انسان، آزادی، برابری، فرد، سرمایه، عقل، سود، نفع و مانند این‌ها را در همین نظام لیبرال دموکراسی تحلیل و تبیین کنیم؛ ببینیم این اصول لیبرال و اندیشه لیبرال دموکراسی در کشورهای لیبرال و لیبرال دموکرات مراعات شده است یا نه؟

این استاد حوزه علمیه و مطالعات جریان‌شناختی تصریح کرد: واقع قضیه این است که بر فرض تعالی و تقدس اندیشه لیبرالیسم، آن چیزی که امروز در اندیشه لیبرال، لیبرالیسم و لیبرال دموکراسی عمل می‌شود بر خلاف مبانی فکری و معرفتی اندیشه لیبرال دموکراسی است.

وی نمود اندیشه و حاکمیت لیبرال دموکراسی را در جنگ عنوان کرد و گفت: لیبرال دموکراسی در جنگ جهانی اول و دوم، تعارض و تهاجمات به سایر کشورهای آسیایی، آفریقایی، اروپایی و آمریکای لاتین، غارت منابع و معادن سایر کشورها نمایان است؛ حاکمیت لیبرال دموکراسی در ظلم، ستم و بیدادگری معنی پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام لیالی درباره وضعیت لیبرال دموکراسی اظهار داشت: فقدان مشارکت شهروندان در اندیشه لیبرال دموکراسی وضعیت آن را نشان می‌دهد؛ فقدان عدالت، تعالی و معنویت اخلاق را در لیبرال دموکراسی می‌بینید و برای رسیدن به سرمایه و نفع، لیبرال دموکراسی موفق می‌شود که اخلاق، معنویت و تعالی را زیر پا بگذارد.

این استاد حوزه علمیه و مطالعات جریان‌شناختی در بیان مثالی گفت: پایان جهان و غایت جهان در اندیشه لیبرالیسم یا فردی مانند فوکویاما، حاکمیت لیبرال دموکراسی بود؛ حال آیا اگر بر فرض محال لیبرال دموکراسی حاکم شود، مشکلات و معایب از زندگی بشر و این جهان رخت بر می‌بندد؟ امروز دموکراسی و نظام‌های لیبرال دموکرات، گرفتار مشکلات و معایب بسیاری هستند؛ شما حاکمیت یک اقلیت ثروتمند را به نام اکثریت دارید که بر توده و عامه مردم اعمال قدرت می‌کنند.

وی تصریح کرد: دموکراسی آن‌ها انتخابات مهندسی شده است؛ اقلیت ثروتمندی که از پول، سرمایه، زور، قدرت نظامی و دستگاه رأی ساز تبلیغات و رسانه برخوردار است هر کار بخواهد می‌کند؛ برای مثال مردم چه میزان در دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا سهیم هستند؟ به این خاطر است که بحران مشارکت سیاسی در اکثر کشورهای لیبرال وجود دارد.

حجت‌الاسلام لیالی ادامه داد: در این کشورها بحران نابرابری، فقر و فلاکت نیز وجود دارد که محصول استبداد اقلیت ثروتمند به نام اکثریت است؛ در جوامع لیبرال دموکرات، هویت‌ها، سنت‌ها و هنجارهای قومی و قبیله‌ای از بین رفت و چنین جامعه‌ای دچار بحران معنویت، اخلاق و دینداری می شود.

این استاد حوزه علمیه و مطالعات جریان‌شناختی افزود: به بهانه اومانیسم، انسان و انسان محوری، خدا فراموش شد؛ انسان در مقابل خدا قرار گرفت؛ حتی به مقابله با خدا برخاست؛ درهای آسمان را به روی خود بست؛ اکنون نیز مشکلات، حوادث و سختی‌های زیادی در جوامع لیبرال و لیبرال دموکراسی وجود دارد؛ در چنین جوامعی شما گرفتار ناهنجاری‌های اجتماعی فقدان معنویت، اخلاق و دین می‌شوید.

وی تأکید کرد: باید نقاط ضعف نظام لیبرال دموکراسی را افشا کنیم؛ باید همه بدانند که لیبرال دموکراسی نمی‌تواند نسخه شفا بشخی برای زندگی بشر امروز باشد؛ بشر امروز محتاج خدا، دین و معنویت و تعالی و بازگشت به ارزش‌ها و هنجارهای دینی و حل مشکل بی‌عدالتی و نابرابری است که ان شاء الله در تفکر دینی و تفکر اسلامی با گرایش به هویت شیعی بر اساس آرمان متعالی آخر الزمانی، منجی و مصلح حل خواهد شد.

حجت‌الاسلام لیالی درباره گرایش برخی مسئولان به لیبرالیسم گفت: یا مبانی فکری و معرفتی آن‌ها درست نیست و ضعف در دین و اندیشه دارند و یا به واسطه تحصیل در غرب یا به دلیل مستقیم یا غیر مستقیم دیگری از عالمان و اندیشمندان آن تأثیر پذیرفته‌اند؛ البته برخی مرعوب غرب شده‌اند، برخی مجذوب صنعت آن شده‌اند؛ در نهایت عدم باور به توانایی‌های دین به اداره بشر و جامعه و جامعه دینی است که به این رویکرد ختم می‌شود که این عامل بزرگی در عقب نگه داشتن کشور در مسیر پیشرفت است.

ارسال نظرات